ANNONS

Volvo Etta i Sverige

Volvo Lastvagnar hade en stark försäljning under 2017 och blev återigen största lastbilsmärket i Sverige med drygt 41% av den svenska lastbilsmarknaden över 16 ton.

Volvo Lastvagnar ersatte hela sitt produktprogram för ett par år sedan och har därefter fokuserat på att erbjuda fler varianter och innovationer som förstärker erbjudandet, inte minst i det viktiga anläggningssegmentet. Nysatsningen på “Nyckelfärdig Lastbil”, där kunderna erbjuds kompletta lastbilar med kortare leveranstid har också visat sig framgångsrikt. Trots detta pekar Volvo Lastvagnars sverigechef, Stefan Strand, på mjukare faktorer bakom framgången.

“Vi har haft ett intensivt år och har väldigt medvetet jobbat med att fördjupa våra kundrelationer ihop med våra återförsäljare. Det låter som en självklarhet, men utan en struktur och tydlig målbild för arbetet, kan det slarvas bort. Vi har ägnat mycket energi på att hela tiden tänka på vilket värde olika förbättringsåtgärder har för kunden. Gör du det på ett konsekvent sätt i stort som smått, ger det resultat.”

Han pekar även på ett starkt produkt- och tjänsterbjudande som en viktig förutsättning.

“Givetvis är vårt starka produkt- och tjänsteutbud en viktig grund att stå på. Vi har flera innovationer som vi är ensamma om att erbjuda och som verkligen skapar den kundnytta vi är ute efter. Det kan vara att öka produktiviteten eller att förbättra förarmiljön. Jag vill tacka alla kunder för det förtroende de har för oss,” avslutar Stefan Strand.

Sammanlagt registrerades under året 6 196 tunga lastbilar, där Volvo är det största märket med drygt 2 556 enheter.

Relaterade artiklar