ANNONS

VW går med vinst

Volkswagen-koncernen avslutade första halvan av innevarande räkenskapsår i en mycket bättre position än väntat. Rörelseresultatet före engångsposter uppgick till 7,5 miljarder euro under sexmånadersperioden (föregående år: 7,0 miljarder euro). Volkswagen-koncernen visade därmed en stark utveckling under första halvåret 2016. Negativa engångsposter under perioden minskade dock rörelseresultatet med 2,2 (0,2) miljarder euro, främst på grund av legala risker till följd av dieselfrågan, för vilka ytterligare avsättningar uppgående till 1,6 miljarder euro redovisades under de första sex månaderna av året. Som en följd av detta minskade koncernens rörelseresultat efter engångsposter till 5,3 miljarder euro. Koncernens försäljningsmarginal minskade till 4,9 (6,3) procent; försäljningsmarginalen före engångsposter var 7,0 (6,4) procent. Koncernens försäljningsintäkter under de första sex månaderna sjönk till en något lägre nivå än föregående år och uppgick till 107,9 (108,8) miljarder euro.

– Särskilt mot bakgrund av aktuella engångsposter, kan vi vara nöjda med vårt resultat för första halvåret. Siffrorna visar att vår rörelseverksamhet är sund. Med våra varumärken som bas står koncernen på många starka pelare. Med utgångspunkt i dessa grundvalar kommer vi att förändra Volkswagen-koncernen med vår nya “Together – Strategy 2025” från att vara en biltillverkare till att bli en världsledande leverantör av hållbar mobilitet”, säger Volkswagen-koncernens VD, Matthias Müller.

Koncernens rörelseresultat inkluderar inte andelen av rörelseresultatet för de kinesiska joint venture-bolagen, vilket under rapportperioden uppgick till 2,4 (2,7) miljarder euro. Dessa bolag redovisas enligt kapitalandelsmetoden och återspeglas därför enbart i det finansiella resultatet. Till följd av lägre kapitalavkastning och omvärderingseffekter, sjönk resultatet före skatt under första halvåret till 4,8 (7,7) miljarder euro. Resultatet efter skatt uppgick till 3,6 (5,7) miljarder euro.VW_Group_cmyk

Relaterade artiklar