Stor Zetor på svenska åkrar
Tjeckiska Zetor har inte haft så stora traktorer på programmet under senare tid men kommer nu med den ena modellen efter den andra med sexcylindriga motorer. Crystal visades första gången på Elmia hösten 2018 och nu finns den för såväl provkörning som för leverans.
Med en motor som ger drygt 160 hästkrafter får nya Crystal HD170 anses vara en mindre mellantraktor totalt sett på marknaden, även om den är störst när det handlar om Zetor.
Men det kan ju göra det samma. Det finns många lantbruk där den här traktorn blir störst och vårt test visar att den fungerar perfekt som stor traktor på en mindre gård.
Det är en bekväm maskin som det går att tillbringa långa arbetsdagar i. Alla reglage är bra placerade förutom handtaget för att låsa upp spärren till lyftdragkroken. Handtaget sitter långt nere till höger, men å andra sidan är det inte så ofta man behöver nå det.
Vad gäller trepunkt och yttre hydraulik är det enkelt att förstå och ställa in. Som ny förare behövs inga instruktioner. Det är bara att hoppa in och köra. Allt ger sig.
Med knappar ute till höger kan föraren ställa in två motorvarvtal som sen automatiskt aktiveras vid tryck på motorvarvtal ett eller två.
Den trestegade powershiften kan köras i manuell eller i automat. Den är ännu enklare att ställa in. Väljs automat så växlar traktorn själv upp och ner vid exakt de varvtal som det växlades vid, senast traktorn kördes i manuellt läge.
Förare som växlar manuellt gör detta med två knappar i växelspaken. På denna finns även en frikopplingsknapp vilket innebär att kopplingspedalen inte behöver användas vid växling i de fem manuella synkroniserade stegen.
Växellägena är exakta och lätta att finna med den korta spaken i höger konsol.
Till detta finns även mekanisk hög/låg samt kopplingsfri fram/back till vänster om ratten. Totalt blir det 30 växlar fram/back vilket verkligen räcker till.
Motorn är pigg men den hörs lite väl mycket inne i hytten. Även om transmissionen tillåter traktorn att rulla i drygt 40 km/h redan vid 1 700 rpm är det något högre ljud i hytten än i många andra moderna traktorer.
Motorhuven är ganska stor och bred men sikten är ändå okej.
Det finns lastare som tillval och då kan denna manövreras med samma joystick som används till frontlyften på testtraktorn.
Ska det nämnas några fördelar så är fyrväxlat kraftuttag, ombonad hytt, bekvämt passagerarsäte som går att fälla undan samt god sikt åt alla håll, några viktiga punkter.
Att locken för diesel respektive AdBlue sitter på olika sidor av traktorn är däremot en nackdel och till den listan kan man lägga att alla luftutsläpp från hyttventilationen sitter i taket.
Tryckluft finns på traktorn och förutom att driva bromsfunktioner kan denna ju användas till att pumpa däck, blåsa rent eller driva tryckluftsverktyg.
Sammanfattningsvis kan konstateras att nya Crystal är en trevlig traktor med liten vikt per hästkraft. Den är lättkörd och bekväm och har en trevlig instrumentering och inredning med all nödvändig information och reglage på ett sätt så att alla förare kan komma igång utan att behöva undervisning.
Zetor har samarbete med italienska Pinifarini och vissa modeller har redan lanserats i ny design. Nya Crystal anses ha tillräckligt intressant look så den väntar man med att låta italienarna förändra.
Zetor Crystal HD 170
Motor: Sexcylindrig Deutz på 6,1 liter och 120 kW (163 hk) maxeffekt
Transmission: Semipowershift med kopplingsfri fram/back
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak
Bränsletank: 300 liter + 30 liter AdBlue
Lyftkapacitet: 8 500 kg
Max hydraulflöde: 85 l/min
Max hydraultryck: 100 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 5 500 kg (utan vikter)
Vändradie: x,x m
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E
Pris: 1 045 000 kronor
Pris per hk: 6 411 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 60 kg: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 57 800
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: 2 900
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: 15 200
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Krypväxel: nej
Tre plus:
- Lättkörd
- Bekväm
- Liten vikt per hk
Tre minus:
- Hög ljudnivå i hytten
- Tankar diesel och AdBlue på olika sidor av traktorn
- Obekväm placering av handtag till lyftdragkrokens spärr