1 miljon elbilar 2023
Märket Volkswagen ökar nu takten i sin elbilsoffensiv. En miljon producerade elbilar ska nås i slutet av 2023, två år tidigare än planerat.
Med världspremiären av nya helt eldrivna ID.3 i september och produktionsstarten i elbilsfabriken vid Zwickau i november, har Volkswagen redan nått stora milstolpar. År 2020 kommer att domineras av marknadsintroduktionen av ID.-familjen. De första ID.3-bilarna når Europas vägar under sommaren.
Under de närmaste åren avser Volkswagen att bli världsledande inom e-mobilitet och investerar 33 miljarder euro för detta i hela koncernen fram till år 2024, varav 11 miljarder euro i märket Volkswagen. Enligt de senaste planerna förväntas det strategiska målet för en miljon elbilar nås i slutet av 2023, två år tidigare än tidigare förutspått. Märket Volkswagen förväntar sig att 1,5 miljoner elbilar kommer att produceras år 2025.
− År 2020 blir ett viktigt år för omvandlingen av Volkswagen. Med marknadslanseringen av ID.3 och andra attraktiva modeller i ID.-familjen kommer märkets elbilsoffensiv också att bli synlig på vägarna, säger Thomas Ulbrich, styrelseledamot för märket Volkswagen med ansvar för e-mobilitet.
− Vår nya övergripande plan för 1,5 elbilar år 2025 visar att människor vill ha klimatvänlig individuell rörlighet − och vi gör det överkomligt för miljontals människor.
Världspremiär och produktionsstart för ID.3
Med världspremiären av ID.3 på Frankfurtsalongen i september 2019 presenterade Volkswagen den första modellen i en ny generation av helt eldrivna bilar. ID.3 är baserad på Volkswagens nya elbilsplattform Modular Electric Drive Toolkit (MEB) och erbjuder räckvidder från 330 till 550 kilometer enligt körcykeln WLTP. På den svenska marknaden kommer startpriset för ID.3 att bli under 350 000 kronor, före avdrag för klimatbonus. Med ID.3 erbjuder Volkswagen för första gången förbokning av en modell. Hittills har över 37 000 kunder reserverat en ID.3 och betalat en handpenning.
Produktionen av ID.3 inleddes i november i närvaro av Tysklands förbundskansler Angela Merkel. ID.3 tillverkas på Zwickau-anläggningen som är helt ombyggd för detta ändamål. Från 2021 kommer upp till 330 000 elbilar att lämna monteringslinjen varje år, vilket gör Zwickau till den största och effektivaste elbilsfabriken i Europa. Förberedelserna för produktionsstart av ID.-familjen är på god väg även i Kina och USA. Förproduktion av ID.-familjen har redan börjat vid anläggningen Anting i Kina.
Affärsområden relaterade till e-mobilitet
I samband med sin elbilsoffensiv har Volkswagen gått in i ett antal strategiska affärsområden. Med sitt nyetablerade dotterbolag Elli fortsätter Volkswagen med utvecklingen av laddinfrastruktur. Elbolaget Elli har redan mer än 10 000 kunder. Tillsammans med sina återförsäljare installerar Volkswagen också sina egna laddstationer. År 2025 ska totalt 36 000 laddstationer finnas i hela Europa hos återförsäljare och vid produktionsanläggningar.
Att öppna plattformen MEB för andra tillverkare är en annan strategi. Ford blir en av de första biltillverkarna som använder MEB. Från år 2023 ska företaget erbjuda en MEB-bil i Europa och räknar med att sälja mer än 600 000 bilar inom sex år.
Volkswagen har dessutom lagt grunden för utveckling, testning och produktion av battericeller. En battericellfabrik med en kapacitet på 16 gigawattimmar ska utvecklas i Salzgitter från år 2020. Produktionsstart planeras till slutet av 2023/början av 2024. För detta ändamål har Volkswagen ingått ett joint venture med den svenska batteritillverkaren Northvolt.
Framtidsutsikter för 2020: marknadslansering av ID.3
Under det kommande året fortsätter Volkswagen att öka sin elbilsoffensiv. Modellen ID.3 kommer att finnas på marknaden från sommaren 2020. Andra medlemmar kommer också att läggas till ID.-familjen. Den första helt eldrivna SUV:en – serieproduktionsmodellen av ID. CROZZ – kommer att fira sin världspremiär under året och produktionen av denna bil förväntas också starta 2020 i Zwickau. I Anting, Kina, kommer den andra Volkswagen-fabriken i världen att starta produktionen av elbilar baserade på MEB.
Volkswagen har levererat 250 000 elektrifierade bilar
I mitten av december levererade märket Volkswagen den 250 000:e elektrifierade bilen sedan introduktionen av e-up! 2013. Märkets utbud av elektrifierade modeller har kontinuerligt utökats under följande år: e-Golf och Golf GTE lanserades 2014, medan Passat GTE och Passat Sportscombi GTE introducerades år 2015. Sedan 2018 har Passat och Tiguan varit tillgängliga som laddhybrider i Kina, som följdes av eldrivna versioner av Bora och Lavida i år. Den mest sålda elbilen har varit e-Golf med 104 000 levererade bilar följt av Golf GTE (51 000), Passat Sportscombi GTE (42 000) och e-up! (21 000). Hälften av kunderna har valt en helt eldriven bil och den andra hälften en laddhybrid.
Den 250 000:e elektrifierade bilen är en e-Golf lackad i “Pure White”. Kunden Sandra Fleischer från Herne fick bilen levererad på Autostadt i Wolfsburg i mitten av december.
Jürgen Stackmann, styrelseledamot för märket Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad, säger:
− Med den 250 000:e elektrifierade bilen har Volkswagen nått en viktig milstolpe på vägen mot en koldioxidneutral rörlighet. Speciellt alla helt eldrivna bilar, som vår nya ID.-familj, är svaret på de stora utmaningarna i vår tid. De erbjuder betydande körglädje och fördelar som vi bara kunde drömma om för några år sedan. De har en koldioxidneutral balans, erbjuder mer utrymme jämfört med andra bilar i samma storlek, de är tysta, mycket effektiva, ekonomiska och billiga att underhålla. Därför kommer vi att sälja de nästa 250 000 elektrifierade bilarna på en betydligt kortare tid. Hos Volkswagen är vi övertygade om att framtiden är elektrisk.
Trots vissa modelländringar levererade märket Volkswagen mer än 70 000 elektrifierade bilar under 2019, vilket kan jämföras med 50 000 bilar under 2018. De viktigaste försäljningsmarknaderna under 2019 var Kina, Norge, Tyskland, USA och Storbritannien.
I november var Volkswagen det märke som levererade flesta laddbara bilar på den svenska marknaden. Nya Passat GTE/Passat Sportscombi GTE har under både oktober och november varit den mest registrerade klimatbonusbilen i Sverige.