Agco går med vinst
Den multinationella lantbruksmaskintillverkaren Agco, med varumärken som Fendt, Challenger, Agco, Massey Ferguson, Fella och Valtra minskar sin omsättning ytterligare. När de nu redovisar helåret 2015 visar det sig att omsättningen gått ner med hela 23 procent jämfört med 2014. Siffrorna landar på 7,5 miljarder dollar att jämföras med 9,7 miljarder dollar i fjol och 10,7 miljarder dollar rekordåret 2013.
Men att omsättningen ibland sjunker är inget märkvärdigt. Konjunkturer går upp och ner och inga träd växer till himlen. Dock måste man anpassa kostnaderna efter intäkterna för att inte köra med röda siffror. Detta har Agco hunnit med under fjolåret. Resultatet före skatt är 264 miljoner dollar, visserligen en minskning med 35 procent jämfört med 2014, men ok efter förutsättningarna. Störst är nedgången i Sydamerika, där Agco har stor marknadsandel, minus 21,8 procent följt av Nordamerika minus 16,3 procent.
I Europa har försäljningen inte gått ner lika mycket och i Asien är det relativt stabilt. Detta förklarar varför inte europeiska lantbruksmaskintillverkare drabbats lika hårt som de tre stora, John Deere, CNH och Agco. Anledningen är att dessa tre säljer många stora traktorer och maskiner i Amerika och känner starkare av nedgångne där.
Tilläggas ska att även John Deere, som presenterade sitt resultat den 31 oktober 2015, då de har brutet räkenskapsår, anpassat sin kostym snabbt och redovisar också vinst trots minskad försäljning. Det samma gäller CNH som omsatte 25,9 miljarder dollar i fjol och hade en vinst på 248 miljoner dollar. Att CNH och John Deere omsätter så mycket mer än Agco beror på att de även tillverkar entreprenadmaskiner. Dock hade Agco större vinst än CNH trots tre gånger så stor omsättning.