Ingen mer alkohol hos VW
Etanol var bränslet på allas läppar i mitten av 2000-talet. Under toppåret 2008 såldes nästan 60 000 bilar anpassade för E85 i Sverige och det var nästan en fjärdedel av det årets totalmarknad.
Politiska beslut och ekonomiska incitament var tydliga drivkrafter för den starka utvecklingen. Men när tonläget kring E85 förändrades och incitamenten försvann så minskade också kundernas intresse.
Volkswagen erbjöd under en period sex modeller med tillnamnet Multifuel, anpassade för E85. Och sedan en tid tillbaka är man enda biltillverkare på den svenska marknaden som har en E85-modell att erbjuda – nämligen Golf.
Men nu är det slut med det. En allt svagare efterfrågan på E85-modellerna har gjort att Volkswagen Sverige nu tar bort Golf Multifuel ur sortimentet. De sista beställningarna kan göras fram till midsommar och då levereras de i början av hösten.
− Den negativa trenden kring E85 har tyvärr varit tydlig en längre tid. Under årets tre första månader har våra kunder inte köpt fler än 205 etanoldrivna Golf. Det är cirka 1,5 procent av vår totala försäljning, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige och tillägger att han personligen tycker att det är olyckligt att utvecklingen gått i denna riktning.
− E85-bilar hade varit ett bra bidrag för att nå klimatmålen. Men tyvärr har de politiska besluten varit ogynnsamma för etanolbilarna. I det nya skattesystemet bonus malus får E85-bilarna inte några som helst positiva incitament.
Beslutet om E85 betyder dock inte att Volkswagens erbjudande av bilar med låga utsläpp kommer att förändras som helhet. Laddhybriden Passat GTE är Sveriges mest sålda supermiljöbil och man erbjuder flera förnybara alternativ varav två elbilar, två laddhybrider och fyra gasdrivna modeller.
− Inom kort lanserar vi vår nya elbilsfamilj I.D. och där har vi mycket stora förväntningar eftersom de kommer att vara attraktiva prismässigt samtidigt som de går långt på el, säger Sten Forsberg.