Allroundtraktor perfekt för småjobb
New Holland T6010 är en allroundtraktor som funkar bra både för lättare jobb som sprutning och gödningsspridning samt mer effektkrävande som till vallskörd och jordbearbetning.
Traktorn har en av de bästa hytterna CNH någonsin gjort. Det är en stor rymlig hytt med bra sikt och trappor och dörrar som passar den som ofta hoppar in i och ut ur hytten. På så vis är traktorn perfekt för servicearbeten så som bevattningsflytt men även för gödningsspridning och sprutning då man också lämnar hytten frekvent.
Motoreffekten cirka 100 hästar passar utmärkt för den typen av arbeten och NilehnTraktors testtraktor har radodlingshjul för att ännu bättre anpassning.
Ska traktorn användas till jordbearbetning och sådd är givetvis 100 hästkrafter begränsande och förutsättningen är även ett annat däckval. Som standard har New Holland T6010 600 hjul bak, men om man vill går det att klämma in ett par 650 hjul. Det blir lite trångt mellan ribborna på bakdäcket och stegen till hytten men det går och med så breda däck behövs knappast några dubbelmontage med tanke på traktorns låga vikt.
NilehnTraktor har testkört New Holland T6010 med 650 däck och en tre meters brysselplog samt en fyra meters carrier. För att det ska funka behövs frontvikter och vad gäller dragkraften är det precis traktorn orkar brysselplogen. Ska man ner cirka 20 centimeter blir det till att gå ner i låg i den mekaniska lådan och nöja sig med 6–7 km/h. Med tallriksredskapet går det bättre. Det går lättare trotts en meter extra i arbetsbredd och det är inga problem att hålla 13–14 km/h.
New Holland T6010 är konstruerad för trepunktsburna redskap i första hand. Dels lyfter trepunkten över 6 ton, dels sitter reglaget för trepunkten bekvämt placerat i höger armstöd medan spakarna för yttre hydraulik sitter i högerpanelen.
Givetvis går det utmärkt att använda yttre hydraulik och de mekaniska spakarna har en bra placering och är även bra märkta med olika färger, samma färger som återfinns på locken där bak. Räcker inte tre uttag vilket är standard går det att få ett fjärde med.
Att koppla med lyftdragkroken är värre. Det är helt omöjligt att se kroken från förarplatsen och den spegel som sitter i bakrutan hjälper inte alls.
New Holland T6010 ska köpas med hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken om man tänker sig att använda kroken frekvent. Spaken för att låsa upp spärren till lyftdragkroken är däremot bra placerad till höger i bakrutan.
En annan sak man bör överväga är hyttfjädring. Det ökar komforten och sänker även ljudnivån i hytten.
På tomgång mäter vi 64 dBA i hytten och står vi kvar stilla med fullgas, 2 200 rpm blir värdet 74 dBA.
Transmissionen har ingen överväxel så det blir nästan 2 200 rpm även vid transport. Vid toppfarten 40 km/h är ljudnivån 75 dBA. Det är helt acceptabelt i och för sig.
När man valt hög eller låg i den mekanska lådan växlar man resten utan att trampa på frikopplingen. Med två knappar i växelspaken stegar man upp och ner i de fyra powershiftstegen och när man vill byta grupp är det bara att trycka på samma knappar samtidigt som man håller inne ytterligare en knapp bak på spaken. Även denna växling sker i farten men med belastning kan traktorn hinna stanna. Vilken växel som ligger i 1–16 visas i en display. När man skiftar mellan fram och back med spaken till vänster om ratten återgår traktorn alltid till den växel som senast låg i i aktuell färdriktning. Man kan således växla mellan fram och back med olika utväxling.
En annan fördel med hytten är att det finns luftutsläpp både framme i instrumentpanelen, ner mot golvet och i hyttens sidor. I taket finns ett relativt stort fönster så man kan se frontlastaren.
Passagerarstolen har stoppning i både dyna och ryggstöd och fungerar perfekt även för en vuxen person. Har man ingen passagerare fäller man ner ryggstödet och vipps har man ett stort slätt bord.
Det kan fungera bra om man vill sitta och skriva eller att ha mat och dricka på vid lunchrasten. Det finns även försänkningar till mugg och termos.
Bakrutan är stor och har en bra öppning. Det finns handtag runt om så det är lätt att dra rutan åt sig och stänga.
En nackdel med de stora dörrarna är att man får slå i dem ganska hårt för att de ska låsas ordentligt. Man är lite rädd att man ska få se dem explodera endera dagen.
Vad gäller serviceåtkomligheten finns det bara en dålig sak och det är batteriets placering under en huv bakom höger insteg. Stegar som ska fällas undan och huvar som ska öppnas är okej när traktorn är ny men går alltid trögt när traktorn är gammal och det brukar ju vara då man behöver komma åt batteriet.
New Holland T6010 EC.
Motor: Fyrcylindrig CNH på 4,5 liter och 74 kW (101 hk) maxeffekt och max vridmoment 400 Nm vid 1 400 rpm
Transmission: Mekanisk hög/låg, elhydraulisk hög/låg och fyrstegad powershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 16 växlar i vardera riktningen
Däck: 480/65R28 fram och 600/65R38 bak
Bränsletank: 180 liter
Lyftkapacitet: 6 332 kp
Max hydraulflöde: 113 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vikt: 4 830 kg (utan vikter) varav xx procent på framaxeln
Vändradie 6,5 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (62 liter).
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm
Pris: 553 000 kronor
Pris per hk: 5 475 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Passagerarsäte: 2 100
Frontlyft och pto: 51 600
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Fjärde dubbelverkande uttag: 4 900
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std med stolen
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: 9 700
Framaxelfjädring: nej
Krypväxel: 5 800
Hyttfjädring: 12 900