ANNONS

Allt fler väljer hyttfjädring

Med hyttfjädring ökas traktorns kapacietet med upp till 12 procent. Uppgiften kommer från traktortillverkarna, men verkar relevant. Många gånger är det som begränsar en traktors hastighet över fältet förarens komfort. Föraren måste ju kunna sitta kvar på ett någorlunda bekvämt sätt i sätet och ha möjlighet att styra och manövrera traktor och redskap.
Genom att utrusta traktorn med framaxelfjädring, hyttfjädring och luftfjädrat förarsäte ölar komforten. Traktorn kan därmed köras i större hastighete på ojämnt underlag utan att det blir obekävmt för föraren.
Tekniken med framaxelfjädring och hyttfjädring börjar nu finnas tillgängligt i allt mindre storlekar på traktorer. Senast ut var Massey Ferguson som presenterade hyttfjädring som ett alternativ i sen 5400-serie. Läs mer om det här.
Det finns flera sätt att konstruera en hyttfjädring. De flesta tillverkare har fasta fästpunkter med leder i hyttens framkant samt fjädring i hyttens bakkant. Denna fjädring kan ske med mekanisk fjädring, hydraulisk fjädring eller pneumatisk fjädring. Den sistnämnda kräver kompressor på traktorn och är ett alternativ som bland annat Valtra erbjuder.
Claas har ett eget system med mekanisk fjädring i alla fyra hörnen av hytten.
Axion-4

Relaterade artiklar