Ännu en finalist uppvisad
Vi presenterade de sju finalisterna i Årets Traktor här på NilehnTeknik för ett par veckor sedan, men då var det ännu lite hemligt med vissa modeller. En av dem var Claas Arion 430, men nu har den äntligen visats upp för resten av pressen och vi får skriva om den.
Arion 430 är tredje minst i en serie om sex traktorer.
Hittills har Arion 400 serien med de tre modellerna 410, 420 och 430 täckt effektområdet mellan 100 och 130 hk. Nya Arion 400 serien erbjuder totalt sex modeller; 410, 420, 430, 440, 450, 460, med maxeffekter mellan 90 och 140 hk.
Traktorer under 140 hk utgör ett viktigt och stort marknadssegment världen över som kräver ett brett utbud av mycket enkla till mycket välutrustade maskiner. Precis så mångsidig och variantrik är nya Arion 400 vad gäller de flesta utrustningsmöjligheterna jämfört med alla andra Claastraktorer.
Åtskilliga förarhyttsvarianter
För Arion 400 finns fyra förarhyttsvarianter och fyra takversioner att välja mellan. Förarhytten finns antingen med hel framruta, med en öppningsbar framruta, som ny Panoramic-förarhytt eller som 5-stolpars förarhytt utan högerdörr. 5-stolparshytten är tänkt särskilt för kommunal användning och klarar sig därför utan högerdörren och en av stolparna.Istället har den på höger sida fått en krossäker, hel skiva av polykarbonat. Alla andra förarhytter har dörrar på båda sidor som tack vare de sex stolparna kan öppnas med endast litet överhäng. Detta har till exempel sina fördelar vid arbeten i trånga utrymmen i byggnader.
När det gäller hyttaket kan kunden välja mellan det nya Panoramic-taket, högt tak med taklucka och lågt tak med eller utan taklucka av glas.
Med versionen med lågt tak erbjuder nya Arion 400 en av de lägsta traktorerna på marknaden i sin effektklass med 2,48 m totalhöjd.
Äkta panoramablick
Nya Panoramic-förarhytten med den 2,41 m² stora panoramarutan ger föraren en helt ny utrymmeskänsla. Framrutan och takrutan av polykarbonat är sammankopplade med varandra utan tvärbalk så att föraren får 90° fri sikt över frontlastaren.
Ny multifunktionsspak
Alla förarhyttsvarianterna på nya Arion 400 har ett gemensamt förbättrat ergonomi- och manövreringskoncept. Här är den nya ergonomiska multifunktionsspaken standard. Den kombinerar komplett manövrering av frontlastare, transmission, bakre trepunktslyft, motorvarvtal och som tillval två elektroniska hydraulventiler. Multifunktionsspaken ligger perfekt i handen och möjliggör manövrering av alla transmissionsfunktionerna med hjälp av vippbrytaren. Med endast ett knapptryck kan föraren växla mellan alla växlar och vändtegsväxeln aktiveras. Samtliga funktioner på frontlastaren kan styras med multifunktionsspaken i två varianter: elhydrauliskt med Electropilot eller hydrauliskt med Flexpilot.
Rattstången kan, liksom på de större Claas traktorerna, ställas in individuellt vad gäller lutning och längd och bildar en enhet med instrumentpanelen. Till det nya förarhyttskonceptet hör dessutom mer förvaringsutrymme och några mycket praktiska funktioner. På höger sida ovanför batteriet finns till exempel en integrerad verktygslåda som standard, och lyftarmskulorna kan nu bekvämt “parkeras” i en anordning på de bakre stänkskärmarna och på så sätt skyddas mot smuts.
Stort urval av hydraulventilskonfigurationer
Även hydraulikutbudet för Arion 400 är mångsidigt. För alla modeller är tre olika hydraulikkretsar möjliga: En öppen hydraulikkrets för “standardtillämpning” med 60 l/min; en öppen hydraulikkrets med 98 l/min för tillämpningar med stora hydraulikbehov. Här kombineras två pumpar med 57 l/min för hydraulventiler och 41 l/min för bakre trepunktslyften. Vid behov kan båda pumparna kopplas samman med en knapptryckning. Med den nya Arion 400 erbjuder Claas för första gången i denna effektklass även ett LS-system, lastkännande hydraulsystem, med 110 l/min, och som tillval även Power Beyond.
Proactive-framaxelfjädring
Claas håller fast vid sitt traktorkoncept med utjämnad viktfördelning, lång hjulbas och kort totallängd även på nya Arion 400. Dessutom har Arion 400 fått “getingmidje”-konceptet som redan finns på Axion 900 och 800 och som ger ett större styrutslag även med breda däck. Här är det massiva, gjutna oljekaret integrerat som bärande element så att man inte behöver den vanliga ramen längs motorn. Det sparar plats, gör underhållet enklare och frontlastaren kan skruvas fast direkt på chassit. Som tillval finns även Proactive-framaxelfjädring, ett koncept med individuell hjulupphängning som först användes på Arion 500/600 och nu ger ett äkta komfortplus från 90 hk.
Alltid rätt motoreffekt
Liksom på Axion 800 och 900 har Claas på den nya serien Arion 400 bestämt sig för en effektstark och bränsleeffektiv FPT-motor med modern Common Rail-insprutning på 1 600 bar, turboaggregat och laddluftkylning. FPT står för Fiat Power train och innebär att Claas köper motorer från CNH. I denna effektklass används för första gången moderna fyrcylindriga motorer med 4,5 l slagvolym, som uppfyller avgasnormen steg IV. Avgasreningen sker i två steg med hjälp av en diesel-oxidations-katalysator, kombinerat med SCR-teknik. Detta avgasreningssystem klarar sig utan extern avgasrecirkulation, så kallad EGR-teknik, och utan extra dieselpartikelfilter. Även vid integreringen av avgasreningstekniken under motorhuven har Claas tittat på Axion 900 och 80, alla komponenter är helt integrerade under motorhuven och ger på så sätt föraren fri sikt framåt.
På nya Arion 400 finns det ingen extra boosteffekt, så hela motoreffekten står alltid till förfogande för alla tillämpningar. Liksom sin föregångare arbetar nya Arion 400 med den beprövade 16/16 Quadrashift-transmissionen. Den fyrfaldiga powershiften, kombinerad med de fyra elhydrauliska gruppväxlarna, gör att man kan växla mellan de 16 olika växlarna utan kopplingspedal. Detta är samma transmission, som då den sitter i Massey Ferguson heter Dyna-4, och den tillverkas på Gima i Beauvais bredvid Massey Fergusonfabriken, en transmissionsfabrik som ägs gemensamt av Agco och Claas. Tack vare Quadractiv-växlingsautomatik kan transmissionen köras helt automatiskt.