Används till effektkrävande kraftuttagsdrivna redskap
Valtra S280 föredrar att dra snabbt än långsamt. Vid körning i 11 km/h utför den 20 procent mer arbete än i 7 km/h.
Dragkraftstestet med S280 visar att redskapet måste vara 19 procent mindre för att traktorn ska orka dra det i drygt 11 km/h i stället för i 7,5 km/h. Men trots det mindre redskapet kommer traktorn att vara effektivare och göra ett större arbete i den högre hastigheten.
Valtra S280 visar sig även vara segare i dragkraftstestet med den högre hastigheten. Här kan hastigheten falla från 11,2 till 8,8 km/h innan dragkraften åter minskar. Traktorn har även ett automatläge för den fyrstegade powershiftlådan. Det finns två val. I det ena växlar den automatiskt med hänsyn till varvtal och det andra med hänsyn både till varvtal och belastning. Med automatiken i det senare läget hade troligtvis segdragningsförmågan ökat i testet, underförutsättning att man inte kör på första powershiftsteget redan från början.
Enligt tillverkaren ska Valtra S280 ge 206 kW (280 hk) och lyckas i NilehnTekniks test förmedla maximalt 64 procent av dessa till hjulen.
Enligt Thor Andersson, produktspecialist traktorer på Valtra Traktor är lufttrycket i hjulen för högt på den testade traktorn, han vill ha 0,6 bar fram och 0,5 bak. Traktorn saknar dessutom vikter och om den belastas maximal, det vill säga till 14 ton, drar den garanterat mer.
Förlusterna mellan motor och kraftuttag är låga på S280, endast 10 procent.
Traktorn är också speciellt konstruerad för att användas till effektkrävande kraftuttagsdrivna redskap. Med den vändbara förarplatsen, som kallas TwinTrac körs traktorn i stort sett lika enkelt baklänges. Då kan man montera en stor exakthack eller slåtterkross bakvänt i den bakre trepunkten samt köra traktorn baklänges. Fördelen med det är att den bakre trepunkten lyfter betydligt mer än den främre samt det att föraren får bättre sikt över redskapet när det inte skyms av en lång motorhuv.
Hytten är speciellt konstruerad för att ge plats när man svänger runt samt när man sitter bakvänt och kör. Eftersom de viktigaste funktionerna sitter i höger armstöd får man alla dessa med sig när man svänger stolen bakåt.
Ute i höger panelen finns en terminal. Förutom att den är en kördator och ett instrument för alla hydraulinställningar är den även en informationscentral för servicefolket vad gäller felsökning och uppdatering.
Valtra S280 är en bekväm traktor med en liten sportig ställbar ratt och analoga klockor i instrumentpanelen. Fram, neutral och back samt parkering finns i en kort spak till vänster om ratten. Spaken har en bra utformning.
Med en kort växelspak ute till höger väljer man bland sex synkroniserade växlar och med tryckknappar i samma spak stegar man i den fyrstegade powershiften. Växelspaken är trög och för en traktorn i den här prisklassen bör man få fullpowershift eller helt steglös transmission enligt min mening.
Förarstolen är luftfjädrad men passagerarsätet lite enklare. Det fungerar dock bra. Valtra S280 går som ett skepp över ojämna åkrar eftersom den har både framaxel- och hyttfjädring.
Hytten har riktig klimator, stora rutor samt en plan golvyta som är lätt att hålla ren.
Valtra S280 är servicevänlig. Batteriet, som är på 150 Ah, sitter under ett lock på höger sida. När locket tas av är hela batteriet synligt. Motorhuven lyfts i ett stycke och när så skett kommer man åt kylare och filter.
Valtra S280.
Motor: Sexcylindrig Sisu på 8,4 liter och 206 kW (280 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 075 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Sex synkroniserade växlar, fyrstegad powershift och kryplåda samt kopplingsfri fram/back ger totalt 40 växlar i vardera riktningen.
Däck: 600/70R30 fram och 650/85R38 bak.
Vändradie: 7,00 meter.
Bränsletank: 620 liter.
Lyftkapacitet: 10 000 kp.
Max hydraulflöde: 147 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 10 dubbelverkande uttag.
Vikt: 8 800 kg (utan vikter) varav 43 procent på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (80 liter) Hydrauloljebyte 1 000 timmar (100 liter).
Kraftuttag: 1 000 rpm.
Pris: 1 276 000 kronor
Pris per hk: 4 557 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 12 x 42 kg 10 550:-
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 77 100:-
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare/passagerare: std/std
Vändbar förarplats, Twin Trac: 30 100:-
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Krypväxel: std
Hyttfjädring: std