ANNONS

Årets Traktor 2013

Stark och bekväm med beprövad teknik. Nya Duetz-Fahr 9340 TTV är en perfekt traktor för både tunga transporter och effektkärvande arbete i fält.

Duetz-Fahr 9340 TTV har steglös transmission från tyska ZF, välbeprövad teknik som används av flera traktortillverkare och har suttit i alla steglösa Deutz-Fahr sedan begynnelsen år 2001. Det är en lättkörd transmission som kan manövreras på flera olika sätt. Man kan reglera farten med gaspedalen och då ökar motorvarvtalet linjärt med utväxlingen eller kan man ändra hastigheten med körspaken och i detta läge ha ett fast motorvarv eller att traktorn anpassar detta efter förhållandet. Man kan i detta läge välja om traktorn ska prioritera maximal dragkraft eller minimera bränsleförbrukningen.
För att öka bekvämligheten kan man programmera in förvalda motorvarvtal och hastigheter som intas med en knapptryckning och dessa kan även ligga med i sekvensen för vändtegsautomatiken.
Alla inställningar sker i den stora färgskärm, med pekfunktion, som sitter placerad längst fram i höger armstöd. Där ställer man även in hydraulik och om man så önskar kan man få upp bilder från övervakningskameror och manövrera eventuell autostyrning. Skärm och traktor följer ISOBUS-standard och därmed kan man även övervaka och styra redskap i traktorns originalskärm. Det är bekvämt, lättöverskådligt och ger en bättre förarmiljö då man slipper en massa extra monitors till höger i hytten.
För att få det överskådligt under arbetet kan man dela upp skärmen i fyra delar och då kan man se exempelvis autostyrning, redskapsfunktioner, traktorinställningar och en bild från en övervakningskamera.
Datorn i traktorn klarar även redskapsstyrningen Tractor Implement System, TIM, ett system som bland annat används av maskintillverkarna Grimme, Krone och Pöttinger. Det innebär att sensorer på maskinen ger information till traktorn så att denna reglerar framkörningshastighet och kraftuttagsvarv så man alltid kör på ett optimalt sätt.
Duetz-Fahr 9340 TTV är en välutrustad traktor som kan ha upp till sex dubbelverkande uttag bak och två fram.
Motorn är tillverkad av tyska Deutz och har dubbelturbo. Det innebär att den är seg och man har 80 procent av maximalt vridmoment redan vid 1 400 rpm. Den uppfyller avgaskrav steg IV med SCR-teknik och därmed måste man även tanka AdBlue.
En fördel med Deutz-Fahr är att man har separat olja för hydraulik och transmission, det minskar risken för föroreningar i transmissionen och därmed håller den längre, rent teoretiskt i varje fall.
Vår provkörning av traktorn visar att den är lättkörd och bekväm. Den är bra att manövrera och trots att den är stor upplevs den smidig. I fält går det effektivt och snabbt och på vägen stabilt och säkert.
Traktorn är trevlig att köra och man sitter fint i den ljusa rymliga hytten. Fjädring på framaxel och hytt ger en behaglig färd på ojämnt underlag.
Tidigare hade Deutz-Fahr ett plastigt passagerarsäte, men det har man under senare tid bytt till ett bekvämare med stoppning och tyg i utan. Fäller man ner ryggstödet blir det en platt yta att använda som bord.
För att komma åt servicepunkter fäller man upp motorhuven elektriskt. Den lyfts rakt upp, vilket ser fräckt ut, men det är inte så praktiskt.
Traktorn är byggd för arbete i mörker och LED-lamporna ger över 9 000 lumen totalt sett, det blir som i dagsljus runt traktorn, enligt tillverkaren. Vår provkörning var enbart i dagsljus så vi får lita på tillverkarens uppgifter vad gäller arbetsbelysningen.
 

Deutz-Fahr 9340 TTV

Motor:         Sexcylindrig Deutz på 7,8 liter och 265 kW (360 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 371 Nm vid 1 500 rpm

Transmission:       Steglös

Däck: 600/65R34 fram och 710/70R42 bak

Bränsletank: 600 + 60 liter

Lyftkapacitet:        12 000 kg

Max hydraulflöde:  210 l/min

Max hydraultryck: 200 bar

Yttre hydraulik:     4 dubbelverkande uttag

Vikt:   11 500 kg (utan vikter)
Vändradie:   7,1 m

Serviceintervall:     Motoroljebyte 500 timmar (36 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (67 liter), Hydrauloljebyte 1 000 (90 l)

Kraftuttag:   540E, 1 000 och 1 000E rpm

Pris:   2 328 800 kronor

Pris per hk:           6 468 kronor

 

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:         std

Frontvikt, 1 000 kg:        20 000

Passagerarsäte:      std

Frontlyft och pto:  uppgift saknas

Hydraulisk släpvagnsbroms:      std

Femte dubbelverkande uttag:     uppgift saknas

Luftfjädrad förarstol:       std

Säkerhetsbälte förare:      std

Säkerhetsbälte passagerare:       std

Vändbar förarplats:         nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         std

Framaxelfjädring:   std
Hyttfjädring: std

Krypväxel:            std

 

Tre plus:

  • Bekväm hytt med bra sikt
  • Separat olja i hydraulik
  • Välutrustad

 

Tre minus:

  • Dyr per hästkraft
  • Måste tanka AdBlue
  • Korta serviceintervall
    Deutz-Fahr 9340TTV är långt ifrån en av de största konventionella traktorerna på marknaden, men den är råstark och ett kraftpaket.

    Deutz-Fahr 9340TTV är långt ifrån en av de största konventionella traktorerna på marknaden, men den är råstark och ett kraftpaket.

    Deutz-Fahr håller fast vid sina färgkoder, orange för motor och transmission, blått för hydraulik, grönt för trepunkt och gult för kraftuttag. Längst fram i höger armstöd sitter monitorn som följer ISOBUS-standard och därmed klarar det mesta, även redskaps- och autostyrning.

    Deutz-Fahr håller fast vid sina färgkoder, orange för motor och transmission, blått för hydraulik, grönt för trepunkt och gult för kraftuttag. Längst fram i höger armstöd sitter monitorn som följer ISOBUS-standard och därmed klarar det mesta, även redskaps- och autostyrning.

    Deutz-Fahr har fläkten under hytten och luftutsläpp i stort sett överallt i hytten.

    Deutz-Fahr har fläkten under hytten och luftutsläpp i stort sett överallt i hytten.

    Det finns många förvaringsfack i hytten och under ett lock till höger om föraren sitter alla säkringar.

    Det finns många förvaringsfack i hytten och under ett lock till höger om föraren sitter alla säkringar.

    Även passageraren åker bra numera. Förr hade Deutz-Fahr ett passagerarsäte i hårdplast.

    Även passageraren åker bra numera. Förr hade Deutz-Fahr ett passagerarsäte i hårdplast.

    Insteget till hytten är bra och här ser man även det stora takfönstret.

    Insteget till hytten är bra och här ser man även det stora takfönstret.

    Deutz-Fahr 9-serien har en ny tuff design. Traktorn visades upp första gången på Agritechnica 2013.

    Deutz-Fahr 9-serien har en ny tuff design. Traktorn visades upp första gången på Agritechnica 2013.

    Både frontlyft och yttre hydrauluttag fram kan manövreras utifrån. Bra när man kopplar redskap.

    Både frontlyft och yttre hydrauluttag fram kan manövreras utifrån. Bra när man kopplar redskap.

    Även höger dörr fungerar någotsånär för att komma in i hytten, vanligt på traktorer i denna storleksklass.

    Även höger dörr fungerar någotsånär för att komma in i hytten, vanligt på traktorer i denna storleksklass.

    Att manövrera kraftuttag och trepunkt på bakskärmarna har man kunnat länge, men på Deutz-Fahr 9-serien kan man även reglera två yttre dubbelverkande uttag.

    Att manövrera kraftuttag och trepunkt på bakskärmarna har man kunnat länge, men på Deutz-Fahr 9-serien kan man även reglera två yttre dubbelverkande uttag.

    Maximalt antal yttre dubbelverkande uttag bak är sex och totalt kan traktorn ha upp till åtta med de två fram.

    Maximalt antal yttre dubbelverkande uttag bak är sex och totalt kan traktorn ha upp till åtta med de två fram.

    Motorhuven lyfts rakt upp när den öppnas. Det ser fräckt ut men är inte så praktiskt. Även med upplyft huv är det svårt att komma åt.

    Motorhuven lyfts rakt upp när den öppnas. Det ser fräckt ut men är inte så praktiskt. Även med upplyft huv är det svårt att komma åt.

    Monitorn kan delas upp i maximalt fyra rutor och kan även visa bild från övervakningskamera.

    Monitorn kan delas upp i maximalt fyra rutor och kan även visa bild från övervakningskamera.

Relaterade artiklar