Årets Traktor 2013
Stark och bekväm med beprövad teknik. Nya Duetz-Fahr 9340 TTV är en perfekt traktor för både tunga transporter och effektkärvande arbete i fält.
Duetz-Fahr 9340 TTV har steglös transmission från tyska ZF, välbeprövad teknik som används av flera traktortillverkare och har suttit i alla steglösa Deutz-Fahr sedan begynnelsen år 2001. Det är en lättkörd transmission som kan manövreras på flera olika sätt. Man kan reglera farten med gaspedalen och då ökar motorvarvtalet linjärt med utväxlingen eller kan man ändra hastigheten med körspaken och i detta läge ha ett fast motorvarv eller att traktorn anpassar detta efter förhållandet. Man kan i detta läge välja om traktorn ska prioritera maximal dragkraft eller minimera bränsleförbrukningen.
För att öka bekvämligheten kan man programmera in förvalda motorvarvtal och hastigheter som intas med en knapptryckning och dessa kan även ligga med i sekvensen för vändtegsautomatiken.
Alla inställningar sker i den stora färgskärm, med pekfunktion, som sitter placerad längst fram i höger armstöd. Där ställer man även in hydraulik och om man så önskar kan man få upp bilder från övervakningskameror och manövrera eventuell autostyrning. Skärm och traktor följer ISOBUS-standard och därmed kan man även övervaka och styra redskap i traktorns originalskärm. Det är bekvämt, lättöverskådligt och ger en bättre förarmiljö då man slipper en massa extra monitors till höger i hytten.
För att få det överskådligt under arbetet kan man dela upp skärmen i fyra delar och då kan man se exempelvis autostyrning, redskapsfunktioner, traktorinställningar och en bild från en övervakningskamera.
Datorn i traktorn klarar även redskapsstyrningen Tractor Implement System, TIM, ett system som bland annat används av maskintillverkarna Grimme, Krone och Pöttinger. Det innebär att sensorer på maskinen ger information till traktorn så att denna reglerar framkörningshastighet och kraftuttagsvarv så man alltid kör på ett optimalt sätt.
Duetz-Fahr 9340 TTV är en välutrustad traktor som kan ha upp till sex dubbelverkande uttag bak och två fram.
Motorn är tillverkad av tyska Deutz och har dubbelturbo. Det innebär att den är seg och man har 80 procent av maximalt vridmoment redan vid 1 400 rpm. Den uppfyller avgaskrav steg IV med SCR-teknik och därmed måste man även tanka AdBlue.
En fördel med Deutz-Fahr är att man har separat olja för hydraulik och transmission, det minskar risken för föroreningar i transmissionen och därmed håller den längre, rent teoretiskt i varje fall.
Vår provkörning av traktorn visar att den är lättkörd och bekväm. Den är bra att manövrera och trots att den är stor upplevs den smidig. I fält går det effektivt och snabbt och på vägen stabilt och säkert.
Traktorn är trevlig att köra och man sitter fint i den ljusa rymliga hytten. Fjädring på framaxel och hytt ger en behaglig färd på ojämnt underlag.
Tidigare hade Deutz-Fahr ett plastigt passagerarsäte, men det har man under senare tid bytt till ett bekvämare med stoppning och tyg i utan. Fäller man ner ryggstödet blir det en platt yta att använda som bord.
För att komma åt servicepunkter fäller man upp motorhuven elektriskt. Den lyfts rakt upp, vilket ser fräckt ut, men det är inte så praktiskt.
Traktorn är byggd för arbete i mörker och LED-lamporna ger över 9 000 lumen totalt sett, det blir som i dagsljus runt traktorn, enligt tillverkaren. Vår provkörning var enbart i dagsljus så vi får lita på tillverkarens uppgifter vad gäller arbetsbelysningen.
Deutz-Fahr 9340 TTV
Motor: Sexcylindrig Deutz på 7,8 liter och 265 kW (360 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 371 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Steglös
Däck: 600/65R34 fram och 710/70R42 bak
Bränsletank: 600 + 60 liter
Lyftkapacitet: 12 000 kg
Max hydraulflöde: 210 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 11 500 kg (utan vikter)
Vändradie: 7,1 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (36 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (67 liter), Hydrauloljebyte 1 000 (90 l)
Kraftuttag: 540E, 1 000 och 1 000E rpm
Pris: 2 328 800 kronor
Pris per hk: 6 468 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikt, 1 000 kg: 20 000
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: uppgift saknas
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: uppgift saknas
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Krypväxel: std
Tre plus:
- Bekväm hytt med bra sikt
- Separat olja i hydraulik
- Välutrustad
Tre minus:
- Dyr per hästkraft
- Måste tanka AdBlue
- Korta serviceintervall