ANNONS

Arla tar positioner i UK

Varumärket Arla introducerades år 2015 i Storbritannien. I den årliga varumärkesundersökningen Britains Biggest Brands hamnar nu Arla på plats 21 bland de mest värdefulla varumärkena inom livsmedelssektorn.

Arlas varumärkesprodukter visade under 2016 en tillväxt i Storbritannien på ca 430 miljoner kronor – högst bland samtliga på listan. I The Grocer´s Britains Biggest index finns även Arlas varumärken Lurpak, och Anchor på platserna 14 respektive 70.

– Arla globala strategi är att växa med egna varumärken. Vi vill skapa maximalt värde av Arlaböndernas mjölk både här i Sverige och globalt. Mätningen visar att Arlas varumärke snabbt slagit sig in på den brittiska marknaden, säger Arla Sveriges vd Patrik Hansson.

Även i Holland stärker Arla positionen inom dagligvaruhandeln. I undersökningsföretaget IRIs ranking Dutch Brand Top 100 klättrar Arla från plats 85 till 70. I undersökningen konstateras att inget annat varumärke sett en lika stor förstärkning. Bakom framgången finns framför allt en kraftig försäljningsökning av mejeriprodukten Skyr.

– När vi svenskar reser i världen kommer vi allt mer se varumärket Arla i affärerna. Detta skapar stolthet och igenkänning, avslutar Patrik Hansson vd Arla.

Relaterade artiklar