Åttahjulingen i fortsatta tester
På Agritechnica i Hannover hösten 2009 visade Deutz-Fahr en stor traktor med åtta hjul. Den är konstruerad som en skogsmaskin med en boggi fram och en bak. Tanken med traktor är att kunna överföra mer kraft över hjulen till marken utan att trakorn ska bli för bred. Anledningen är att breda traktorer är ett problem vid transport på väg på vissa marknader.
Traktorn heter Deutz-Fahr XXL och har en V8 motor från Deutz. Cylindervolymen är 16 liter och maxeffekten är 441 kW (600 hk). Transmissionen är en fullpowershift med 18 steg framåt och 6 steg bakåt. Toppfarten är 40 km/h så transporten mellan fälten ska gå smidigt och snabbt.
En fördel med traktorn är att den har ett stort utrymme bakom hytten där man kan placera belastningsvikter. I standardutförande väger Deutz-Fahr XXL 19,5 ton men som mest kan den belastas till 32 ton. På denna avsats, för vikter, kan man även montera en tank eller ett flak alternativt en vridplatta för en trailer.
Hydraliken har en pump som ger 170 liter per minut och 200 bar. Som standard har traktorn ett jordbruksdrag men som extrautrustning finns även trepunkt.
Deutz-Fahr gör nu fälttester med traktorn. Enligt uppgift går det bra, men det är ett tag till innan prissättning och marknadsföring.
Deutz-Fahr XXL är inte Same Deutz-Fahrs egen konstruktion från begynnelsen. Projektet började i Stadtilm i östra Tyskland på en liten mekanisk verkstad i början av 2000-talet. Konstruktören heter Dr Hartmut Döll och efter något år drev hans son Thomas Döll projektet vidare som ett examensarbete i sina studier. Traktorn var vid denna tidpunkt silverfärgad och svart och hette DTU T860. Den tekniska specifikationen var exakt den samma som på nuvarande Deutz-Fahr XXL. Så sent som 2007 planerade dessa två herrar att sätta traktorn i serieproduktion, men fick innan dess en invitation att överlämna projektet till Same Deutz-Fahr. Troligtvis har nuvarande ägare större möjligheter att nå ut på marknaden med traktorn.