ANNONS

Audi A1 med 4wd

Nu lanserar Audi en exklusiv toppmodell i A1-serien – A1 quattro – som byggs i en begränsad upplaga på endast 333 exemplar. Den turboladdade 2-litersmotorn utvecklar 256 hk och ett vridmoment på 350 Nm som levereras ut till alla fyra hjulen. Accelerationen från 0 till 100 km/h klaras av på 5,7 sekunder och topphastigheten ligger på 245 km/h.
A1 quattro drivs av en 2.0 TFSI-motor med en cylindervolym på 1 984 cm³ som kombinerar direktinsprutning med en turboladdare på klassiskt Audi-manér. Till finesserna hör en varierbar insugskam och två balansaxlar som säkerställer jämn gång. Det maximala vridmomentet på 350 Nm finns att tillgå konstant i varvtalsområdet från 2 500 till 4 500 v/min, och toppeffekten (256 hk) utvecklas vid 6 000 v/min.
Varenda liten detalj i den sportiga, välljudande, fyrcylindriga motorn har optimerats för hög prestanda och låg förbrukning. Insprutningssystem av common rail-typ, turboladdare med laddluftkylare och reglerad oljepump är bara ett par exempel på detta. Audi A1 quattro beräknas i snitt förbruka under 8,5 liter bränsle per 100 km.
2.0 TFSI levererar sin kraft till den permanenta fyrhjulsdriften quattro via en 6-stegad, mycket exakt växellåda. Själva hjärtat i quattrosystemet är en elektroniskt reglerad, hydrauliskt aktiverad flerlamellskoppling vars skivor roterar i ett oljebad.
Under normala förhållanden leder kopplingen merparten av motorkraften till framhjulen. Om framhjulens grepp skulle minska, kan kopplingen på ett par tusendels sekunder steglöst fördela drivkraft till bakaxeln.
Genom att flerlamellskopplingen sitter placerad på bakaxeln, fördelas axelbelastningen på ett harmoniskt sätt. Chassit på Audi A1 quattro är anpassat efter drivlinans dynamik och är mycket styvare avstämt än på den vanliga modellen. Fram används McPherson-hjulupphängning, bak en 4-länkad axel. Med sitt direkta utväxlingsförhållande på 14,8:1 är den känsliga, effektiva servostyrningen mycket sportig.
Audi A1 quattro är utrustad med gjutna aluminiumfälgar av storlek 8.0 J x 18. De gnistrar i glaciärvitt, har en exklusiv turbindesign och är skodda med däck av dimensionen 225/35. De ventilerade bromsskivorna fram har en diameter på 312 millimeter, bromsoken är svartlackerade. Det elektroniska stabiliseringsprogrammet ESP har ett speciellt sportläge och kan stängas av helt.
Exteriört utmärker sig Audi A1 quattro ytterligare. Den kan endast fås i glaciärvit metallic och taket har en högglanspolerad svart lack. Den främre stötfångaren har en muskulös framtoning, gallret och ramen på single frame-grillen går i högglanspolerat svart. De böjda ”vingarna” i strålkastarna går i rött. Kylargrillen, takbågen och bakluckan pryds av quattroemblemet.
Bakrutorna är mörktonade och taket löper vidare ner i en stor, tvåfärgad vinge. Den svarta färgen framhäver bakluckan och diffusorn. LED-baklyktorna har tonade glas, den bakre stötfångaren en särpräglad look. Avgassystemet avrundas av två glanspolerade, dubbelpipiga ändrör på vänster och höger sida – vart och ett med en diameter på 100 mm. A1 quattro är 3 987 mm lång, 1 740 mm bred och 1 416 mm hög – alltså något längre än den modell den är baserad på. Bagageutrymmesvolymen är 210 liter och fäller man ned baksätet får man tillgång till 860 liter.
Interiören i Audi A1 quattro domineras av en sportig svart färg. Sätena och dörrarmstöden är klädda med Silk Nappa-läder med kontrasterande röda sömmar. S-sportstolarna fram har utökade sidostöd och integrerade nackskydd och pryds av ett quattromärke på ryggstödet. Sätena kan justeras i flera riktningar. Mittkonsolens undre del skiner i högglanspolerat svart, fotstödet och pedalytorna är tillverkade i borstat rostfritt stål. Mattorna har en röd bård, och på instegslisterna sitter A1 quattromärken.
Instrumentinsatsen bjuder på vita visarnålar, en röd varvräknare och en färgskärm till förarinformationssystemet. Multifunktionssportratten med rak nederkant är klädd i läder med kontrasterande sömmar och visar bilens serienummer. Växelspaksknoppen är av aluminium. Många reglage har aluminiumlook.
Audi A1 quattro lanseras under andra halvåret 2012. Den är mycket välutrustad med utrustning som hämtats direkt från storbilsklassen som xenon plus-strålkastare, helljusautomatik, adaptivt bromsljus, LED-innerbelysningspaket, ljus- och regnsensor, Audi parkeringssystem bak, automatisk klimatanläggning, larm, förvaringspaket, advanced key och farthållare.
Inte heller infotainmentutrustningen lämnar något övrigt att önska. Här ingår CD-växlare, digitalradiomottagare (DAB), Audi music interface och MMI navigation plus. Bose Sound System har 14 högtalare och en uteffekt på 465 W – bashögtalarna i dörrarna är indirekt belysta av orienteringsbelysningens lysdioder. Audi connect använder Bluetooth biltelefon online för att ansluta till Internet och erbjuder speciella webtjänster, som t.ex. Google Earth, i bilen. Dessutom kan passagerarna ansluta sina mobila enheter till Internet via en integrerad WLAN-hotspot.
Svenska priser är ännu ej fastställda.

Relaterade artiklar