Axfood till Lidl
Hållbarhetsexperten Caroline Kjerstadius börjar som Lidl Sveriges hållbarhetschef vid årskiftet. Redan i dagarna smygstartar hon i sin nya roll som representant för Lidl Sverige vid Nordic Organic Food Fair där hon ska samtala om ekologiska varor med bland annat den danska ministern ansvarig för livsmedel och jordbruk, Rasmus Prehn. Caroline har en lång karriär på Axfood bakom sig.
Lidl Sverige har länge arbetat strategiskt med hållbarhet i alla delar av verksamheten och var bland annat den första dagligvarukedjan att klimatkompensera för alla sina utsläpp. Sedan 2016, när företaget började mäta sina utsläpp, har utsläppen av växthusgaser minskat med 13 procent från driften av verksamheten samtidigt som dagligvarukedjan under samma period ökat omsättningen med 48 procent.
Det är nu dags att lägga in en högre växel. Caroline Kjerstadius kommer i egenskap av Hållbarhetschef leda det operativa arbetet.
– Jag ser fram emot att, tillsammans med kollegorna, styra Lidl Sverige mot en grönare tillväxt. Lidl kan inte på egen hand lösa rådande klimatproblem eller att den biologiska mångfalden på många ställen i världen är hotad, men kan genom sitt hållbarhetsarbete visa omvärlden att hållbarhet och lönsamhet går hand i hand. Vi kan på så vis inspirera och motivera fler till att ställa om till en grön tillväxt, säger Caroline Kjerstadius, ny Hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Skälen till att Caroline valde Lidl är många.
– Lidl är ett spännande företag med en stark förmåga att snabbt ställa om sin verksamhet. De har ställt om sig efter den svenska marknaden. Den lyhördheten är en viktig egenskap i omställningen till en mer hållbar värld. Som en av de största globala aktörerna på livsmedelsmarknaden har man också möjlighet att göra verklig skillnad, säger Caroline.
Caroline kommer med en gedigen kunskap om hållbarhet inom hela livsmedelskedjan.
– Jag är oerhört glad över att ha Caroline ombord för att stärka upp vårt hållbarhetsarbete. Med hennes gedigna erfarenhet av hållbarhet inom vår bransch, i kombination av hennes kunskap kring vår affär samt en förmåga att realisera våra hållbarhetsambitioner ser vi att detta är en drömrekrytering. Caroline känns given som den som operativt kommer ansvara för att förverkliga våra höga ambitioner, säger Bella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.
Caroline är civilekonom och civilingenjör med en master i industriell ekonomi. Hon har mångårig erfarenhet från Axfoodkoncernen där hon bland annat arbetat som hållbarhetsansvarig på Dagab och som hållbarhetsstrateg på Axfood tillsammans med Åsa Domeij. Caroline tillträder formellt den 10 januari och kommer i sin roll som hållbarhetschef på Lidl Sverige rapportera till Bella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör.