ANNONS

Back to Basic

Genom att skala av allt som kostar extra har Zetor fått fram en ny traktor som passar dem som vill ha något enkelt och pålitligt till ett pris som gamla Zetorkunder är vana vid.

Den tjeckiska traktortillverkaren Zetor har under senare år kraftigt förbättrat sina produkter, både vad gäller kvalité, användarvänlighet och komfort. Detta har medflört att priset stigit och på vissa marknader har man tappat lite mark då många fortfarande förknippar märket med lågpris. För att möta dessa kunder har man nu tagit fram en enkel modell för dem som varken efterfrågar elektronik eller det senaste i komfortväg. Priset har naturligtvis vänt neråt och nya Major 80 från Zetor är faktiskt en perfekt traktor för den som inte vill betala så mycket men ändå få en ny maskin med säker funktion och garanti.
Zetor tillverkar sina egna motorer och den som Major 80 är utrustad med har mekanisk insprutningspump. Det är en stark och seg motor med turbo och den uppfyller avgaskrav steg IIIA.
När man kör den kan man under belastning släppa ner motorvarvtalet ganska långt och enkelt hämta hem det igen. Det är naturligtvis bra eftersom man saknar allt vad powershiftväxlar heter. Transmissionen är så enkel den kan vara och det är ett ställe på traktorn där man sparat in tusenlappar. Tre mekaniska gruppväxlar, fyra synkroniserade huvudväxlar och en separat synkroniserad fram/back. Det är således ett par långa golvspakar fram till höger i hytten.
Att man har separat fram/back, placerad till vänster om ratten, är bra eftersom traktorn troligtvis säljs med frontlastare till de flesta kunder. Zetor erbjuder sin egen Trac-Lift monterad och klar för ett tillägg om endast 13 000 kronor. Det är ett kampanjpris som gäller vid det tillfälle vi testkör Majoren.
För att få ner priset har man plockat bort framskärmar, luftkonditionering, roterande varningsljus, släpvagnsbromsuttag och fångsthakar på trepunkten bak. Men allt detta kan man lägga till om man så önskar, och även det är ganska billigt.
Vi testkör Major 80 med frontlastare och i transport. I det första arbetet får man trots allt säga att traktorn fungerar tillfredsställande. Sikten över nedsänkt redskap är begränsad på denna traktor precis som på så många andra, men när man lärt sig var man har skopan så fungerar det ganska bra. Framaxeln är tillverkad av Carraro och den verkar stabil och bra även när skopan är full. Med den separata spaken för fram/back växlar vi färdriktning ganska snabbt, men man måste naturligtvis trampa på frikopplingen hela tiden. Traktorn har hängande pedaler och frikopplingen går relativt lätt.
I transport märker vi större skillnad jämfört med modernare traktorer och en anledning är att toppfarten endast är 30 km/h. Detta är inget bra alternativ för den som förflyttar sig långt på vägen. Vi mäter ljudnivån i transport, 30 km/h och 2 300 rpm på motorn och instrumentet visar 91 dBA. Det är ganska högt ljud i hytten och det kommer såväl från motor och transmission som från diagonaldäcken.
Stillastående med fullgas, 2 400 rpm, är det 90 dBA i hytten och på tomgång, 850 rpm, mäter vi 72 dBA.
Man kan konstatera att det framförallt är komforten som fått stryka på foten när denna billigare modell ska framställas. Förarsätet går att ställa in bekvämt, men fjädringen är naturligtvis inte som i ett luftfjädrat säte. Ratten är dock ställbar och kan vinklas så den passar de flesta och sikten är inget att klaga på.
Föraren har mekaniska spakar till vänster såsom handbroms, till/från för kraftuttag samt spaken för att låsa upp lyftdragkroken.
Även till höger är det mekaniska spakar men de är faktiskt bra placerade och utgör inget stort problem för bekvämligheten.
Bakrutan är öppningsbar rakt bakåt och det är bra för ska man se lyftdragkroken vid tillkoppling måste man sträcka lite på sig.
Hytten har plant golv vilket är praktiskt och underlättar rengöring av hytten. Det finns dock en pedal bak till höger som sticker upp ur mattan och det är den mekaniska differentialspärren för bakaxeln.
En fördel som Zetor har och som även finns på Major är drivhjulsberoende kraftuttag. Det är standard och något som många Zetorkunder uppskattar.
När det kommer till service och underhåll är det mesta ganska lättåtkomligt. Säkringarna finner man bakom vänster sidokåpa på instrumentpanelen. Det innebär att man kan stå utanför hytten på marken och byta dem. Batteriet sitter i en låda bakom höger insteg och är därmed lite svårare att komma åt. Däremot öppnas hela motorhuven i ett stycke vilket är praktiskt. Serviceintervall för olja i motor och transmission/hydraulik är ganska normala jämfört med andra traktorer och fabrikat.
Ska vi ge oss på en sammanfattning får man nog säga att Zetor lyckats med det man vill åstadkomma, nämligen att ta fram en prisvärd traktor för dem som inte nödvändigtvis måste har det allra senaste och mest bekväma. Zetor Major 80 är en robust traktor som ändå är ganska smidig. Den passar det lilla lantbruket och även fint i skogen. Man kan köpa den med skogsutrustning i form av grenavvisare, bukplåt och vändbar förarplats.

 

Zetor Major 80

Motor:         Fyrcylindrig Zetor på 4,2 liter och 57 kW (77 hk) maxeffekt och max vridmoment 310 Nm vid 1 480 rpm

Transmission:       Synkroniserad med separat fram/back

Däck: 11.2-24 fram och 16.9-30 bak

Bränsletank: 80 liter

Lyftkapacitet:        2 600 kg

Max hydraulflöde:  50 l/min

Max hydraultryck: 180 bar

Yttre hydraulik:     2 dubbelverkande uttag

Vikt:   3 090 kg (utan vikter)
Vändradie:   5,45 m

Serviceintervall:     Motoroljebyte 500 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (35 liter)

Kraftuttag:   540 och 1 000 rpm

Pris:   272 000 kronor

Pris per hk:           3 532 kronor

 

Utrustning:

Luftkonditionering:         19 838

Frontvikter, 200 kg:        6 500

Passagerarsäte:      nej

Frontlyft och pto:  nej

Släpvagnsbroms tryckluft:        8 938

Tredje dubbelverkande uttag:    nej

Luftfjädrad förarstol:       12 000

Säkerhetsbälte förare:      std

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         nej

Framaxelfjädring:   nej
Hyttfjädring: nej

Krypväxel:            nej
Framskärmar:       3 500
Fångsthakar till trepunkt: 1 900

 

Tre plus:

  • Priset
  • Sikten
  • Vändradien

 

Tre minus:

  • Förarkomforten
  • Transmissionen
  • Däcken
Nya Major 80 är framtagen för att möta dem som fortfarande förknippar Zetor med lågpris. Med ett pris på endast 3 532 kronor per hästkraft får man nog tillstå att den tjeckiska traktortillverkaren har lyckats.

Nya Major 80 är framtagen för att möta dem som fortfarande förknippar Zetor med lågpris. Med ett pris på endast 3 532 kronor per hästkraft får man nog tillstå att den tjeckiska traktortillverkaren har lyckats.

Vändradien är 5,45 meter och traktorn får anses som smidig. För att hålla nere priset har Zetor Major 80 bland annat diagonaldäck. Det passar bra för den som kör i skogen, men blir stötigare och ger sämre dragkraft jämfört med radial på åkern.

Vändradien är 5,45 meter och traktorn får anses som smidig. För att hålla nere priset har Zetor Major 80 bland annat diagonaldäck. Det passar bra för den som kör i skogen, men blir stötigare och ger sämre dragkraft jämfört med radial på åkern.

Komforten är naturligtvis en sak där men känner av att detta är en lågpristraktor och även ljudnivån i hytten är ganska hög.

Komforten är naturligtvis en sak där men känner av att detta är en lågpristraktor och även ljudnivån i hytten är ganska hög.

Motorn har mekanisk insprutningspump och turbo och den är lätt åtkomlig under den öppningsbara huven.

Motorn har mekanisk insprutningspump och turbo och den är lätt åtkomlig under den öppningsbara huven.

Trepunkten är mekanisk och som standard sitter det två dubbelverkande yttre hydrauluttag bak.

Trepunkten är mekanisk och som standard sitter det två dubbelverkande yttre hydrauluttag bak.

Insteget till hytten är bra och här ser vi även tanklocket för påfyllning av bränsle.

Insteget till hytten är bra och här ser vi även tanklocket för påfyllning av bränsle.

Även höger dörr fungerar för att komma in i och ut ur hytten.

Även höger dörr fungerar för att komma in i och ut ur hytten.

Det är mekaniska spakar för transmission, hydraulik, kraftuttag och yttre hydraulik.

Det är mekaniska spakar för transmission, hydraulik, kraftuttag och yttre hydraulik.

På vänster sida om föraren finns det reglage. Här har vi handbroms, till/från för kraftuttag samt spärren till lyftdragkroken.

På vänster sida om föraren finns det reglage. Här har vi handbroms, till/från för kraftuttag samt spärren till lyftdragkroken.

Ratten är justerbar och avgasröret sidomonterat. Det ger trots allt en bra körställning och bra sikt framåt.

Ratten är justerbar och avgasröret sidomonterat. Det ger trots allt en bra körställning och bra sikt framåt.

Relaterade artiklar