Fram-, bak- eller fyrhjulsdriven
Nu har Mercedes premiärvisat nya generationen av mellanklass-skåpbilen – Vito. Liksom tidigare går den att få i flera olika kaross utföranden, men helt nytt är att köparen kan välja mellan att få sin bil med fram-, bak- eller fyrhjulsdrift. Bränsleförbrukningen är sänkt, lastförmågan har höjts och en mängd nya säkerhetssystem har också införts.
Mercedes Vito är en vanlig syn på Europas vägar, inte minst i Skandinavien. Med den nya generationen tar man ett antal nya spännande grepp.
Det mest unika är tveklöst att det nu går att välja vilken typ av drivning man vill ha på sin Vito. Den som kör mycket med tom bil, eller lätt last, får bäst bränsle-ekonomi och väggrepp med en framhjulsdriven bil. Handlar det å andra sidan om tyngre laster eller släp är oftast den traditionella bakhjulsdrivna versionen att föredra.
I det skandinaviska klimatet är det nog ingen vild gissning att ganska många kommer att välja en Vito med fyrhjulsdrift. Oavsett drivning är totalhöjden densamma och alltid med god marginal under två meter även med tak-rails.
Liksom tidigare kommer Vito att säljas i tre olika längder och tre olika karosstyper med totalvikter från 2,5–3,2 ton.
Vito Skåp har, med 1 369 kg maxlast, klassens största lastkapacitet, medan den halvglasade Vito Mixto med upp till fem sittplatser är ämnad i huvudsak för arbetslag med redskap eller verktyg.
Det glasade utförandet benämns Vito Tourer och kommer i tre olika utföranden med plats för upp till åtta personer. Från den Vito Tourer BASE för rena arbetstransporter, via mellanmodellen Vito Tourer PRO till den lyxiga Vito Tourer SELECT som har Taxi och hotell som primär målgrupp.
Nya Vito kan fås med fem olika dieselmotorer från 88 till 190 hästkrafter.
I snitt har bränsleförbrukningen jämfört med förra generationen sänkts med cirka 20 procent och för vissa modeller med upp till 32 procent. Det betyder en sänkning med 0,06–0,26 liter per mil eller upp till cirka 7 000 kronor om året även för den som kör så lite som 2 000 mil per år.
Bäst bränsleekonomi av alla bilar i klassen har Vito 116 CDI BlueEfficiency som klarar sig på snåla 0,57 liter per mil. Kombinerat med en serviceintervall på upp till 4 000 mil eller två år, och lägre priser för serviceavtal så lär det ge en klart intressant totalekonomi
Vito förses som standard med en dator som utifrån körstil, motorbelastning, körsträcka och annat räknar fram rätt servicetidpunkt för varje enskild bil.
Nya Vito har försetts med alla tänkbara lösningar och system från Mercedes ingenjörer. Även som skåpbil har den dubbla airbags som standard, och i de glasade versionerna kan man få upp till åtta airbags. Däribland gardin-fönsterairbag som täcker alla bilens sidorutor.
Sidvindsassistenten som kom på Sprinter förra året blir nu även standard på Vito. Den känner av om bilen stöts i sidled av en plötslig vindb parerar för detta med att bromsa hjulen individuellt. Dessutom återfinns nu också trötthetsassistenen som standard. En funktion som berättar för föraren när det är dags att ta paus. Vito går också att få med samma typ av intelligent belysning som Mercedes personbilar med kurvbelysning och automatisk avbländning. Med LED-belysning anpassas ljusbilden också automatiskt beroende på hastigheten.
Nya Vito kommer till Sverige under senare delen av hösten och får säljstart den 1 september.