Ny balvagn perfekt tajmat till säsongen
Ivarssons i Metsjö lanserar en ny balvagn MetaU. Vagnen är bilstyrd på framaxeln vilket ger en mycket låg last- och transporthöjd och därmed ett smidigt och stabilt ekipage även vid häftiga svängar. MetaU står för Unibody då flaket tillskillnad från andra Metsjövagnar inte kan tas av.
MetaU bygger vidare på Metsjös mycket populära innovation MetaX Mooring med hydrauliska sidor. MetaU är en lägre vagn med 1,3M i lasthöjd med 710/45 22,5 Hjul, som har ökad nyttolast och smidigare gång i och med den 50” styrande framaxeln och den medspårande bakaxeln som finns som tillval. Flaket är 9 meter långt och vagnen tar 23 ton i nyttobelastning. Det finns även en utgåva av MetaU med längre bredd mellan axlarna, vilket ger en tillåten lastvikt på 25 ton. Vid en balvikt på ungefär 0,8 ton styck ger det en kapacitet på 31 balar. Konceptet förutsätter radialhjul som ger dämpning.
– Den nya balvagnen innebär att det mycket populära MetaX mooring konceptet nu utvecklas ytterligare. Många kunder som kör mycket och långt har efterfrågat en höjdmässigt lägre och smidigare vagn med ökad lastkapacitet, något vi möter med MetaU, säger Anders Ivarsson på Metsjö.
Balvagnar | MetaMid | MetaX 6,25 | MetaX 9 | MetaU 90 | MetaQ 75 |
Flaklängd
(Meter) |
6,25
|
6,25 | 9 | 9 | 9 |
Nyttolast | 10,6 Ton | 16,9 Ton | 16,7 Ton | 23 Ton | 27,6 Ton |
Teknisk Belastning | 14 Ton | 21 Ton | 21 Ton | 27 Ton | 34,5 Ton |
Egenvikt | 3,38 Ton | 4,1 Ton | 4,3 Ton | 4 Ton | 6,9 Ton |
Möjlighet att byta flak | Nej | Ja, möjlighet Maskinflak och Tippflak | Nej | Nej | Ja |