ANNONS

Bäst till kraftuttagarbeten och tunga transporer

Nittonde växeln värd mycket för den som kör transport. Vid dessa arbeten erbjuder TM 190 även extraeffekt när det börjar gå tungt i uppförsbackarna.
New Holland TM 190 har en effektstyrning som innebär att motorn kan ge ytterligare 26 kW (35 hk) när det behövs. Kriteriet för att motorn ska ge extraeffekten är att traktorn körs i någon av de fyra högsta powershiftstegen eller att kraftuttaget används.
Det är alltså vid transport som den här traktorn är starkast.
Varför kan jag inte få extraeffekt på åkern?
Svaret på frågan är att då riskerar transmissionen att bli överbelastad. Ju högre varvtal på kugghjul och axlar ju lägre blir momentet vid en och samma effekt. Tvärt emot vad många tror, frestas transmission, hjulaxlar och differentialer mindre ju snabbare traktorn körs och därför kan man ta ut en högre effekt vid hög hastighet än i låg. Att en motor i dag kan ge olika effekt vid olika körsätt beror på den elektroniska insprutningen som styrs av en dator som i sin tur hela tiden känner av motorvarvtal, framkörningshastighet, vald växel och belastning.
New Holland TM 190 är störst i TM-serien vilka tillverkas i Basildon, Storbritannien. TM 190 lanserades år 2002 och vann titeln Tractor of the Year 2003.
Förra hösten kom en transmissionsnyhet på modellen. Med den 19:e powershiftväxeln når traktorn 43 km/h redan vid 1 900 rpm. Det sparar enormt mycket bränsle vid lättare transportkörning.
Transmissionen har även automatläge. Det finns två valmöjligheter, en för transport och en för fältarbete.
TM 190 finns med tre framaxelalternativ, stel axel, fjädrad framaxel sk Terraglide eller den med snäv svängradie, sk Super Steer. Provtraktorn har fjädrad framaxel och priset avser det alternativet. Den som i stället väljer Super Steer får traktorn 11 400 kronor billigare. Super Steer är en utrustning som ger traktorn mindre svängradie, 5,1 meter i stället för som här 7,0 meter. Super Steer kan vid många arbete vara bättre än framaxelfjädring. De båda alternativen går dessvärre inte att kombinera. Kunder som nöjer sig med konventionell framaxel får traktorn för 788 000 kronor i sitt enklaste utförande.
NilehnTeknik provkörde TM190 redan våren 2003. Därför hoppar vi över allt vad gäller utrustning, förarkomfort och servicepunkter i denna text. Ni som är intresserade av det kan läsa den förra testen på www.atl.nu/teknik/
I stället synar vi TM 190 vad avser dragkraft och effekt.
Genom att köra traktorn i en dynamometer ser vi att den överför 121 kW (165 hk) på 1 000 varvs kraftuttag. Det är endast 85 procent av traktorns nominella effekt. En förklaring till skillnaden kan vara att traktorn ger 1 000 varv på kraftuttaget vid 2 120 rpm på motorn men att motorvarvet måste stiga till 2 200 rpm innan nominell effekt nås.
I dragkraftsprovet klarar sig TM 190 bättre. Som mest lyckas den överföra 66 procent av maximal motoreffekt, utan effektstyrning, över hjulen. Det är ett normalt värde.
Provtraktorn väger 7 790 kg men TM 190 kan lastas så den väger maximalt 12 000 kg. Med större vikt hade traktorn överfört större dragkraft.
Som framgår av vidstående diagram viker dragkraftskurvan neråt ganska snabbt efter det att maximal effekt uppnåtts. Ur det kan man utläsa att traktorn tjänar på att köras i automatläget. Då hade växellådan själv kompenserat för belastningsökningen och stegat ner i powershiften.

New Holland TM 190.
Motor: Sexcylindrig CNH på 7,5 liter och 176 kW (240 hk) maxeffekt och max vridmoment 961 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Fullpowershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 19 växlar fram och 6 back.
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak.
Vändradie: 7,0 meter.
Bränsletank: 398 liter.
Lyftkapacitet: 8 647 kp.
Max hydraulflöde: 120 l/min
Max hydraultryck: 190 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 6 800 kg (utan vikter) varav 41 procent på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (100 liter).
Kraftuttag: 540 E och 1 000 rpm.
Pris: 837 100 kronor
Pris per hk: 3 487 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 22 x 45 kg 22 000:-
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 44 900:-
Femte dubbelverkande uttag: Nej
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare/passagerare: std/500:-
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: Nej
Hyttfjädring: std
Framaxelfjädring: std
Krypväxel: 8 050:-

Här testas TM 190 på fältet, men med en motor som kan ge extraeffekt vid kraftuttagsanvändning eller körning i de fyra högsta växlarna och där 19:e växeln ger 43 km/h redan vid 1 900 rpm är det troligtvis till tunga transporer eller kraftuttagsarbeten den här traktorn är bäst.

TM 190 har hyttfjädring som standard. Hydrauluttagen, totalt fyra stycken är bra märkta med olika färger. Frigångshöjden under upplyft krok är 41 cm.

Förarplatsen är bekväm. Inga reglage i armstöden utan allt är samlat till höger. Vipporna till yttre hydraulik sitter kanske lite väl långt bak för att vara bekväma när föraren sitter vänd framåt.

Hur bra drar TM190?

Relaterade artiklar