Bekväm mellantraktor
Ny design men med gammal beprövad teknik, McCormick MC115 är fortfarande en ”Doncastercase” vilket ju inte behöver vara någon nackdel.
McCormick som är ett fabrikat i den italienska Argokoncernen började ju sin bana år 2001 med Case IH- modeller för hela slanten. Efterhand som tiden gått har det kommit egna McCormickkonstruktioner från fabriken men en av de modeller som är populärast i Sverige har fortfarande en stor mängd Case IH teknologi. En snabb titt i registreringsstatistiken för traktorer 2007 visar att McCormick MC115 är den modell som det säljs flest av när det gäller det fabrikatet.
Det är inte så konstigt. Förutom att modellen troligtvis passar perfekt hos gamla Case IH kunder är den även mycket prisvärd. En prislapp på drygt 4 700 kronor per hästkraft för en traktor med fyrstegad powershift, kopplingsfri fram/back till vänster om ratten och hydrauliskt utskjut på lyftdragkroken är givetvis intressant.
NilehnTeknik provar McCormick MC115 i fältarbete med en tallriksharv som går ganska tungt men traktorn drar den bra. Fyrhjulsdriften kopplas in med en strömbrytare i högerpanelen och den precis som differentialspärren har även autoläge. I autoläge styrs fyrhjulsdrift och differentialspärr av trepunktens läge, bromspedalerna, traktorns hastighet samt slirning. Det innebär att föraren kan glömma dessa två detaljer och vända i lugn och ro på vändtegen eller till och med lämna fältet och köra ut på vägen utan att någon skada sker.
Motorn är modern och har comonrail insprutning men ingen extraeffekt.
Det är lätt at välja en lämplig växel i den synkroniserade huvudlådan och därefter stega mellan de fyra powershiftstegen. Powershiften växlas med en strömbrytare med fyra lägen som sitter på växelspaksknoppen. Det är framförallt bra vid transport så man slipper flytta handen.
Ute på vägen kommer vi upp i toppfarten 40 km/h i högsta växeln vid 2 270 rpm på motorn. Det finns ingen överväxel för att nå toppfarten vid ett reducerat varvtal vilket är synd.
Ljudet i hytten vid transport mäter vi till 80 dBA. Det är lite i högsta laget och beror förutom på att vi måste låta motorn gå på maxvarv även på att hytten har några år på nacken. Den testade MC115 ser helt ny ut, men det beror mest på den nya motorhuven med helt ny design. Tittar vi bara på hytten är den bekant sedan innan.
Det är en hytt med både för och nackdelar. Dörrarna är stora och det går att använda även höger dörr på den här traktorn.
Man sitter bra och har bra sikt. Bakrutan är stor och öppningen bra.
Reglagen till höger är ergonomiska och de tre mekaniska spakarna till de yttre hydrauluttagen sitter fint. Det är ganska rent och fint i högerpanelen vilket bland annat beror på att inställningsreglagen för trepunkten sitter under ett litet lock. Det är en bra konstruktion. En annan finess i högerpanelen är en praktisk mugghållare.
Ratten är ställbar och själv hittar jag lätt en bekväm körställning. Men ratten går inte att reglera överdrivet mycket och det kan finnas förare som har synpunkter på det.
På minussidan finns egentligen bara två saker. Handtaget för att låsa upp spärren till lyftdragkroken är ett litet T ända nere vid golvet till höger om föraren. Det andra jag klagar på är fläkten och att alla luftutsläpp sitter i taket.
Servicemässigt är det mesta bra på MC115. Säkringarna sitter under vänster sidokåpa av instrumentpanelen. Man måste alltså stå på stegen för att kolla dem. Okej när det inte regnar och är dåligt väder.
Hela motorhuven öppnas i ett stycke och fälls upp ordentligt så allt blir lättåtkomligt.
Batterierna är däremot lite sämre placerade. De är två till antalet och på 105 Ah vardera. Det är alltså gott om startström i traktorn, men de sitter svåråtkomligt under en huv under höger trappa. Här sitter även den mekaniska huvudströmbrytaren. En elektrisk inne i hytten hade varit bekvämare, men det går kanske att ordna. Det finns ju en hel del extrautrustning till traktorn och ett passagerarsäte är inga problem att klämma in till vänster om föraren.
Förarsätet har rullbälte som standard vilket vi sätter ett stor plus för.
McCormick MC115.
Motor: Fyrcylindrig Perkins på 4,4 liter och 87 kW (118 hk) maxeffekt och max vridmoment 494 Nm vid 1 400 rpm
Transmission: Fyra synkroniserade huvudväxlar och fyra powershiftsteg samt kopplingsfri fram/back ger 16 växlar fram och 12 back.
Däck: 480/65R28 fram och 600/65R38 bak
Bränsletank: 189 liter
Lyftkapacitet: 5 871 kg
Max hydraulflöde: 109 l/min
Max hydraultryck: 206 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vikt: 5 115 kg (utan vikter), varav 35 procent på framaxeln
Vändradie: 5,6 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (7,3 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (75 liter).
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm
Pris: 554 900 kronor
Pris per hk: 4 702 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 10 x 45 kg: 9 500
Passagerarsäte: 2 300
Frontlyft och pto: 58 100
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Fjärde dubbelverkande uttag: 6 400Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: (std om passagerarstol)
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 36 200
Krypväxel: 9 700