ANNONS

Bekväm och smidig traktor

Case IH CS 110 är en bekväm och smidig traktor som har reglagen placerade där man förväntar sig och de viktigaste funktionerna är samlade i en och samma spak.
Man sitter bekvämt och har bra sikt vilket är viktigt för traktorer i den här storleken. Med sina 77 kW (105 hk) är det en traktor som kan användas till mycket. Den passar till växtskyddssprutor, upptagare av olika slag eller andra maskiner där föraren vill ha bra överblick.
Men den är också stark och med lågprofildäcken som satt på testtraktorn drog vi lätt en sexmetersharv inställd på bearbetningsdjup till potatis.
– Tyst som ett spik, sa Måns sex år.
Och vist var det tyst i hytten, jag kände bara inte igen liknelsen. Han fick provåka en runda så vi såg att passagerarsätet fungerade. Barn bör kanske helst inte åka med på traktorerna, men eftersom de trots allt gör det i bland är det viktigt att de åker säkert.
Passagerarstolens placering är fram till vänster i höjd med förarstolen. Det gör att medåkande inte skymmer sikten men däremot är de i vägen varje gång man vill stiga ur traktorn.
Annars är det mycket lätt att kliva in och ut ur hytten. Innertaket som är lägre i hyttens framkant är snedskuret vilket innebär att takhöjden är högre till vänster där man vanligtvis kliver in och ut.
Två fläktar. (mellan rubrik)
Traktorn har två hyttfläktar. En steglös till luftkonditioneringen i taket och en trestegsfläkt under motorhuven närmast hytten för värme. Därmed kan man torka strumporna från fotsvett samtidigt som ansiktet kyls av.
Blir hytten smutsig är den lätt att få ren igen. Golvet är helt plant och i övrigt har hytten släta ljusgrå plastytor som är lätta att torka av. Med en liten borste kommer man åt överallt.
Några av finesserna är ett automatläge för kraftuttaget som innebär att detta stängs av varje gång lyftarmarna hissas upp och startar igen när de sänks.
Spaken för att låsa upp hitchkroken har en bra placering och med det hydrauliska utskjutet, som är standard, är det enkelt att se kroken och koppla redskapet samtidigt som man sitter bekvämt i förarstolen.
Traktorn har elhydraulik och transportdämpning i lyftarmarna som standard. Den går mjukt och fint vid transportkörning och det är lätt att växla mellan de sex manuella lägena. Även övergången mellan de fyra kopplingsfria snabbväxlarna sker relativt mjukt.
Som extrautrustning finns fjädrande framaxel av samma typ som på CVX och MX.
Tillverkads i Österrike. (mellan rubrik)
Case IH CS byggs i Steyrfabriken i Österrike precis som storebror CVX, årets traktor 2001. Den har funnits några år på marknaden men är ny i Sverige. Generalagenten Lantmännens Maskin, LMB, låter CS ersätta de tidigare CaseIH modellerna CX och MX-C från Storbritannien. Dessa försvann när Landini köpte fabriken från CNH.
Case IH CS finns i tre modellserier i storlek från 50 kW (68 hk) till 107 kW (145 hk). De två i den minsta serien har trecylindriga motorer, de tre i mellanserien har fyrcylindriga motorer och i den största serien har den minsta fyra och de tre största sexcylindriga motorer. LMB har valt att marknadsföra traktorer från 55 kW (75 hk) till 77 kW (105 hk). Testtraktorn är alltså den största av CS-modellerna i Sverige.
– Vi har valt att avstå från de sexcylindriga modellerna då de hamnar i samma storlek som nuvarande MX-serien, säger Sune Hansson på LMB.

Teknisk data Case IH CS 110:
Motor: Fyrcylindrig Sisu på 77 kW (105 hk)
Transmission: Sex mekaniska- och fyra snabbväxlar ger totalt 24 växlar i varje riktning med kopplingsfri fram och back.
Däck: 16.9R24 fram och 18.4R38 bak
Bränsletank: 220 liter
Lyftkapacitet: 9 900 kp
Yttre hydraulik: tre dubbelverkande uttag
Vikt: 5 000 kg (utan vikter)
Vändradie: 6,5 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (14 liter), Transmissionsoljebyte 500 timmar (71liter)
Pris: 449 300 kronor
Pris per hk: 4 279 kronor

Den testade traktorn hette Comfort Line. Det innebär att den har luftkonditionering, fler arbetslampor, hydraulisk släpvagnsbroms samt 540/65R24 fram och 600/65R38 bak. Comfort Line kostar 33 900 kronor extra. Anm. Testtraktorn hade emellertid av någon anledning 480/70R24 fram och 520/70R38 bak.

Det är lätt att klättra ut och in ur traktorhytten och sikten är bra.

Multi-Controll spaken till höger fungerar som en vanlig växelspak med sex växlar. Dessutom finns knappar för att höja och sänka trepunktslyften, manövrera ett yttre dubbelverkande hydrauluttag, ändra körriktning utan att frikoppla samt växla den fystegade snabbväxeln. Instrumenten är tydliga med analog varvräknare och digital visning av hastighet och kraftuttagsvarv fram och bak.

Eftersom testen utfördes sent på våren fanns endast små remsor kvar att prova harven på. Emellertid visade det traktorns smidighet. Bland annat uppskattade jag Multi-Controll spakens alla finesser när jag skulle hissa upp harven och backa in i alla hörnor.

Huven fälls fram och frilägger hela motorn. Då är det lätt att komma åt luftfilter till motor och hytt samt blåsa rent kylaren.

Relaterade artiklar