ANNONS

Bekväm traktor för den som önskar en begagnad 120-hästare

Bekväm traktor för den som önskar en begagnad 120-hästare, men kolla framaxel och hydraulpump före köp.
Massey Ferguson 3630 är minst bland åtta modeller i 3600-serien. Det började med MF 3630 och den något större 3650 redan1987 medan de andra sex modellerna kom mellan 1990 och 1992. Efterhand som de dök upp ersattes de något klumpigare MF modellerna i 2000-serien.
Nytt med 3600-seriens traktorer var den separata spaken för fram, back och neutral, men i övrigt var växellådan ganska normal med fyra synkroniserade växlar, mekanisk hög och låg som växlas med samma spak vid stillastående traktor samt en tvåstegs snabbväxel som manövreras med en elknapp samgrupperad med knapp för differentialspärr och fyrhjulsdrift ute till höger i hytten. Mer än så blev det inte heller i 3630. Tillskillnad mot de större i serien hade 3630 en äldre motor och redan 1990 ersattes den av 3125.
Modellen är inte heller såld i mer än 35 exemplar i Sverige, samtliga är fyrhjulsdrivna.
Massey Ferguson 3630 är en relativt bekväm och modern traktor. Det är tre trappsteg upp till hytten och man sitter ganska högt. Sikten är bra utom rakt ner på en eventuell frontlastare eftersom traktorn har en stor konventionell motorhuv. Hela sidan utgörs av dörr, men nu handlar det inte längre om de stora sladdriga dörrarna som finns på äldre MF, i stället är det bakre hyttstolpen som är framflyttad och lite bredare. Dörren har delad ruta och främre delen kan öppnas med hjälp av en silikonlist som gångjärn. Enligt de ägare ATL talat med håller det bra däremot har en del traktorer lite rostproblem i dörrarna.
Bakrutan är delad i tre delar. En öppningsbar i mitten och en ruta på var sida som täcker hytthörnan och ger bra sikt.
Fläkten sitter i taket vilket innebär att all kyla och värme blåset ut i luftutsläpp i taket. Det är en nackdel när man vill ha värme ner mot golvet, men är en bra konstruktion vad gäller service. Det är bara att öppna takluckan så kommer man åt både filter och fläkt.
Men i övrigt är hytten bra. Instrumentpanel med analog varvräknare, tank- och tempmätare, samt en mängd varningslampor. Ratten är ställbar i höjdled, handgasen sitter till höger om instrumentpanelen. Ute till höger sitter som standard två eller tre spakar till tre dubbelverkande yttre hydrauluttag samt spaken för att lösa ut spärren till lyftdragkroken. Traktorn kan ha upp till fyra yttre dubbelverkande hydrauluttag vilket kan eftermonteras.
Servicemässigt är det mesta lättåtkomligt. Traktorn är tillverkad innan de hela motorhuvarnas tid. Det innebär att sidoplåtarna tas loss medan huv och grill stannar kvar. För att komma åt batterierna, 2 stycken på 70 Ah vardera som är placerat framför kylarna, måste man dra ut dem efter att öppnat höger eller vänster sidoplåt.
Oljestickan sitter lättåtkomlig på höger sida, här sitter även de två motoroljefilterna och generator medan bränslefilter sitter på vänster sida.
Bränslepåfyllningen har en dålig placering. Bak och ända uppe vid bakrutans underkant.
Kraftöverföringsaxeln till framaxeln är centrummonterad och för att växla mellan 540 och 1 000 rpm på kraftuttaget måste man byta tapp.

Massey Ferguson 3630
Motor: Sexcylindrig Perkins på 5,8 liter och 88 kW (120 hk) och max vridmoment 441 Nm vid 1 600 rpm.
Transmission: Synkroniserad fyrväxlad låda, mekanisk hög /låg, tvåstegad snabbväxel och separat fram/back ger 16 växlar framåt och 16 bakåt.
Däck: 16,9×28 fram och 20,8×38 bak
Bränsletank: 260 liter.
Hydraulsystem: Kugghjulspump som ger 53 minutliter vid 2 400 rpm, max oljetryck 180 bar.
Lyftkapacitet: 7800 kp.
Yttre hydraulik: 2–4 dubbelverkande uttag.
Kraftuttag: Oberoende 540/1 000 rpm.
Vikt: 6 230 kg (utan vikter) varav 44 procent på framaxeln.
Vändradie: 5,6 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (85 liter).
Nypris 1989: 383 500 kronor.

Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor 2 st, /st 101:-
Hydrauloljefilter 820:-
Bränslefilter 2 st, /st 75:-
Luftfilter, yttre 1 160:-
Luftfilter, innre 660:-
Bakruta: 1 310:-
Bromslamellsats /sida 3 414:-
Ett extra dubbelverkande hydrauluttag 7 450:-

Verkmästaren: Lättservad och pålitlig.
Motorn är det sällan problem med och ej heller den mekaniska växellåda men det skadar inte att byta transmissionsoljan lite tätare än vad serviceboken säger samt kontrollera hydraultrycket. Det berättar Per Åke Johnsson, verkmästare på Ö Sönnarslöv Traktorservice utanför Kristianstad.
– På de nyare traktorer har man kortat intervallet för hydrauloljebyte och det är vettigt när det gäller traktorer med samma olja i transmission som hydraulik, säger han.
Han berättar att det är två saker som är viktiga att kontrollera när man köper en begagnad Massey Ferguson 3630. Kontrollera hydraultrycket samt se efter så det inte är glapp i framaxelns centruminfästning. Ger hydraulpumpen för lågt tryck slirar lamellerna i snabbväxeln och havererar. Är det glapp i framaxelpendlingen blir det fel avstånd för kraftöverföringen till fyrjulsdriften och även det är en dyr renovering.
I övrigt anser Per Åke Johnsson att traktorn är bra och enkel att serva.
– Genom att öppna takluckan når man hyttfläkten så den byter de flesta ägarna själva, säger han.

Ägaren: Smidig och bekväm.
Jörgen Bengtsson, maskinstationsägare utanför Ängelholm, körde en Massey Ferguson 3630 i två år och var nöjd med den.
– Jag bytte visserligen till en 3635 i fjol men den enda anledningen till det var att få Dyna-Shift med fyra powershiftsteg vilket är bra när jag kör med rundbalspressen, säger han.
I övrigt anser Jörgen Bengtsson att Massey Ferguson 3630 är en bra traktor som svänger skarpt och är mycket smidig för sin storlek. Framförallt uppskattar han elhydrauliken som är bra när man plöjer.

Årsmodell 1989, 2 800 timmar, pris 214 000 kronor.

Årsmodell 1988, 5 000 timmar, pris 175 000 kronor.

Årsmodell 1989, 5 000 timmar, pris 175 000 kronor.

MF 3630 har golvväxelspakar, tillslaget av kraftuttaget är mekaniskt med spaken placerad långt bak till höger. Golvet är inte helt plant utan har en liten upphöjning i mitten.

Relaterade artiklar