ANNONS

Bekväm traktor utan några stora fel och brister

New Hollands storsäljare TL90A är en bekväm traktor utan några stora fel och brister.New Holland TL90A ersatte TL 90 år 2004. Även TL90 var en populär modell och den traktorn finns att köpa med årsmodell från 1998 och framåt.
För användaren är det i stort sett samma traktor vad gäller hytt, reglage och servicepunkter, men tekniskt skiljer det en hel del. I och med TL90A fick traktorn en helt ny motor.
I serien finns fyra modeller, TL70A, TL80A, TL90A och TL100A. Alla har samma fyrcylindriga Ivecomotor men de två största har även turbo.
Motorn har långt serviceintervall, 600 timmar på motoroljebyte.
Hela huven lyfts i ett stycke och allt är lätt att komma åt. New Holland har ofta batteriet i en låda till höger, men på TL90A sitter det i fronten. Batteriet är på 132 Ah och är mycket lätt åtkomligt där det är placerat. Likaså filter och oljesticka är lätt att komma åt.
Hytten har B-stolpar men breda dörrar och endast två trappsteg upp. Det är lätt att ta sig in och ut och det går att använda även höger dörr.
Transmissionen är helt okej för en traktor i den här storleken och prisklassen. Fyra manuella huvudväxlar och tre grupper. Det är lätt att välja en lagom hastighet och sen är det bara att köra kopplingsfritt mellan fram och back med spaken till vänster om ratten. Blir inte hastigheten helt optimal hela tiden finns en tvåstegs snabbväxel som manövreras med knappar på huvudväxelspaken.
Detta fungerar bra vid lastararbete och just som lastartraktor är New Holland TL90A vanlig. Traktorn har även en liten svängradie vilket är bra vid körning runt byggnader på gården.
Kraftuttaget har 540, 540ekonomi och drivhjulsberoende och man växkar med en mekanisk spak. Tillslaget är dock elhydrauliskt.
New Holland TL90A finns med såväl elhydralik till trepunkten som mekanisk betjäning. Den yttre hydrauliken har som mest tre dubbelverkande uttag. De har tydlig märkning med färger på locken där bak och samma färg på respektive spak i hytten. Spakarna till yttre hydraulik sitter dock lite långt ner till höger för att det ska vara riktigt bekvämt.
New Holland TL90A tillverkas i CNHs fabrik i Jesi i Italien och modellen har sina rötter i en Fiat.
NilehnTeknik provkör den begagnade TL90A:n förutom i lastararbete även i transport. Den synkroniserade fyrväxlade lådan fungerar bra och det är lätt att hitta rätt växel. Det finns ingen överväxel som ger toppfart vid ett reducerat varvtal på den här traktorn. Toppfarten, cirka 40 km/h när vi i högsta växeln och 2 500 rpm på mootrn. Då är ljudnivån i hytten 78 dBA. Står vi stilla med motorn på fullgas är ljudet 74 dBA, visst ljud kommer alltså från däck och transmission. På tomgång är ljudet i hytten endast 62 dBA.
Förutom at vändradien är liten, 5,35 meter mätt till yttre hjulets spår, är även måtten kompakta. Upp till hyttaket är det bara 2,57 meter. Frigångshöjden under trepunkten, då denna är upplyft, är 40 centimeter, vilket får anses vara okej.
Det finns varken fjädrande framaxel eller hyttfjädring tilll New Holland TL90A utan luftkonditionering och luftfjädrat säte är vad man kan unna sig vad gäller bekvämligheter.

New Holland TL90A.
Motor: Fyrcylindrig Iveco på 4,5 liter och 67 kW (91 hk) maxeffekt och max vridmoment 350 Nm vid 1 400 rpm
Transmission: Fyra synkroniserade huvudväxlar, tre mekaniska gruppväxlar samt tvåstegs powershift och kopplingsfri fram/back ger 24 växlar i vardera riktningen.
Däck: 440/65R24 fram och 540/65R34 bak
Bränsletank: 127 liter
Lyftkapacitet: 4 690 kg
Max hydraulflöde: 59 l/min
Max hydraultryck: 190 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vikt: 3 600 kg (utan vikter)
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (9,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (55 liter).
Kraftuttag: 540 och 540E rpm
Pris: 358 800 kronor
Avser nypris år: 2004

Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor 365
Bränslefilter 202
Luftfilter, yttre 473
Luftfilter, innre 283
Bakruta: 1 816
Bromslamellsats /sida 1 340

Verkmästaren: Inga problem
Mats Perdegård är verkmästare på VR-Maskiner utanför Krisitanstad. Han berättar att det inte är några speciella problem med New Holland TL90A. Modellen har inte funnits så många år.
– Den ersatte TL90 år 2004 och i TL90A är det bland annat en helt ny motor, säger Mats Perdegård.
Han berättar att det är de vanliga sakerna att tänka på när man köper en b egagnad New Holland TL90A, det vill säga kolla upp så att all service är gjord samt gjord på rätt sätt.
– Kontrollera alla oljor så de ser ordentliga ut i traktorn, säger han.

Ägaren: Prisvärd och smidig
Rune Nilsson är lantbrukare med växtodling och köttdjur utanför Krisitanstad. Han köpte sin New Holland TL90A ny år 2005 och bytte då bort en Ford 6610.
Han har lastare på TL90A och använder därmed traktorn till alla lastararbeten på gården, bland annat för att köra in ensilage till köttdjuren.
Traktorn används även till all jordbearbetning och drar en treskärig växelplog och en 4,7 meter bred såbäddsharv.

Rune Nilsson tycket att priset var skapligt på New Holland TL90A när han köpte den och anser även traktorn smidig. Han har inte haft några problem med den så här långt och allt han gjort är bara normal service. Han kan inte heller komma på något som kunde varit konstruerat på ett bättre sätt vad gäller reglageplacering.

New Holland TL90A årsmodell 2005, 1 400 timmar, pris 298 000 kronor. anm. pris utan lastare.

New Holland TL90 årsmodell 2003, 1 500 timmar, pris 253 000 kronor. anm. pris utan lastare.

New Holland TL90A har alla reglage till höger i hytten och förutom att spakarna till yttre hydraulik sitter en aning långt ner är det mesta bekvämt.

Relaterade artiklar