Bekväm trotjänare
Valmet 6600 är en bekväm trotjänare som i Sverige sålts i cirka 225 exemplar under knappt tio år.
Valmets 6000-serie kom ut på marknaden år 1991 då den ersatte 05-serien. I seren finns fem modeller. Den minsta tre- och den största sexcylindrig medan 6600 och de två maskinerna under den har fyra cylindrar.
Valmet 6600 har i grunden samma 4,4 liters motor som även sitter i föregångaren och grill och motorhuvar är bekanta medan hytten är helt ny.
Dörrarna är hängda i bakkant och högerkonsollen ser lite annorlunda ut.
6000-serien introducerade den transmission som används än i dag, det vill säga fyra synkroniserade växlar i en spak och tre mekaniska grupper i spaken bredvid, den lägsta växeln i gruppen är krypväxel.
Traktorerna har 40-låda vilket innebär att fyran spärrades i högsta gruppen de första åren dessa traktorer såldes. Antalet traktorer med den spärren kvar är troligtvis lätträknade i dag.
Nytt på 6600-serien var den separata fram/backspaken placerad mellan föraren och de två andra växelspakarna. Fram/backen är emellertid mekanisk och kräver att kopplingspedalen trampas ner.
De första traktorerna i 6600-serien hade tvåstegs powershift vilket efter några år övergick i en trestegspowershift, precis som i dagens Valtratraktorer.
Alla tre spakarna har varsin strömbrytare, i fram/backspaken till differentialspärren, i huvudväxelspaken till powershiften och i gruppväxelspaken till fyrhjulsdriften.
Valmet 6600 finns även med turbinkoppling och kallas då Hi-Trol.
Valmet 6600 har två till fyra dubbelverkande yttre hydrauluttag och mekaniska spakar för dessa placerade på en rad till höger om föraren. För att reglera hydrauliken förs spakarna ut åt sidan eller rakt mot föraren i stället för rakt fram och bak som är det vanligaste på traktorer. Vilket som är bäst är en smaksak, men för den som gärna sitter vänd åt höger är troligtvis lösningen i Valmet 6600 bekväm.
Bekväm är även den elektroniska trepunkten som i och med 6000-serien blev standard.
Bak hydraulspakarna sitter växelspaken för kraftuttaget, 540 och 1 000 rpm samt drivhjulsberoende om traktorn är utrustad med det. Tillslaget är elhydrauliskt manövrerat med en knapp i högerpanelen.
Spärren till lyftdragkroken sitter nere vid golvet längst bak till höger. Det är ett litet T-handtag som är obekvämt. Frigångshöjden under lyftdragkroken är 485 mm.
Det enda reglaget som sitter till vänster är handbromsen. På denna sidan finns även en mycket enkel sittplats för medåkande samt ett förvaringsfack.
Alla andra strömbrytare sitter i instrumentpanelen. Instrumenteringen är analog och ratten ställbar i höjdled. Under ratten sitter säkringarna. De följer med luckan när denna öppnas och är lätta att komma åt.
Fläkten sitter i taket, likaså reglagen för värme och kyla samt alla luftutsläppen.
Valmet 6600 har 41 procent av vikten på framaxeln och motorn är placerad långt fram.
Oljesticka, filter och påfyllning av motorolja är lätt att komma åt och bränslepåfyllningen sker vid vänster insteg.
Batteriet, som är på 150 Ah, sitter på tvären mellan motor och hytt och är däremot svårt att komma åt.
Valmet 6600 Mezzo.
Motor: Fyrcylindrig Sisu på 4,4 liter och 77 kW (105 hk) och max vridmoment 405 Nm vid 1 550 rpm.
Transmission: Mekanisk fyrväxlad låda med tre mekaniska gruppväxlar och två- eller trestegspowershift samt separat fram/back ger totalt 24 allt 36 växlar i vardera riktningen.
Däck: 14,9R28 och 18,4R38 bak.
Bränsletank: 158 liter.
Hydraulsystem: Kugghjulspump som ger 73 minutliter vid 2 250 rpm, max oljetryck 180 bar.
Lyftkapacitet: 5 500 kp.
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag. Alt. 4
Vikt: 4 400 kg (utan vikter) varav 41 procent på framaxeln.
Vändradie: 4,7 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 200 timmar (13 liter), Transmissionsoljebyte 800 timmar (43 liter).
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm Alt. drivhjulsberoende.
Nypris 1993: 379 000 kronor
Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor: 105:-
Hydraul- och transmissionsoljefilter: 259:-
Bränslefilter. 61:50
Luftfilter yttre 404:-
Bakruta: 2 350:-
Parallellstagsändar: 1 100:-
Verkmästaren: Trotjänare utan karakteristiska problem
Ska man köpa en begagnad Valmet 6600 ska man kontrollera styrinrättning, bromsar och koppling. Men enligt Bengt Hedin, verkmästare på Valtra Center i Eslöv, ska man kontrollera det på alla traktorer man köper.
– Parallellstagsändar slits alltid oavsett traktorfabrikat, säger han.
Bengt Hedin anser inte att det finns några speciellt svaga punkter på Valmet 6600. Han tycker det är en trotjänare.
Eftersom Valmet 6600 har samma olja i växellåda, snabbväxel och hydraulik är det aldrig problem med oljevandring.
Ägaren: Bra service säljer fler traktorer.
Lantbrukare Mats Nilsson utanför Höör köpte en ny Valmet 6600 år 1994. Han körde cirka 3 000 timmar med den och var nöjd. I dag är traktorn utbytt mot en större och nyare Valmet 6800.
Mats Nilsson menar på att säljaren säljer egentligen bara den första traktorn medan följande traktoraffärer helt och hållet beror på verkstaden och servicen.
– Det har fungerat mycket bra servicemässigt vilket är viktigt. Alla traktorer går ju sönder någon gång, säger han.
Mats Nilssons lantbruk omfattar cirka 200 hektar odlad jord samt en mjölkbesättning. På gården finns fem traktorer, alla av olika fabrikat.
– Jag tycker att Valmeten är en bra allroundtraktor med en mycket trevlig motor.