Billigare reparationer på gården
Semler Agro, som äger och driver 11 av 13 John Deere-återförsäljare i Danmark ger nu i snitt 5 procents rabatt på arbetskostnaden när lantbrukaren väljer att reparera traktorer och lantbruksmaskiner hemma på gården. Rabatten skiljer på maskinens ålder, yngre än 5 år, 5 till 10 år och äldre än 10 år, där rabatten blir större ju äldre maskinen är. Anledningen till detta är att nyare maskiner behöver mer specialutrustning vid service. Med maximal rabatt debiterar Semler Agro numera motsvarande 590 svenska kronor per timme för en servicetekniker som arbetar ute hos kunden.
Bakgrunden till denna strategi är att verkstaden är den största enskilda kostnaden på en lantbruksmaskinfirma och kan den avlastas och därmed göras mindre minskar kostnaderna rejält. Att det går att genomföra beror på att allt fler lantbrukare har en egen verkstad eller vettig maskinhall där man kan hålla till. Maskinfirmornas servicebussar måste ändå vara fullutrustade, för att som tidigare kunna reparera i fält, och med fler arbete ute på gårdarna blir utnyttjandegraden större på dessa fordon.
I samband med denna förändring tar Semler Agro även bort debiteringen för framkörning av servicebussen och lantbrukaren betalar endast för den tid personal är på gården.
Förutom att detta är lönsamt för såväl maskinfirma som för lantbrukare tror man på Semler Agro att upplägget även har andra fördelar.
– Vi tror vi kommer närmre kunden vilket är positivt för såväl service som försäljning, säger Morten Bruus, driftschef på Semler Agro, i en intervju i danska Effektivt Landbrug.