Blå och bekväm
New Holland T6080 är en mellanklasstraktor som fungerar till det mesta. Med 650 hjul funkar den som dragare både i fält och transport eller med lastare och med smalare hjul är den helt okej i radgrödor.
Den som vill ha sin New Holland T6080 så allround som möjligt ska välja frontlyft och på så sätt ha möjligheten att ställa av frontvikterna när dessa inte används. Frontvikt har man störst nytta av när man plöjer eller utför ett annat tungt arbete i fält såsom med en harv eller såmaskin.
Har man frontvikten i lyften kan den enkelt ställas av när traktorn används för transport eller lättare arbeten. Har traktorn lastare är det än bättre med en flexibel frontvikt för då kan man hänga den där bak när man använder frontlastaren.
New Holland T6080 är en bra traktor för frontlastararbete. Den har visserligen inte lika bra sikt fram över redskapet som en lastmaskin eller traktor med sluttande huv, men det fungerar. Super Steer, utrustning för snäv vändradie, som testtraktorn är utrustad med är även det till fördel vid lastarabeten.
Vår testtraktor har även så kallad fast steer. Det innebär att ratten har en inre kringla som kan tryckas ner. När systemet är aktivt och man trycker på kringlan samtidigt som man vrider på ratten erhåller man ett mycket stort styrutslag på framhjulen även om man bara vrider lite på ratten. Det är bekävmt vid lastararbete eller på vändtegen.
Vändtegsautomatik är en annan fördel på vändtegen. Genom att spela in alla de sekvenser som ska ske på vändtegen, såsom trepunkt upp, diffspärr från, växla plogen, trepunkt ner och diffspärr i, sköts allt automatiskt med bara en knapptryckning. Föraren slipper hålla reda på en massa olika knappar och reglage och kan koncentrera sig på att styra traktorn.
New Holland T6080 har en monitor till höger i hytten. Den fungerar som en vanlig kördator med arealuppgifter etc, men i den gör man även alla inställningar för den yttre hydrauliken.
Traktorn har fyra mekaniska spakar för yttre hydraulik, men kan ha elhydraulik om man så önskar. Placeringen av spakarna är bra.
Just hytten är en av T6080:s största fördelar. Det är den bästa hytt CNH någonsin gjort och den kom redan för fem drygt fem år sedan i New Holland TS-A respektive Case IH MXU.
Den finns med och utan fjädring och saknar B-stolpe.
Det innebär att dörrarna är stora och täcker hela sidan på traktorn. Det ger ett bra insteg. Nackdelen med en stor dörr är att det krävs kraft för att stänga den och lite då och då tvingas man dra in dörren mer än en gång innan den stängts ordentligt.
Fläkten till hyttventilationen har sina luftutsläpp jämt fördelade i hytten. Det innebär att man även får luft ner mot golvet och vid sidorna. Det är bra.
Lantmannen mäter ljudnivån vid tre tillfällen. Stillastående på tomgång är det 62 dBA, stillastående med fullgas, 2 350 rpm, är det 71 dBA och vid transport med bara traktorn på asfaltsväg visar vår mätare 80 dBA. Då går traktorn i 42 km/h vid 1 900 rpm på motorn.
Fullpowershiften har alltså en överväxel. Det är ett nittonde powershiftsteg och med det ilagt går kraften raka vägen från motorn till bakaxeln. Resten av powershiftlådan står då stilla och förlusterna blir så små som möjligt.
Det innebär en låg bränsleförbrukning i transport.
New Holland T6080 har alltså en mycket enkel transmission vad gäller användarvbänlighet. En kopplingsfri fram/back till vänster om ratten och två knappar i körspaken för att stega upp eller ner. Vilket växelsteg som ligger i visas i en display. Man kan programmera så man har olika växlar vid körning fram eller back. Bra vid lastararbete.
Det finns även automatik så att man tillåter transmissionen att själv välja växel inom valda hastighetsområden. Det kan vara praktiskt vid jordbearbetning och föraren slipper då att växla upp och ner beroende på hur tungt det går.
Vi testkör New Holland T6080 med vagnar i transport samt bara traktorn. Som redan nämnts är den tyst i transport och lättkörd vad gäller transmissionen.
I fält kör vi traktorn med en Kongskilde Delta på tre meter. Vi kör med max arbetsdjup på en lättlera och traktorn drar redskapet utan problem. Det går att nå upp mot 15 km/h utan att plåga traktorn för hårt, en idealisk fart för redskapet.
Det gäller att alltid ha rätt traktorstorlek i förhållande till redskapen. Det finns två faktorer som lurar många lantbrukare när man köper ny traktor i dag.
Dels har nya traktorer sin effekt mätt i ISO-hästar. Dessa är mindre värda än de gamla DIN-hästarna. Dels ska nya jordbearbetningsredskap och såmaskiner köras snabbare för att göra ett bra jobb mot vad som var fallet förr.
Dessa två faktorer innebär att en hel del lantbrukare köper för små traktorer nuförtiden.
Servicemässigt är det mesta bra på New Holland T6080. Motorhuven har en av marknadens bästa öppningsvinklar. Den lyfts i ett stycke nästan rakt upp mot vindrutan. När den är öppne kommer man åt allt.
Batteriet sitter under en huv innanför höger insteg. Det är det enda som är lite bökigt på T6080. Å andra sidan finns det en bra plus och minuspol skyddat inom en plastavskärmning på motorns högra sida. Bra om man ska ge eller få starthjälp. Intervallet på 600 timmar för motoroljebyte är även det bland det längsta som gäller på marknaden.
Motorn i New Holland T6080 är tillverkad i Turin. Det är en motorfabrik som ägs gemensamt av CNH, Iveco och Cummins och från vilken CNH tar de flesta motorer i dag.
Hela traktorn tillverkas i CNHs fabrik i Bassildon, England.
New Holland T6080
Motor: Sexcylindrig CNH på 6,7 liter och 131 kW (178 hk) maxeffekt och max vridmoment 690 Nm vid 1 400 rpm
Transmission: Fullpowershift med 19 växlar fram och 6 back
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak
Bränsletank: 300 liter
Lyftkapacitet: 8 257 kg
Max hydraulflöde: 113 l/min
Max hydraultryck: 210 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vändradie: 5,7 meter
Vikt: 5 600 kg (utan vikter) varav 39 procent på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (78 liter).
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: 796 400 kronor
Pris per hk: 4 474 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 10×45 kg: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 40 000
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: nej
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 13 500
Krypväxel: 5 300
Fem plus:
– Fast steer
– Luftutsläpp mot golv och i hyttsidorna
– Kopplingsfri fram/back
– Även höger dörr kan användas
– Motorhuv i ett stycke
Fem minus:
– Det är svårt att komma åt batteriet nere till höger
– Knapparna till trepunkten på bakskärmarna är små
– Locken till hydrauluttagen har bra färgkodning, men det borde stått (+) respektive (–) på dem
– Det går inte att kombinera super steer med fjädrad framaxel
– De stora dörrarna är ibland svåra att stänga.