ANNONS

Bland de största konventionella dragarna

Flexibilitet är ett ledord när det gäller stordragarna från New Holland. Som kund kan man välja på steglös transmission eller klassisk powershift.

Traktor Världens testtraktor hade steglös transmission och därmed har den T8.420 vi provkörde tilläggsnamnet AutoCommand. I Sverige är det troligtvis det enda som kommer att säljas, vad gäller denna modell, men det är ändå ett gott betyg åt New Holland att man även erbjuder powershift, något som varit helt dominerande under lång tid för stora traktorer.
Den steglösa transmissionen i T8 är tillverkad i Racine, USA, men bygger på samma teknik som de från Antwerpen i Belgien som sitter i de mindre steglösa T6 och T7 från New Holland.
Som förare märker man ingen skillnad, då alla reglage ser exakt lika ut mellan modellerna. Detta är mycket bra för på så sätt kan en förare hoppa från en traktor till en annan och direkt veta hur man ska köra den på bästa sätt.
Att en traktor är lättkörd är bra tycker vi. Avancerad teknik i all ära, men man måste kunna komma igång relativt snabbt, även som ny förare.
Här har New Holland gjort ett bra jobb nr det gäller nya T8.420 AutoCommand, för den är relativt enkel att förstå sig på.
När man ska köra traktorn är det fyra olika lägen att välja mellan vad gäller transmissionen; A, C, D och M.
A står för automatik och då är det bara att trampa på gasen eller föra körspaken framåt och bakåt för att reglera farten. Motorvarvtalet blir det minsta möjliga i förhållande till belastningen för att låta traktorn köra i den fart man bestämt. Om man ska köra framåt eller bakåt väljer man med spaken till vänster om ratten.
C betyder Cruisecontroll, det vill säga farthållare på svenska och för att använda det läget måste man först ställa in upp till tre förvalda hastigheter som traktorn direkt intar vid en knapptryckning i körspaken.
D är ett kraftuttagsläge och innebär att traktorn hela tiden håller konstant motorvarvtal och medan farten regleras med körspaken.
M är manuell och innebär att föraren ställer in önskat motorvarvtal med handgasen och därefter reglerar farten med gaspedalen eller körspaken.
New Holland T8.420 har således samma möjligheter som de flesta andra steglösa traktorer, men till dess fördel är att det är mycket enkelt att förstå sig på och ställa in efter eget önskemål. Detta är viktigt då det ibland är tvunget att ha tillfällig arbetskraft i lantbruket.
Vi testkör New Holland T8.420 i transport och i fält och traktorns långa hjulbas, 3 450 millimeter är bra i båda arbetena.
Med en stor fältvagn som väger över 25 ton fullastad har vi mycket bra kapacitet på traktorn och full kontroll på vägen. Från att vi startar från stillastående kommer vi snabbt upp i full fart, i Sverige 40 km/h inom några sekunder och motorvarvtalet stabiliseras på ringa 1 500 rpm.
Med ett vred i höger armstöd kan man reglera om traktorn ska prioritera motorvarvtal eller köra så bränsleekonomiskt som möjligt.
Men om nu New Holland T8.420 är perfekt att köra transporter med är den ännu bättre i fält. Där kan man koppla ihop vändtegsautomatiken med autostyrningen och hela baletten kan man ha i originalterminalen i höger armstöd. Detta är en helt unik produkt som innebär att föraren inte behöver svänga på vändtegen utan enbart åka med och övervaka arbetet.
Hytten har mycket fin komfort och allt det viktiga finns i höger armstöd utom reglage för klimatorn som sitter till höger. I höger A-stolpe visas även all viktig information om motor och transmission så man slipper sitta och snegla på monitorn hela tiden.
Framaxelfjädring och hyttfjädring tillsammans med aktiv fjädring i det luftfjädrade förarsätet ger perfekt komfort, även när man kr på rejält ojämnt underlag.
New Holland presenterade sin första T8-serie traktor år 2012 och nådde direkt en 60-procentig försäljningsökning jämfört med tidigare T8000-serien. En viktig skillnad är att man bytt motorer från Cummins till de egna från Fiat Powertrain.
Motorerna i nya T8.420 uppfyller avgaskrav steg IV med SCR-teknik vilket innebär att de måste tankas med AdBlue.
Motorerna har en turbo med variabel geometri vilket innebär att de ger stort vridmoment redan vid låga motorvarvtal.
De har även effektstyrning vilket innebär att det finns 38 kW (52 hk) extra att ge vid transport eller kraftuttagsarbeten. New Holland T8-serien tillverkas primärt i Racine, USA, men CNH har även tillverkning av dessa traktorer i Brasilien och i Ryssland för att kunna sälja på dessa marknader utan införselavgifter.

New Holland T8.420 AutoCommand har 3 450 millimeters hjulbas. Det är 500 millimeter längre än snittet för traktorstorleken och innebär ökad dragkraft.

Testtraktorn hade rejäla sulor, 650/60R34 fram och 900/60R42 bak, men som standard i Sverige är det 620/70R30 fram och 710/75R42 bak som gäller.

I New Holland T8.420 sitter det en motor från Fiat Powertrain.

Lyftkraften bak är hela 11 ton och i frontlyften tar man 5,8 ton när traktorn är utrustad med det.

I höger armstöd finns allt samlat och om man önskar kan man manövrera autostyrning och vändtegsautomatik i traktorns originalmonitor.

Det är en bit upp till förarplatsen, men trappan är bra och ledstängerna sitter perfekt placerade.

Hytten saknar B-stolpar och det ger bra sikt åt båda håll.

Hyttfjädring ger ökad förarkomfort.

Nackdelen med SCR-teknik för att klara avgaskraven är att man även måste tanka AdBlue.

New Holland T8 är en riktig Raceineprodukt. Såväl framaxel med fjädring och eventuell frontlyft och frontkraftuttag tillverkas i egen regi.

New Holland T8.420 AutoCommand

Motor:         Sexcylindrig FPT på 8,7 liter och 308 kW (419 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 806 Nm vid 1 500 rpm

Transmission:       steglös

Däck: 650/60R34 fram och 900/60R42 bak

Bränsletank: 571 + 68 liter

Lyftkapacitet:        11 000 kg

Max hydraulflöde:  274 l/min

Max hydraultryck: 200 bar

Yttre hydraulik:     4 dubbelverkande uttag

Vikt:   uppg saknas
Vändradie:   6,5 m

Serviceintervall:     uppg saknas

Kraftuttag:   540E och 1 000 rpm

Pris:   uppg saknas

Pris per hk:           uppg saknas

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:         std

Frontvikter: uppg saknas

Passagerarsäte:      std

Frontlyft och pto:  uppg saknas

Hydraulisk släpvagnsbroms:      std

Femte dubbelverkande uttag:     uppg saknas

Luftfjädrad förarstol:       std

Säkerhetsbälte förare:      std

Säkerhetsbälte passagerare:       std

Vändbar förarplats:         nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         std

Framaxelfjädring:   std
Hyttfjädring: std

Krypväxel:            std

Tre plus:

–      Lång hjulbas

–       Bra transmission

–       Fin komfort

Tre minus:

–       Svårt komma åt batteriet

–       Samma olja i hydraulik och transmission

–       Måste tanska AdBlue

Relaterade artiklar