Bra segdragningsförmåga
John Deere 8520 är anpassad för moderna jordbearbetningsredskap som ska gå fort. Det visar NilehnTekniks dragkraftsmätning av traktorn.
För att kunna öka framkörningshastigheten från 7 till 11 km/h måste redskapet vara 27 procent mindre, eller åtminstone gå så mycket lättare.
Men även om man gör detta visar mätningarna att traktorn kommer att utföra ett större arbete i den högre hastigheten och det mindre redskapet vilket är optimalt vad gäller avverkning och bränsleekonomi.
Traktorn har även bra segdragningsförmåga. Som framgår av vidstående kurvor ser man att hastigheten kan falla ganska mycket då det börjar gå tungt innan dragkraften minskar. Även effektkurvorna är relativt platta vilket är bra.
John Deere 8520 har enligt tillverkaren en nominell effekt på 217 kW (295 hk) och lyckas i dragkraftstestet förmedla maximalt 71 procent av dessa till hjulen.
Däckens fäste mot underlaget samt traktorns vikt har stor betydelse för dragkraften: Den testade traktorn hade en 900 kg frontvikt vilket ger en totalvikt på 10 722 kg. Lastas den tyngre drar den naturligtvis mer.
I testet kördes traktorn med samma växel från start till stopp. John Deere 8520 har även ett automatläge i powershifttransmissionen som innebär att traktorn hela tiden själv väljer optimal växel så att maximalt effektuttag hela tiden erhålls. Hade vi använt automatfunktionen är det troligt att hastigheten kunnat minska ytterligare något innan dragkraften börjat sjunka. Något som bekräftas av Mikael Persson, produktspecialist för traktorer på John Deere. Han berättar också att John Deere 8520 kan belastas så den väger 14 ton totalt.
Genom att köra traktorn i en dynamometer visar det sig att den ger 191 kW på kraftuttaget. Det är 12 procent mindre än motorns nominella effekt. Det är ingen dålig siffra men det finns traktorer med mindre förluster.
John Deere 8520, som för övrigt blev Årets Traktor år 2002, är störst av fem modeller i serien. De presenterades första gången hösten år 2001 och tillverkas i Waterloo, USA, precis som föregångarna i 8010-serien.
Till skillnad mot John Deeres traktorer från Mannheim i Tyskland saknar de ram och i stället är det motor och växellåda som förbinder bak- och framaxel. Speciellt med 8020-seriens konstruktion är den väldiga centrummonterade styrkolven som löper rakt genom motorn. Den testade traktorn har framaxelfjädring. Den är konstruerad som ett parallellogram så att varje framhjul fjädrar oberoende av varandra.
Den långsmala motorhuven öppnas i framkant och lyfts upp med hjälp av en fjäderkonstruktion. Längst fram sitter kylarna som är lätta att dela när man ska rengöra emellan dem. Även luftfilter och alla olje- och bränslefilter är lätta att komma åt. Traktorn har två luftfilter till hyttventilationen. Cirkulationsfiltret sitter bakom förarstolen och det som renar luften som tas in ute ifrån sitter under ett lock på högersida i höjd med hyttgolvet. En mycket bekväm placering.
Traktorn har en riktig klimatanläggning med luftutsläpp i konsollen runt ratten och i hyttsidorna. Ratten är ställbar i både höjd och teleskopled och har dessutom ett minne. Alla viktiga funktioner är samlade i höger armstöd och här finns även strömbrytare för vändtegsautomatik.
John Deere 8520 är mycket bekväm. Testtraktorn har aktivt fjädrat säte. Det innebär att stolen även tar upp krafter i sidled.
Även passagerarsätet är ett riktigt stoppat säte med ryggstöd. Helt okej för en vuxen att åka länge i.
John Deeres 8020-serien finns även med gummiband. Då har de tilläggsbeteckningen T. Dessa marknadsförs för närvarande ej i Sverige.
John Deere 8520.
Motor: Sexcylindrig John Deere på 8,1 liter och 241 kW (325 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 320 Nm vid 1 200 rpm.
Transmission: Automatisk fullpowershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 16 växlar fram och 5 back.
Däck: 600/70R30 fram och 650/85R38 bak.
Vändradie: 6,5 meter.
Bränsletank: 606 liter.
Lyftkapacitet: 10 790 kp.
Max hydraulflöde: 125 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 9 822 kg (utan vikter) varav 33 procent på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (31 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (140 liter).
Kraftuttag: 1 000 rpm.
Pris: 1 275 417 kronor
Pris per hk: 3 924 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 18 x 50 kg 14 428:-
Passagerarsäte: std
Frontlyft: 45 247:- (front pto nej)
Femte dubbelverkande uttag: 7 606:-
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare/passagerare: std/std
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: Nej
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: Nej
Vändbar förarplats: Nej
Krypväxel: Nej