ANNONS

Bra traktor både som dragare och som lastartraktor

En bagagnad John Deere 6610 är en bra traktor både som dragare och som lastartraktor.
Den kopplingsfria fram-/backspaken till vänster om ratten är förnämlig vid lastararbeten. I den mekaniska grupplådan väljer man A–F och därefter kan man enkelt stega mellan fyra powershiftsteg beroende på vilken hastighet man önskar.
Det enda som saknas vad gäller transmissionen är en frikopplingsknapp i huvudväxelspaken. Som det är nu måste föraren trampa ner kopplingen för att växla i grupplådan.
Man sitter relativt högt i John Deere 6610 och det innebär att man har förhållandevis bra sikt över redskapet fram trotts motorhuven. Givetvis ser man inte skopan på fronlastaren helt när den är nere i marknivå, men lutar man sig lite åt sidan och sneglar mellan motorhuv och framhjul fungerar det bra.
Den sexcylindriga motorn i John Deere 6610 ger ordentligt med kraft och hydraulflödet är okej för att få snabb respons i frontlastaren.
Bak finns tre dubbelverkande yttre hydrauluttag och de mekaniska spakarna har en bekväm placering i högerpanelen. De är numrerade 1–3 och samma siffror återfinns där bak vid uttagen.
Knapparna till trepunkten på bakskärmarna är i minsta laget för att vara bekväma att trycka på.
John Deere 6610 kom ut på marknaden år 1998 då den ersatte 6600. Sista året 6610 såldes var 2002. Redan år 2001 kom efterföljaren i form av 6620. Största skillnaden då var att traktorn även kunde köpas med den steglösa transmissionen AutoPowr. Även designen förändrads och motorhuven blev lite rundare med en fräckare grill.
Den begagnade John Deere 6610 som NilehnTeknik provkör har även framaxelfjädring. Det ger en behaglig gång och traktorn är bekväm att köra både på väg och i fält.
Bullernivån är inte så stor. Vi mäter 69 dBA stillastående på tomgång. Vid fullgas stillastående är ljudet 79 dBA vid 2 400 rpm. Traktorn har ingen överväxel utan motorn snurrar på 2 400 rpm även vid transport i drygt 40 km/h. Ljudnivån är då 83 dBA på asfaltsväg utan redskap efter.
Det är helt okej värde, men ska bara ses som en fingervisning vid köp av begagnad JD 6610 då det kan skilja enormt från traktor till traktor beroende på hur skicket på lister i rutor och dörrar är i.
Hytten på John Deere 6610 är i vilket fall som helst bekväm. Instrumentpanelen är lättläst, ratten ställbar i båda ledder och reglageplaceringen perfekt. Spaken för at låsa upp spärren till lyftdragkroken är stor och sitter uppe till höger i bakrutan.
Servicemässigt har det hänt en hel del på John Deere. Jämfört med senare modeller är det lite svårare att komma åt på 6610, allra helst när traktorn har lastare. Motorhuven öppnas uppåt, men kvar blir ändå en grill fram och sidoplåtar på vardera sidan. Batteriet sitter i fronten vilket normalt är bra, men svårt att komma åt när grillen inte öppnas med huven.

John Deere 6610 (2001, 5 000 h).
Motor: Sexcylindrig John Deere på 6,8 liter och 84 kW (114 hk) maxeffekt och max vridmoment 487 Nm vid 1 300 rpm
Transmission: Sex huvudväxlar och fyrstegs powershift samt kopplingsfri fram/back ger 24 växlar i vardera riktningen.
Däck: 480/65R28 fram och 600/65R38 bak
Bränsletank: 207 liter
Lyftkapacitet: 6 795 kg
Max hydraulflöde: 96 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vändradie: 5,1 m
Vikt: 5 210 kg (utan vikter), varav 37 procent på framaxeln
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (19,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (55 liter).
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm

Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor 1 st, /st 170
Hydrauloljefilter 530
Bränslefilter 2 st, /st 275
Luftfilter, yttre 965
Luftfilter, innre 590
Bakruta: 2 340
Bromslamellsats inkl skiva /sida 3 760

Begagnatpriser JD 6610

År 1998 1999 2000 2001 2002
Timmar 5 000 4 500 4 000 3 500 3 000
Kronor 258 000 278 000 298 000 320 000 345 000

Verkmästaren: Inga svaga punkter
Jan Olof Josterud, service tekniker på OP Maskiner i Kristianstad, säger att det inte finns några som helst problem med John Deere 6610. De har varit exakt lika dana hela tiden från början till slut vilket innebär att det inte finns någon speciell årsmodell man ska akta sig för.
– Motorerna går 15 000–20 000 timmar utan problem, säger Jan Olof Josterud.
Han berättar att det var några enstaka traktorer där fram-/backspaken till vänster om ratten slets upp, men dessa byttes till bättre.
Likaså fanns det några av de första 6610 med mekanisk powershiftspak som hade problem i början, men dessa fel åtgärdades under garantitiden.

Ägaren: Billig att köra nu.
Lars-Yngve Yngvesson, lantbrukare väster om Kristianstad, har haft sin John Deere 6610 sedan den var ny år 2001. Han har kört John Deere på gården sedan 1972 och bytte bort en John Deere 3050 till förmån för 6610:an.
Han har 175 hektar åker och 55 hektar bete samt en dikobesättning. Han kör mycket halm och har lastare på 6610:an.
Han använder traktorn till alla transporter och även jordbearbetning som plöjning. De tyngsta jobben görs med en John Deere 4350.
Han har även radodlingshjul till sin 6610:a men nuförtiden är det en 6310 som används till de flesta småjobben.
Lars-Yngve Yngvessons John Deere 6610 har gått 5 000 timmar utan problem.
Ett haveri i transmissionen som innebar att alla lamellerna i powershiften fick bytas kostade honom 30 000 kronor.
– Det var inte traktorns fel. Det var ett redskap som hade läckt in vatten i hydraulkolvarna så att vattnet hamnade i traktorn.
Han har inga planer på att byta traktorn nu eftersom den sannolikt kommer att gå många timmar utan problem och då är det ekonomiskt att behålla den.

Viktfördelningen på John Deere 6610 är bra och innebär mer lagom fördelning med frontlastare på.

Traktorn har kopplingsfri fram/back till vänster om ratten.

Insteget är bra och det finns ett ordentligt passagerarsäte som kan fällas undan då det inte används.

Relaterade artiklar