Bra traktor till kraftuttagsdrivna arbeten
Fendt 820 Vario är en relativt lätt och smidig traktor med beprövad teknik. Motor transmission och hytt är som vi känt de steglösa traktorerna från Fendt nu några år.
Fendt 820 Vario började säljas våren 2007 och innebar att avståndet mellan 800- och 900-serien krymptes till endast 15 hästkrafter. Den som vill ha lite kortare och lättare tvåhundrahästarstraktor väljer Fendt 820 Vario medan den som vill ha en tynger tar en Fend 922 Vario. Bortsett från att den senare är en modernare modell och drygt 300 000 kronor dyrare är det framförallt kilo man sparar på att ta en 820. Genom att köpa en Fendt 820 Vario får man cirka tre ton lättare traktor vilket kan vara bra i många sammanhang.
Förutom i riktigt tunga dragdragkraftsarbeten är det snarare en fördel med låg vikt i förhållande till effekten. Till transporter och i stort sett alla kraftuttagsdrivna arbeten är Fendt 820 Vario ett bra alternativ.
Fendt 820 Vario är störst av två modeller i serien, 818 och 820. Från början fanns det även en 815 och en 817 men de ersattes när 700-serien fick sin 718 modell, samtidigt som 820 lanserades.
De som varit i kontakt med 700- eller 800-seriens variotraktorer finner inget nytt i 820:an. Hytten är ju sedan 1998 då 700-serien kom.
Största skillnaden är egentligen på motorn. Fendt 820 Vario har en Deutzmotor som uppfyller avgaskrav steg IIIA. Den har EGR-teknik, det vill säga återcirkulering av avgaserna. EGR-tekniken är inte den bränslesnålaste vad gäller avgasrening, men Fendt lyckas hålla nere förbrukningen genom effektiv transmission. Som exempel når traktorn toppfarten 42,5 km/h redan vid 1 450 rpm på motorn. Det ger även en tyst gång. Även om jag ansåg hytten varit med länge är den trotts allt bra. Stillastående med tomgång är ljuydet 65 dBA och drar vi på fullgas, 2 200 rpm, visar mätaren 74 dBA.
Vid transport i full fart är ljudnivån 76 dBA. Eftersom motorvarvtalet då är 750 rpm under maxvarv kommer det alltså in ljud från transmission och däck.
Standardutrustningen är stor på traktorn och som exempel kan nämnas framaxelfjädring och hyttfjädring. Den senare är mekanisk. För ett tillägg om knappt 10 000 kronor får man pneumatisk hyttfjädring i stället.
Lyftdragkroken har en säregen konstruktion. Den har inget med trepunkten att göra utan styrs från ett av de yttre hydraulfunktionerna. Med samma reglage och i samma moment går krok eller jordbruksdrag bakåt och neråt samtidigt. Givetvis finns en mekanisk spärr så kroken inte kan åka ner av misstag. Spaken sitter bak till höger i hytten.
Frigångshöjden är hela 50 centimeter under upplyft dragkrok vilket är bra.
En annan bra sak med hytten är de dubbla fläktsystem. En i taket och en mellan motor och hytt innebär att man kan få ut luft precis överallt och perfekt styra klimatet oavsett om man fryser eller är varm,
Passagerarsätet är som vanligt rena öknen. På en traktor som kostar över en miljon kronor borde man kunna erbjuda ett riktigt stoppat säte som inte ska byggas upp eller fällas ihop som ett korthus.
Fendt 820 Vario.
Motor: Sexcylindrig Deutz på 6,1 liter och 156 kW (212 hk) maxeffekt och max vridmoment 895 Nm vid 1 450 rpm
Transmission: Steglös transmission och kopplingsfri fram/back
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank: 340 liter
Lyftkapacitet: 9 255 kp
Max hydraulflöde: 110 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 7 190 kg (utan vikter) varav 39 procent på framaxeln
Vändradie: 6,0 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte x00 timmar (17,5 liter), Transmissionsoljebyte x x00 timmar (50 liter)
Kraftuttag: 540, 540 ekonomi och 1 000 rpm
Pris: 1 332 000 kronor
Pris per hk: 6 283 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 360 kg: 8 631
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 50 782
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: nej
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Krypväxel: std