Bränslecell på bussen
Toyota har nu tagit nästa steg på vägen mot helt utsläppsfria bussar. I slutet av juli 2015 kördes Toyotas och dotterbolaget Hinos bränslecellsbuss i tät innerstadstrafik i centrala Tokyo. Målet är att kunna lansera busstypen kommersiellt under 2016.
Syftet med denna och andra pilottester är dels att utvärdera hur bränslecellsbussar fungerar i olika trafikmiljöer, dels att prova hur bussarna kan användas som nödkraftverk i händelse av elavbrott.
Bussen har utvecklats av Toyota och dess dotterbolag Hino, som tillverkar lastbilar och bussar. Drivlinan bygger på samma teknik som bränslecellsbilen Toyota Mirai, som började säljas i december 2014. Det innebär att den tankas med vätgas och har endast vattenånga som utsläpp.
Toyota har provat bränslecellsbussar i trafik sedan augusti 2003. Sedan januari 2015 körs en bränslecellsdriven buss i reguljär daglig lokaltrafik i Toyota City.
Fakta om bränslecellsbussen
Längd/bredd/höjd: 10,5/2,5/3,3 meter
Kapacitet: 76 passagerare + förare
Bränslestackar: 2 st à 114 kW
Elmotorer: 2 st à 149,5 hästkrafter (110 kW)
Vätgastankar: 8 st högtryckstankar 70 MPa, totalt 480 liter
Batteri: NiMH (nickel-metallhydrid)
Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 7 miljoner hybrider. Toyota har 29 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sju Lexus-modeller, varav sex med hybridteknik.