ANNONS

Claas bästa traktor

Claas Axion 850 är en mycket trevlig traktor att köra. Den har en komfortabel hytt med genomtänkta reglage, men det krävs att man går igenom alla knappar och spakar en liten stund innan man börjar köra.

En del traktorer är väldigt enkla och vem som helst kan hoppa in och köra utan föregående instruktion. Det kan man på sätt och vis även i Axion 850, men för att köra den på rätt sätt och få ut maximalt ur traktorn, måste man först veta hur allt ska gå till.
I höger armstöd har man en körspak med många funktioner i. Traktorn kan köpas med semipowershift- eller steglös transmission. I båda fallen sköter man transmissionen med körspaken. Testtraktorn har semipowershift med sex powershiftsteg och fyra grupper. Om man för spaken lätt framåt eller bakåt växlar man i powershiften medan man stegar i grupperna om man för spaken till ändläget fram eller bak. Den som inte har koll på det riskerar motorstopp om man av misstag trycker för hårt på reglaget.
Utan att flytta handen kan man manövrera trepunkten upp/ner, betjäna två dubbelverkande yttre hydrauluttag samt välja förvalt motorvarvtal.
Vilka dubbelverkande uttag man ska betjäna med knapparna i körspaken väljer man själv genom inställningar i terminalen.
Denna heter Cebis och är placerad längst fram i höger armstöd. Det innebär att den följer med stolens rörelser och därmed har man den alltid på samma ställe oavsett hur man sitter i traktorn.
I denna terminal ställer man även in flöde och tid för yttre hydraulik, förvalt motorvarvtal samt andra inställningar för motor och transmission.
Även knappen för vändtegsautomatik och aktiveringen för autostyrning, om traktorn är utrustad med det, sitter i körspaken.
Handgas, resterande vippor för yttre hydraulik och tillslag av kraftuttag finns i höger armstöd.
Cebisterminalen är även en informationstavla och där ser man kraftuttagsvarv, motorvarvtal med mera, precis som i instrumentpanelen rakt fram. Föraren har således flera ställen att se viktig information.
Mindre viktiga reglage, som inställningar för trepunkten finns i höger C-stople.
Hytten saknar B-stolpe och även dörr på höger sida. På vänster sida är det lätt att komma in i hytten via den stora dörren och bra placerade ledstänger. Här har vi även påfyllning av diesel och AdBlue.
Vi kör Axion 850 med en Väderstad Carrier på mellanlera för att känna på dragförmågan och komforten i fält. Traktorn har lång hjulbas och lika stor vikt på fram och bakaxeln när den är obelastad, något som ger bra dragkraft. Maskinen är 6,5 meter bred och traktorn drar den lätt i över 15 km/h. Vi kör i C5, där C står för tredje gruppen och femman för powershiftsteget.
Motorvarvtalet har vi ställt in till 1 700 rpm i förvalsprogrammet och därmed är det bara att trycka på knappen för att inta det. Vill man kan man köra med automatik i såväl grupp- som powershiftväxlar och i terminalen ställa in hur och när traktorn ska växla. Det går att köra ekonomiskt eller prioritera maximal dragkraft i alla lägen.
Åkern är ganska kuperad där vi kör och då är ett automatläge perfekt för såväl bränsleekonomin som avverkningen.
Som förare åker man fint. Hytten på Claas Axion är stor och ljus och man ser perfekt åt alla håll. När det blir mörkt finns det gott om arbetslampor, såväl framåt som bakåt.
Hytten har Claas speciella fjädring med en fjäder i varje hytthörna, vilket tillsammans med den luftfjädrade förarstolen och framaxelfjädring ger perfekt komfort.
Att koppla redskap är enkelt då det finns knappar för ett dubbelverkande uttag både fram och bak och man kan reglera trepunkten upp/ner även där framme. Därmed kan man ändra längd på den hydrauliska tryckstången ståendes vid sidan ute vid tillkoppling, något som underlättar väsentligt.
Vad gäller service är intervallen högst normala och åtkomligheten av olika servicepunkter är bra. Tyvärr måste man ta bort en separat motorplåt på varje sida för att frilägga motorn helt efter det att själva huven lyfts upp. Men så är det på de flesta traktorer i dag när det handlar om denna storlek.
Batteriet är placerat i en låda på höger sida och kan vara lite bökigt att komma åt men att dela kylare och rengöra luftfiltret till motorn är enkelt.
Den som vill skona jorden kan har upp till 900/60R38 bak.
Ska man summera våra intryck av Claas Axion 850 får man säga att det är en gedigen traktor med all utrustning som man kan förvänta sig. Den är lättkörd och bekväm och har bra dragförmåga.
Claas Axion 850 finns även med steglös transmission och i den versionen får man separat olja vad gäller transmission och hydraulik. Denna är dock inte prissatt i Sverige ännu.
Axion 850 är störst av fyra modeller i serien och man kan påstå att hela Axion 800 är en mindre version av 900-serien. Det finns nämligen många likheter mellan de båda.

Nya Axion 850 från Claas är en bekväm dragare som passar lika bra i fält som i transport på vägen.

Det finns ingen dörr på höger sida. Bra eller dåligt är en smaksak.

Framaxeln har fjädring som standard.

Vid frontlyften finns det knappar för upp ner och ett dubbelverkande uttag fram. Det underlättar vid koppling av redskap.

Traktorn är hög med det är lätt att komma in i hytten. Trappan är bra och ledstängerna perfekt placerade.

Axion har Claas klassiska hyttfjädring med en fjäder i varje hörna. Det är ett arv från Renaulttiden.

Instrumenten är överskådliga och följer med ratten när denna vinklas. Till vänster har vi spak för fram/back och där finns även parkeringsläge.

I höger armstöd finna alla de viktiga reglagen och terminalen Cebis längst fram.

Även passageraren åker bra och när man kör ensam fäller man ner ryggstödet så blir det ett praktiskt bord till vänster om föraren. Lägg även märke till strömbrytarna för att ställa in förarsätet.

På båda bakskärmarna finns det knappar för trepunkt upp/ner, kraftuttag start/stopp samt manövrering av ett yttre dubbelverkande hydrauluttag.

För att komma åt motorn lyfts hela huven i framkant och sen tar man loss en separat sidoplåt på vardera sidan. Här visas även hur man delar på kylarna för att rengöra emellan. Luftfiltret har en bra placering längst fram.

Claas Axion 850

Motor:       Sexcylindrig FPT på 6,7 liter och 194 kW (264 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 132 Nm vid 1 400 rpm

Transmission:             Semipowershift

Däck:        600/65R28 fram och 650/75R38 bak

Bränsletank:                455 + 42 liter

Lyftkapacitet:             10 000 kg

Max hydraulflöde:       150 l/min

Max hydraultryck:       200 bar

Yttre hydraulik:           4 dubbelverkande uttag

Vikt:          8 500 kg (utan vikter) varav 50 procent på framaxeln
Vändradie:  7,0 m

Serviceintervall:          Motoroljebyte 600 timmar 15 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (78 liter)

Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm

Pris:          1 275 000 kronor

Pris per hk:                                 4 829 kronor

Utrustning

Luftkonditionering:      std

Frontvikter: 600, 900, 1 200 eller 1 500 kg

Passagerarsäte:           std

Frontlyft och pto:        60 000

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Femte dubbelverkande uttag:        7 000

Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Säkerhetsbälte passagerare:          std

Vändbar förarplats:      nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std

Framaxelfjädring:        std
Hyttfjädring:               std

Tre plus:

–       Bekväm hytt

–       Bra transmission

–       Bra hydraulik

Tre minus:

–       Ingen högerdörr

–       Måste tanka AdBlue

–       Sidoplåtar på motorn

Relaterade artiklar