Claas bästa traktor
Claas Axion 850 är en mycket trevlig traktor att köra. Den har en komfortabel hytt med genomtänkta reglage, men det krävs att man går igenom alla knappar och spakar en liten stund innan man börjar köra.
En del traktorer är väldigt enkla och vem som helst kan hoppa in och köra utan föregående instruktion. Det kan man på sätt och vis även i Axion 850, men för att köra den på rätt sätt och få ut maximalt ur traktorn, måste man först veta hur allt ska gå till.
I höger armstöd har man en körspak med många funktioner i. Traktorn kan köpas med semipowershift- eller steglös transmission. I båda fallen sköter man transmissionen med körspaken. Testtraktorn har semipowershift med sex powershiftsteg och fyra grupper. Om man för spaken lätt framåt eller bakåt växlar man i powershiften medan man stegar i grupperna om man för spaken till ändläget fram eller bak. Den som inte har koll på det riskerar motorstopp om man av misstag trycker för hårt på reglaget.
Utan att flytta handen kan man manövrera trepunkten upp/ner, betjäna två dubbelverkande yttre hydrauluttag samt välja förvalt motorvarvtal.
Vilka dubbelverkande uttag man ska betjäna med knapparna i körspaken väljer man själv genom inställningar i terminalen.
Denna heter Cebis och är placerad längst fram i höger armstöd. Det innebär att den följer med stolens rörelser och därmed har man den alltid på samma ställe oavsett hur man sitter i traktorn.
I denna terminal ställer man även in flöde och tid för yttre hydraulik, förvalt motorvarvtal samt andra inställningar för motor och transmission.
Även knappen för vändtegsautomatik och aktiveringen för autostyrning, om traktorn är utrustad med det, sitter i körspaken.
Handgas, resterande vippor för yttre hydraulik och tillslag av kraftuttag finns i höger armstöd.
Cebisterminalen är även en informationstavla och där ser man kraftuttagsvarv, motorvarvtal med mera, precis som i instrumentpanelen rakt fram. Föraren har således flera ställen att se viktig information.
Mindre viktiga reglage, som inställningar för trepunkten finns i höger C-stople.
Hytten saknar B-stolpe och även dörr på höger sida. På vänster sida är det lätt att komma in i hytten via den stora dörren och bra placerade ledstänger. Här har vi även påfyllning av diesel och AdBlue.
Vi kör Axion 850 med en Väderstad Carrier på mellanlera för att känna på dragförmågan och komforten i fält. Traktorn har lång hjulbas och lika stor vikt på fram och bakaxeln när den är obelastad, något som ger bra dragkraft. Maskinen är 6,5 meter bred och traktorn drar den lätt i över 15 km/h. Vi kör i C5, där C står för tredje gruppen och femman för powershiftsteget.
Motorvarvtalet har vi ställt in till 1 700 rpm i förvalsprogrammet och därmed är det bara att trycka på knappen för att inta det. Vill man kan man köra med automatik i såväl grupp- som powershiftväxlar och i terminalen ställa in hur och när traktorn ska växla. Det går att köra ekonomiskt eller prioritera maximal dragkraft i alla lägen.
Åkern är ganska kuperad där vi kör och då är ett automatläge perfekt för såväl bränsleekonomin som avverkningen.
Som förare åker man fint. Hytten på Claas Axion är stor och ljus och man ser perfekt åt alla håll. När det blir mörkt finns det gott om arbetslampor, såväl framåt som bakåt.
Hytten har Claas speciella fjädring med en fjäder i varje hytthörna, vilket tillsammans med den luftfjädrade förarstolen och framaxelfjädring ger perfekt komfort.
Att koppla redskap är enkelt då det finns knappar för ett dubbelverkande uttag både fram och bak och man kan reglera trepunkten upp/ner även där framme. Därmed kan man ändra längd på den hydrauliska tryckstången ståendes vid sidan ute vid tillkoppling, något som underlättar väsentligt.
Vad gäller service är intervallen högst normala och åtkomligheten av olika servicepunkter är bra. Tyvärr måste man ta bort en separat motorplåt på varje sida för att frilägga motorn helt efter det att själva huven lyfts upp. Men så är det på de flesta traktorer i dag när det handlar om denna storlek.
Batteriet är placerat i en låda på höger sida och kan vara lite bökigt att komma åt men att dela kylare och rengöra luftfiltret till motorn är enkelt.
Den som vill skona jorden kan har upp till 900/60R38 bak.
Ska man summera våra intryck av Claas Axion 850 får man säga att det är en gedigen traktor med all utrustning som man kan förvänta sig. Den är lättkörd och bekväm och har bra dragförmåga.
Claas Axion 850 finns även med steglös transmission och i den versionen får man separat olja vad gäller transmission och hydraulik. Denna är dock inte prissatt i Sverige ännu.
Axion 850 är störst av fyra modeller i serien och man kan påstå att hela Axion 800 är en mindre version av 900-serien. Det finns nämligen många likheter mellan de båda.
Claas Axion 850
Motor: Sexcylindrig FPT på 6,7 liter och 194 kW (264 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 132 Nm vid 1 400 rpm
Transmission: Semipowershift
Däck: 600/65R28 fram och 650/75R38 bak
Bränsletank: 455 + 42 liter
Lyftkapacitet: 10 000 kg
Max hydraulflöde: 150 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 8 500 kg (utan vikter) varav 50 procent på framaxeln
Vändradie: 7,0 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar 15 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (78 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm
Pris: 1 275 000 kronor
Pris per hk: 4 829 kronor
Utrustning
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 600, 900, 1 200 eller 1 500 kg
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 60 000
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: 7 000
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Tre plus:
– Bekväm hytt
– Bra transmission
– Bra hydraulik
Tre minus:
– Ingen högerdörr
– Måste tanka AdBlue
– Sidoplåtar på motorn