Coop och HKScan i gemensam framtidssatsning på svenskt fläskkött
Coop Sverige stärker sin satsning på kött från svenska gårdar och inleder nu tillsammans med HKScan Sverige ett utökat samarbete. Det gemensamma målet är att fortsätta främja den inhemska grisproduktionen, stärka tillgången och utveckla efterfrågan på svenskt fläskkött i Coops butiker.
Efterfrågan på svenskt kött är fortsatt stark. Coop har ett av Sveriges bredaste sortiment av kött- och charkprodukter med svenskt ursprung. Hela 95% procent av Coops EVM-chark och 89 % av allt kött Coop säljer har svenskt ursprung. Coop lägger stor vikt vid att kunna erbjuda produkter från gårdar som främjar djurens naturliga beteende och har en ansvarsfull antibiotikaanvändning. Värden som det svenska köttet i allra högsta grad lever upp till, utöver dess betydande klimatmässiga fördelar jämfört med importerat fläskkött.
Satsningen på Naturbeteskött och stödet till unga svenska nötköttsproducenter är exempel på tidigare samarbeten mellan Coop och HKScan. Tillsammans tar man nu nästa steg med det gemensamma målet att främja och stärka den inhemska grisproduktionen och därmed tillgången på svenskt fläskkött och charkuterier i butik.
– Coop har historiskt tagit ett stort ansvar för att stötta svensk köttproduktion och det vill vi fortsätta med genom att utveckla vårt erbjudande ytterligare. Med HKScan som partner och deras gedigna erfarenhet och kvalitativa leverantörsbas, satsar vi nu på att långsiktigt stärka den inhemska grisproduktionen i Sverige, säger Majsan Pense, Sortiment och inköpsansvarig kött, Coop Sverige,
– Ett samarbete som kommer att gynna både våra medlemmar och kunder och, inte minst, den inhemska livsmedelsförsörjningen.
Det nya utökade samarbetet inleds i september 2022 och omfattar nu drygt 10 000 ton fläskkött på årsbasis, där en större helfallsaffär ingår.
– Det är verkligen roligt att vi nu tar nästa steg tillsammans i ett samarbete som sträcker sig över hela värdekedjan. Viktigt inte minst för våra svenska grisbönder, både i de tuffa tider vi nu går igenom men framförallt på lång sikt. Tillsammans hittar vi nya vägar för att utveckla de svenska konsumenternas efterfrågan på produkter baserade på svenskt fläskkött, säger Torbjörn Lithell, VP Retail, HKScan Sverige.