Däck anpassat för däcktryckskontroll
Michelin introducerar Cargo XBib High Flotation tire, det första Michelin Ultraflex trailer-däcket anpassat för däcktryckskontroll (CTIS – Central Tyre Infation System).
I dagens stora lantbruk är högteknologiska trailers, gödselvagnar och lastvagnar viktiga verktyg för uppgifter som gödselspridning, lasta och transportera ensilage och utföra transporter i skördearbete och de spelar en avgörande roll för produktiviteten. De senaste generationerna av två- och treaxlade trailers, som kan vara värda upp till 2,5 miljoner kronor, kan utrustas med CTIS för fjädring, bromsar och däck så att däcktrycket kan anpassas till last och användningsområde.
CTIS har flera fördelar då däcktryck anpassat till markförhållandena där arbetet ska utföras, skonsammare mot jorden och minskad bränsleförbrukning, arbetet kan slutföras med optimal hastighet, för ökad produktivitet och livslängden blir längre.
Alla dessa fördelar stämmer väl in med det synsätt Michelin hade vid lanseringen av Michelin Ultraflex-tekniken för tio år sedan, tillsammans med lanseringen av en serie lågtrycksdäck för lantbruket som hjälpte till att skydda mark, öka produktiviteten och samtidigt minska driftskostnaden.
Däck till trailers måste uppfylla komplexa krav. De måste klara intensiv användning och laster upp till 10 ton per hjulaxel, hastigheter upp till 60 km/tim där så är tillåtet, ge gott grepp på alla underlag inklusive sluttande mark utan att skada växtligheten.
Ultraflex-stommen gör det möjligt att optimera prestandan. Om trailern är utrustad med CTIS kan man justera lufttrycket från 0,8 bar när man är ute på fälten och upp till 4 bar när man kör på landsväg. Utan sådan utrustning har MICHELIN Cargo XBib High Flotation-däcket ett genomsnittligt lufttryck på 2,5 – 3 bar, medan konkurrenterna behöver ett lufttryck på 4 eller 5 bar.
Tack vare MICHELIN Ultraflex Technology är Michelins fotavtryck 17 procent större än konkurrenternas för däck med ett lufttryck på 2 bar och 37 procent större vid ett lufttryck på 4 bar. Det betyder att det både ger bättre dragkraft och mindre jordpackning.
MICHELIN Cargo XBib High Flotation-däckets rundade skuldror är skonsammare mot växtligheten och erbjuder bättre motstånd mot slitage. Däcksmönstret med vinklade mönsterklackar, utan rotationsriktning, ger gott grepp i sluttningar, samtidigt som de ser till att däcken slits jämnt för lägre rullmotstånd och ökad livslängd. Den längsgående mittsektionen ger gott motstånd mot slitage och tack vare en ny gummiblandning förlängs däcksmönstrets livslängd med tio procent jämfört med förra generationen.
Stort avstånd mellan skuldrornas räfflor, och evakueringskanaler, förbättrar förmågan att rensa däcket från jord och lera. Det nya däcksmönstret rensar däcket från lera tre gånger snabbare än förra generationen MICHELIN Cargo XBib-däck.
MICHELIN Cargo XBib High Flotation introducerades i somras som originalutrusning och kommer att finnas tillgängligt på eftermarknaden början av 2015.
MICHELIN Cargo XBib High Flotation-däcket finns i följande dimensioner:
600/55 R26.5
710/50 R26.5
710/45 R22.5
650/65 R30.5
750/60 R30.5