Däcktillverkarna tar nya positioner
Under senare år har det skett stora förändringar inom däcktillverkningen. Indien och Kina har kommit starkt med billigare däck än vad man kan tillverka i Västvärlden och mycket har skett för att europeiska företag ska klara sig.
I Indien finns i dag två stora aktörer som även är verksamma i Europa. Det är BKT och KKR. BKT har all produktion i Indien men säljkontor runt om i världen. KKR har produktion i Indien men även fabrik i Israel och i USA. I Israel är det Alliance och tack vare något lägre produktionskostnader där jämfört med Europa så fungerar produktionen. Men för att kunna tillverka däck i Europa måste man göra premiumprodukter och billiga personbilsdäck är omöjligt att konkurrera med.
KKR tillverkar därmed personbilsdäck i Indien och lantbruks- och entreprenaddäck i Israel. KKR är stora och öppnade ytterligare en däckfabrik i Indien i fjol. Det samma verkar gälla övriga företag i branschen. Som exempel koncentrerar sig Trelleborg på premiumdäck för lantbruk och entreprenad i sin fabrik i Italien och det samma gäller i den i Tjeckien som Trelleborg fick år 2015 när de köpte Mitas. Det sker även många samarbeten och ett exempel på det är att Alliance tillverkar traktordäck däck i Israel till exempelvis Michelin.
På Alliance har man investerat 200 miljoner dollar under de senaste två åren och satsar mycket på utveckling. Utvecklingsavdelningen har Alliance i Israel för att vara nära marknaden i Europa och målet är att nå en omsättning på 1 miljard dollar år 2017. Under 2015 presenterade Alliance 55 nya däck och i år kommer det ungefär lika många nya modeller till.
Däcket 363 Agriflex är framtaget för självgående växtskyddssprutor och klarar höga belastningar i hög fart. Dimensionerna är 380/90R46, 320/90R46 och 480/80R50.