ANNONS

Dåligt bränsle – haveriorsak

Dieselolja som av ena eller andra anledningen inte uppfyller normerna är den vanligaste orsaken till driftsstörningar och haverier på moderna motorer. Det säger Niels Jacob Thomsen på det danska Landbrugets Traktorafprövning.
Han menar på att toleranserna är små i moderna motorer.
– Klyv ett hårstrå på längden 30 gånger. Där har du toleransen i en modern insprutare på en motor med commonrail, säger han.
Hans arbete består i att testa traktorer och han hinner avverka flera hundra per år. Han anser att lantbrukaran är allt för snabba att klaga hos återförsäljarna eller tillverkarna när de har problem med sina motorer.
– Det har ofta visat sig att det inte alls är något tekniskt fel på mortorn utan problemet har i stället berott på dåliga rutiner vad gäller bränslet på gården, säger Niels Jacob Thomsen.
Kondensvatten i bränslet är inte bra. Det sliter på motorn och medför att det kan bildas rostangrepp på insprutarna. En annan orsak till föroreningar i bränslet kan vara från slangen mellan pump och pistolhandtag. Är den ålderstigen kan den avsönda beläggning som följer med bränslet till traktorn.
Niels Jacob Thomsen anser att man ska se över sin cistern för dieselolja samt montera ett vattenavskiljningsfilter.
Ett annat fel lantbrukare gör är att de lagrar dieselolja för länge. Dieselolja är en färskvara som egentligen bara får lagras i två månader. Lagras den längre tar inte oljeleverantören något ansvar för kvalitetsfel. Detta är viktigt att komma ihåg för den lantbrukare som försöker pricka in rätt tillfälle att köpa på sig diesel till ett lågt pris och sen lagra länge. Det man tjänar på dieslen kan snart ätas upp genom motorproblem.
Dieselolja har även olika kvalitet och i traktorns instruktionsbok står det vilka normer bränslet ska uppfylla.
– Det gäller att man följer detta när man beställer diesel, annars gäller inte garantin, säger Niels Jacob Thomsen. Axion-11

Relaterade artiklar