ANNONS

DeLaval säljer som aldrig förr

De höga mjölkpriserna under år 2022 har påverkat mjölkproducenternas köplust och DeLavals orderbok har varit fulltecknad.
Under år 2022 har ökad aktivitet och större försäljningspriser fått omsättningen att växa.

DeLaval säljer ladugårdsprodukter till mjölkproducenter, såsom foderrobotar, koborstar och mjölkningsrobotar.
– Årets resultat bedöms som tillfredsställande och har påverkats av ökad aktivitet och ökade försäljningspriser. Omsättningen och bruttovinsten har därför ökat jämfört med förra året, skriver ledningen i bokslutet.
Ledningen för DeLaval kategoriserar resultatet som tillfredsställande.
– Aktiviteten och resultatet under verksamhetsåret är tillfredsställande och ligger på en högre nivå än tidigare aviserade förväntningar på grund av en större aktivitet, större försäljningspriser och ett större rörelseresultat, skriver ledningen i pressmeddelandet.
DeLaval förväntar sig därför också fallande försäljning och priser för 2023 eftersom mjölkpriset nu fallit under hela året.
Detta trots att företaget upplever en ökande efterfrågan på automatisk mjölkning i samband med att det råder brist på arbetskraft på gårdarna som fokuserar på ökad effektivitet.
Det har också lett till att tillverkaren av mjölkningsteknik har satt spaden i jorden och utökat fabriken i Tumba, Sverige. Planeringen för bygget påbörjades i början av 2023 och ambitionen är att ha den nya VMS-fabriken klar 2024.
År 2022 nådde DeLaval också milstolpen att sälja sin 100 000:e koborste.
DeLaval grundades för 140 år sedan av svenske Gustaf de Laval, som patenterade mjölkseparatorn. Idag har DeLaval 4 500 anställda och är representerat i mer än 100 länder.

Relaterade artiklar