Den går som på räls
NilehnTeknik testar en specialmaskin, Hydrema 912C med rälshjul, och finner i den ett synnerligen flexibelt arbetsredskap.
Hydrema 912C är i dag ersatt med nyare versioner och bokstaven bak, som anger generationen, har i dag kommit ända till M. Men i grunden är C och M samma maskin vad gäller chassi, motor och transmission. Det största skillnaden är egentligen hytten samt att motorn har bättre prestanda å de yngre varianterna.
Den här maskinen har en powershifttransmission med 6 växlar fram och 3 back. I Sverige är den 6:e växeln spärrad och i 5:an toppar 912C cirka 35 km/h. Det gör den vid cirka 2 200 rpm på motorn och när man kör i full fart i transport är ljudet i hytten ganska starkt. Vi mäter 88 dBA på vår ljudmätare. Här har vi givetvis en fördel i nya hytten på Hydrema 912D. Vid tomgång är ljudnivån i testmaskinen 74 dBA.
Men för övrigt går Hydrema 912C bra i transport. Den växlar mjukt i transmissionen och stegen matas på av sig själv med elektroniskt övervakad automatik. Som förare är det bara att gasa och styra.
Efter ett tag slipper vi även styra. Vid en järnvägsövergång svänger vi rakt ut på rälsen, håller oss mitt emellan spåren och hissar ner rälshjulen med hydraulik. Med dem nere slås drivningen av framaxeln bort och vi driver enbart med bakhjulen. Nu släpper vi ratten och låter maskinen följa spåret.
Arbetet består i att byta ut fundamenten till stolparna till luftledningen vid järnvägen. Just denna maskin är speciellt anpassad till det arbetet.
Dumperflaket kan vridas 90° åt vart håll och är även förlängt i bakkant så att materialet faller exakt rätt vid sidan av spåret när man tippar.
Det går snabbt att vrida flaket och tippa upp. Vridningen sker med hjälp av två dubbelverkande kolvar och tippen med två enkelverkande kolvar. Hydraulpumpen ger 84 liter per minut och det tar mindre än 10 sekunder att vrida 90° och tippa upp fullt.
I hytten körs de flesta funktionerna med hjälp av en körspak i höger armstöd. I den växlar man i powershiften, när man kör i manuellt läge samt vrider och tippar flaket. Även fram/back växlas med knappar i körspaken. Hydrema 912C har även en elektrisk tippbroms. Med en knapptrycknig i körspaken bromsas maskinen effektivt vid tippning.
Utanför spår och väg klarar sig Hydrema 912C bra. Midjestyrningen har 12° pendling och de breda däcken i kombination med kort hjulbas, endast 3 080 millimeter, är terrängegenskaperna fantastiska. Midjeleden innebär en viktfördelning mellan fram och bakaxel för bästa stabilitet.
Framaxeln har automatisk friktionsdifferential medan bakaxeln har elektrohydraulisk manövrering av differentialspärren. Båda axlarna är fasta.
För att förbättra komforten i Hydrema 912C är hytten avfjädrad från chassit.
Förarkomforten är bra. Ratten är ställbar och reglagen sitter perfekt. Sikten är god och i testmaskinen finns även en backkamera monterad. Till vänster om föraren är det plats för exempelvis en matlåda modell större. Klimatanläggningen har digital inställning av temperatur och automatläge.
Förarstolen har luftfjädring och det enda man kan anmärka på är som tidigare att hjulaxlarna saknar fjädring.
Hydrema 912 C
Motor: Perkins 4,4 liters fyrcylindrig turbodiesel med laddluftskylare och maxeffekt 91 kW (123 hk) vid 2 200 rpm och maximalt vridmoment 434 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: ZF 6 stegs helautomatisk powershift, 6 växlar fram och 3 back
Däck: Twindäck 600/55-26.5
Bränsletank: 140 liter
Max hydraulflöde: 84 l/min
Arbetstryck: 200 bar
Vändradie: 6,1 m
Max lastkapacitet: 10 000 kg
Flakrymd: 5,6 m3
Vikt: 6 960 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 400 timmar (8 liter),
Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (15 liter),
Hydrauloljebyte2 000 timmar (80 liter)
Faktaruta:
Hydrema
Hydrema är ett danskt företag som fyllde 50 år 2009. Fabrik finns på Jylland och i Tyskland. Hydrema tillverkar grävlastare samt kompakta dumprar som den ovan testade 912:an. Hydrema säljer även kompletta dumperchassi med transmission, axlar, hjul, hytt och motor till tillverkare av exempelvis lantbruksmaskiner. En av köparna är den tyska spruttillverkaren Inuma.