Doosan med mängder av egna lösningar
Doosan DL200TC är en kraftfull hjullastare som utan problem tränger in i schaktmassorna och får skopan full.
Fram/back väljs normalt med spaken till vänster om ratten och genom att vrida den växlar man i den fyrstegade powershiften. Det finns även en strömbrytare vid lastarspakarna för att välja körriktning och powershiften kan köras i automatläge om man vill. I automatläge kan man välja om den ska begränsas så den inte växlar längre än till tvåan eller om man ska tillåta maskinen gå ända upp till fyran. Ett bra val mellan lastningsarbete respektive transport.
När vi testar DL200TC kör vi först i en grushåla och lastar med högt tempo från en hög till en annan. Vi har automatväxling begränsad till tvåans powershiftsteg. Maskinen går stabilt och snabbt in i jordhögen utan att sprätta. När vi tiltar upp är skopan full. Det går stabilt med full skopa när vi backar och det kränger inte nämnvärt även när vi svänger med lite fart.
Doosan DL200TC är en effektiv maskin för lastning och kraften i motor och hydraulik räckler till. Motorn som är Doosans egen ger nominellt 107 kW (143 hk) effekt vid 2 100 rpm men ökar till 118 kW (158 hk) när varvtalet sjunker till 1 800 rpm.
Doosan DL200TC har en vändradie på 5 meter vilket är bra. Masinen upplever vi som smidig. Beroende på belastning kan den väga mellan 11 600 och 12 260 kilo.
Det som däremot är lite sämre med maskinen är dess transporthastighet. Trotts att den enligt broschyren ska gå i 35 km/h kommer vi aldrig upp i mer än 33 km/h. Vi upplever den även lite hoppig på landsvägen och måste reglera lastaren i höjdled lite för att få maskinen att gå jämnt.
Man sitter bra i Dl200TC och sikten är perfekt åt alla håll. Det är en rymlig och trivsam hytt. Ljudet mäter vi till 70 dBA på tomgång, 74–78 dBA vid kontinuerligt lastararbete och 81 dBA vid transport i toppfart. Då står varvräknaren på 2 300 rpm. Det är varken bra eller dåligt. Vi har testat maskiner som varit såväl tystare som högljuddare.
Maskinen har dubbla bromspedaler vilket innebär att föraren kan välja om man vill bromsa med höger eller vänster fot.
Hyttventilationen har riktig klimator och kontrollpanelen sitter i taket. Utsläppen för luft sitter bra placerade och det går att få luft både mot rutor, mot golv och mot föraren.
Det finns ingen plats för medåkande och säkerhetsbältet i förarstolen är mekaniskt inställbart. Det är lite dumt.
Förarstolen är å andra sidan bekväm och har bra inställningsmöjligheter. Armstöd finns på båda sidor och till höger finns även ett handlovsstöd vid lastarspakarna.
Sidorutorna kan öppnas både till höger sida och i dörren till vänster. Det går att öppna dörren bakåt 180° och låsa den i öppet läge. En tröskel vid dörren medför att föremål på golvet inte riskerar trilla ut.
I högerpanelen finns även hållare för dricka och fack att ha exempelvis mobilen i.
Servicemässigt är det mesta bra på Doosan DL200TC förutom att luckorna för motorn är relativt små och att man måste fälla bak bakskärmarna innan dessa luckor kan öppnas.
Precis om när det gäller Doosans grävmaskiner har tillverkaren valt att inte blanda in allt för mycket elektronik och inställningsmöjligheter i hjullastaren. Många kunder tycker att det räcker långt med grundfunktioner och att man kan ställa hastighet på hydraulfunktioner på ett enkelt sätt med vred.
Doosan tillverkas i Sydkorea och säljs i Sverige via Maskinia.
Doosan DL200TC
Motor: Sexcylindrig Doosan på 5,9 liter och 107 kW (143 hk) effekt vid 2 100 rpm.
Transmission: Converter och powershift med 4 växlar fram och 3 back
Däck: 20.5R25 runt om
Bränsletank: 243 liter
Tipplast 0°: 8 459 kg
Brytkraft, std skopa: 10 000 kg
Lyfthöjd: 3 500 mm
Max hydraulflöde: 208 l/min
Max hydraultryck: 196 bar
Vändradie: 5,0 m
Vikt: 11 600 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (27 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (30 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (115 liter)
Pris: 1 278 000 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std (fast)
Gaffeldrag bak: std
Bomdämpning: std
Stora BM fäste: std
3:e funktion: std
4:e funktion: uppg sakn
Centralsmörjinng: 32 000
Spakstyrning: nej
Backkamera: 12 000
Passagerarsäte: nej