Dragvillig för sin storlek
Deutz-Fahr Agrotron M610 är en stark och bekväm traktor med genomtänkt konstruktion. Enda nackdelen är den mekaniska grupplådan. (ingress)
Deutz-Fahr Agrotron M610 är näst minst i en serie om fem traktorer. Alla har sexcylindriga motorer och effekten sträcker sig från 97 till 141 kW (132–192 hk).
Trots den sexcylindriga motorn har M610 kompakta mått. Hjulbasen är endast 2 647 mm och vändradien är 5,78 meter. Traktorn är alltså smidig och enligt våra bedömningar passar den både som dragare på väg för transporter som i fält för arbeten som jordbearbetning och sådd likväl som traktorn fungerar för lättare arbeten på en gård såsom framför växtskyddssprutan och gödningsspridaren.
Tack vara sin smidighet i kombination med ett stort takfönster borde Deutz-Fahr Agrotron M610 fungera bra som lastartraktor. Detta har vi dock inte testat eftersom testtraktorn inte hade lastare, ej heller frontlyft.
I fronten satt det fyra vikter á 50 kg. Det var alltså ingen stor belastning fram, men ändå var traktorn mycket dragvillig.
Vi testkörde M610 med en tre meter bred Dalbo Dinco på mellanlera och arbetsdjup 10 centimeter. Det var inga problem att hålla 15 km/h och tack vara hyttfjädringen var det bekvämt även för föraren.
Den fyrstegade powershiften kan köras manuellt eller i automatläge och det är enkelt att välja vilket system man vill ha. I fält är transmissionen helt okej. Man väljer bara en av de sex manuella grupperna och sen klarar man sig fint med powershiften. Att man kan välja mellan att växla fram/bak till vänster om ratten eller med knappar i körspaken är en annan finess som är bra både vid fältarbete och med köning med frontlastare.
I transport är dock den mekaniska lådan lite sämre. Visserligen finns det en frikopplingknapp på växelspaken så man slipper trampa ner kopplingen men det är ändå lite gammeldags. Deutz-Fahr har envist hållit fast vid en mekanisk huvudlåda med fyra till sex växlar och som assisteras med en powershift med allt från två till fyra steg. Fördelen med systemet semipowershift är låg bränsleförbrukning, men det är synd att inte Dutz-Fahr valt att betjäna gruppväxlarna med elhydraulik som många andra fabrikat gjort.
Fördelen med Dutz-Fahrs transmission är att gruppväxlarna överlappar varandra via powershiftstegen. När man väl vant sig vid utväxlingarna behöver man inte växla så mycket i grupperna.
Vårt andra arbete med testtraktorn är sådd. Vi kör med en tre meter bred Väderstad Rapid med system disc. Tallrikarna är satta ganska djupt och traktorn har inga problem att dra maskinen i 15 km/h.
Det finns flera anledningarna till att traktorn är en bra dragare. Dels har den en bra viktfördelning dels en seg motor. Deutzmotorerna har en platt kurva både för effekt och vridmoment. Maxeffekten nås vid varvtalet 1 700–2 100 rpm. Det innebär att motorvarvtalet kan sjunka rejält utan att effekten minskar. Det samma gäller vridmomentet, 1 200–1 600 rpm.
Vi har kopplat hydrauliken till de två uttagen i körspaken. Det är enkelt att ställa in en lagom tid för flödet med vreden under locket i höger armstöd. På så sätt krävs det bara ett tryck på knappen och sen sänker sig maskinen och markören går ända ner utan att man behöver fundera mer på det.
Hydrauluttag nummer tre och fyra betjänas med en joystick i höger armstöd.
Alla dessa finesser gäller Deutz-Fahr Agrotron M610 ProfiLine.
Väljer man samma traktor utan ProfiLine får man den för 760 000 kronor. Då får man inga reglage i höger armstöd, ingen hyttfjädring, mekanisk fjädring i förarstolen, endast 83 liter per minut i hydraulflöde, mekaniska spakar för yttre hydraulik samt ingen krypväxel.
På testtraktorn finns alltså kryplåda vilket ger 40 växlar i vardera riktningen. Spaken för krypväxeln är mekanisk och ser ut som en handbroms och är placerad bak till höger om förarstolen.
Spaken till att låsa upp spärren till lyftdragkroken sitter bra placerad till höger vid bakrutan.
Bredvid den finns ett lock och under den finner man säkringar och relä. Det är en bra placering.
Hytten på Deutz-Fahr Agrotron M610 ProfiLine är bra. Rutorna är stora och sikten bra. Det är en rymlig hytt med bra klimat. Luftuttagen är jämnt fördelade och det går att rikta luftströmmen ner mot golvet. Det finns även utsläpp i hyttsidorna. Filter till hyttventilationen sitter i hyttens B-stolpar och är ganska lätta att nå.
Hytten är tyst. Vi mäter 64 dBA stillastående på tomgång och 71 dBA stillastående med fullgas, 2 200 rpm. Vid transport på väg i 45 km/h och 1 800 rpm blir ljudnivån i hytten 73 dBA, det är tyst.
Hytten har alltså även B-stolpar, men de sitter ganska långt bak så dörrarna blir stora. Även höger dörr går att använda för passage ut/in i hytten.
Trapporna till hytten är bra och galvade. Det innebär att de inte rostar vilket är vanligt eftersom det ofta kastas upp skit på insteget när man kör.
Det finns gott om förvaringsfack i hytten.
Däremot är passagerarsätet inte så bekvämt. Det är tillverkat i hårdplast. Det har en bra skålning, men man sitter lite lågt i det och det saknar stoppning.
Deutz-Fahr Agrotron M610 har en gedigen extrautrustningslista. Förutom det som nämns i vidstående tabell kan man köpa till radar för 4 300 kronor och extra breda skärmar för 6 400 kronor.
Servicemässigt ser vi inga bekymmer med M610. Motorhuven öppnas i ett stycke och reser sig rakt upp i luften med hjälp av gasdämpare. På testtraktorn saknades emellertid en stropp att dra i när man vill stänga huven. Förutsätter att det är enkelt avhjälpt.
Motorhuven sluttar ganska mycket framåt vilket är bra för sikten. Det vi saknar när vi sår är en mittmarkering på motorhuven.
För att underlätta ytterligare vid fältarbete kan man använda vändtegsautomatiken som klarar av att spela in upp till sju sekvenser.
En fördel med Deutz-Fahr är att de alltid har fyra kraftuttagsvarv. Med en spak ute till höger väljer man mellan 540 och 1 000 rpm och med en annan bredvid väjer man ekonomi eller normal. En del traktorer har kraftuttagsväxlingen elhydrauliskt. Det är naturligtvis bekvämare, men inget jag värderar särskilt högt eftersom man oftast växlar maximalt en gång per dag vad gäller kraftuttagsvarv. Tillslaget är naturligtvis elhydrauliskt på traktorn.
Motorn uppfyller avgaskrav steg IIIA med laddluftkylare, commonrail insprutning och turbo och är tillverkad av Deutz i Köln. Motorfabriken är ett dotterbolag till italienska Same Deutz-Fahr. Deutz-Fahr Agrotron M610 är tillverkad i Lauingen i Tyskland.
Tittar vi på små detaljer runt om på traktorn kan man konstatera att luftintaget vid vänster A-stolpe och avgasröret vid höger A-stolpe är ganska breda och skymmer lite sikt. Som tur är sitter de mitt bakom A-stolpen i siktfältet.
Lyftdragkroken har hydrauliskt utskjut och därmed är det enkelt att se den när man kopplar. Bakrutan kan öppnas i två steg och hållas låst i båda.
På bakskärmarna finns knappar för att manövrera trepunktslyften och på vänster bakskärm även en knapp för att starta och stanna kraftuttaget.
Framskärmarna kan fjädra i sidled vilket innebär mindre risk för att de skadas om man kör emot något.
Vår helhetsbedömning av Deutz-Fahr Agrotron M610 är att det är en bekväm och stark traktor som är smidig att köra. Den har en lagom utrustningsnivå i ProfiLineutförandet och en genomtänkt konstruktion. Det vi efterlyser är en elhydraulisk betjäning av gruppväxellådan samt en annan placering av verktygslådan. Att fälla in den i bränsletanken på vänster sida är en bra idé. Det är vanligast att man stiger av traktorn på vänster sida och då uppskattar man om verktygslådan är där.
Under 2010 kommer Deutz-Fahr Agrotron M610 att ersättas av nya M615. Skillnaderna är små för användaren. Motoreffekten är den samma men vridmomentet ökas till 599 Nm. Anledningen är att motorn i den nya modellen har 4 ventiler per cylinder. Utrustningsmässigt är det ingen skillnad.
Deutz-Fahr Agrotron M610
Motor: Sexcylindrig Deutz på 6 liter och 105 kW (143 hk) maxeffekt och max vridmoment 574 Nm vid 1 200 – 1 600 rpm
Transmission: Sex mekaniska gruppväxlar och fyra powershiftsteg samt kopplingsfri fram/back ger 24 växlar i varje riktning.
Däck: 540/65R24 fram och 600/65R38
Bränsletank: 270 liter
Lyftkapacitet: 9 240 kg
Max hydraulflöde: 120 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 5 460 kg (utan vikter) varav 35 procent på framaxeln
Vändradie: 5,78 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (17,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (78 liter).
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm
Pris: 817 000 kronor
Pris per hk: 5 713 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter 1 000 kg: 23 000
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 51 900
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: nej
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: nej
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 38 000
Hyttfjädering: std
Krypväxel: std
Fem plus:
– Fram/back både vid ratt och i körspak
– Öppningsbart takfönster
– Bra klimatanläggning
– Bekväm hytt
– Dragvillig
Fem minus:
– Dåligt passagerarsäte
– Svårt komma åt verktygslådan
– Dålig batteriplacering
– Mekanisk grupplåda
– Ingen mittmarkering på motorhuven