ANNONS

Dragvillig och pigg traktor

Valtra N92 är tänkt till lastare, viktfördelningen mellan fram- och bakaxeln vittnar om det.
Valtra brukar ha mer vikt på framaxeln än vad som är fallet på N-serien. Som framgår av vidstående faktaruta vilar endast 37 procent av traktorns totalvikt på framaxeln på Valtra N92 som standard. Det innebär att med en frontlastare monterad blir viktfördelningen mer idealisk.
Den testade Valra N92 har även turbinkoppling. Turbinkopplingen innebär att traktorn blir mycket mjukare att köra och framförallt passar den bra till en traktor med frontlastare. Det blir en mjuk övergång mellan fram och back och man kan även hålla traktorn stilla en liten stund med hjälp av fotbromsen utan att man trampar ner frikopplingen. Merpriset för turbinkoppling är 12 000 kronor för Valtra N92.
Egentligen behöver man inte använda frikopplingen alls när man kör Valtra N92. Fram/back är kopplingfri, traktorn har tre powershiftsteg och när man ska växla i den fyrstegade synkroniserade huvudlådan finns en frikopplingsknapp på växelspaken.
En fördel med fram/backspaken är att denna även har parkeringsläge. Det innebär att man aldrig kan glömma handbromsen till när man kör iväg. Det blir även naturligare att lägga i handbromsen innan man lämnar hytten och olyckor där traktorn rullar iväg utan förare undviks.
En sak är gammalmodig i Valtra N92 och det är att det finns två växelspakar. Den andra växelspaken är till den mekaniska hög/låg-lådan. Om man önskar sig krypväxel blir det tre växlar i denna låda. Det kostar 7 400 kronor extra.
Den testade traktorn har tre dubbelverkande hydrauluttag och luftkonditionering, väljer man bort detta kan man köpa Valtra N92 i sitt enklaste utförande för 440 000 kronor.
Valtra N92 har en ganska liten hytt och det finns ingen plats för medåkande. Hytten har B-stolpe och en ganska smal dörr. Det är ändå bekvämt att ta sig in och ur hytten.
Hytten är relativt tyst och på tomgång är ljudnivån 64 dBA. Står vi kvar stillastående och drar på fullgas ökar värdet på ljudmätaren till 78 dBA vid 2 400 rpm på motorn.
Traktorn toppar 40 km/h på högsta växeln och 2 400 rpm även då. Vid transport på väg utan något redskap efter är ljudnivån 78 dBA i hytten.
Hytten har som alla andra Valtra dubbla fläktsystem. Fläkten mellan motor och instrument används för defroster samt för att få varmluft ner mot golvet. Fläkten i taket används till luftkonditioneringen.
Trepunkten är elhydraulisk medan de yttre dubbelverkande hydrauluttagen manövreras med mekaniska spakar. På testtraktorn finns en eljoystick i höger armstöd vilken betjänar frontlastaren.
När det gäller service finns det en stor fördel med N92 jämfört med de större Valtramodellerna och det är att motorhuven öppnas i ett enda stycke. På så vis är det enkelt att komma åt alla servicepunkter.
Batteriet kommer man åt genom att fälla undan höger stege och öppna ett lock. Där föredrar jag konstruktionen med batteriet i fronten framför motorns kylare. Då kan man stå i bekväm arbetshöjd och kolla cellerna.
Säkringarna sitter under ratten vilket varit fallet på Valtra sedan decennier.
NilehnTeknik provkör Valtra N92 på flera olika sätt. Med vagnar i transport, med lastaren i en hög med halm och med en relativt bred kultivator på en åker.
Den fungerar bra till samtliga uppgifter och är dragvillig och pigg. Det finns inga stora saker att klanka ner på och priset per hästkraft anser vi vara okej.
Om vi tar oss en titt bak på Valtra N92 ser vi en praktisk detalj och det är en hållare för jordbruksdraget då detta inte används. Det är bra att ha den hållaren där bak där man ska skifta mellan jordbruksdrag och lyftdragkrok. Men det finns ännu bättre konstruktioner och det är att ha lyftdragkrok och jordbruksdrag i varsin ände på samma del.
En annan finess där bak är rejält stora behållare för att samla upp spilld hydraulolja från de yttre hydrauluttagen.
Eftersom det är elhydraulik på traktorn finns det knappar på bakskärmarna för att hissa upp och ner trepunkten.
En dålig sak på Valtra N92 vad gäller trepunkt och draganordning är det lilla T-handtaget bak till höger för att låsa upp spärren till lyftdragkroken.

Valtra N92.
Motor:                Fyrcylindrig Sisu på 4,4 liter och 74,5 kW (101 hk) maxeffekt och max vridmoment 405 Nm vid 1 400 rpm
Transmission:                Fyra synkroniserade huvudväxlar, två mekaniska gruppväxlar, trestegs powershift och kopplingsfri fram/back ger 24 växlar i vardera riktningen.
Däck:                380/85R24 fram och 460/85R24 bak
Bränsletank:                220 liter
Lyftkapacitet:                4 000 kg
Max hydraulflöde:                75 l/min
Max hydraultryck:                196 bar
Yttre hydraulik:                2 dubbelverkande uttag
Vikt:                4 650 kg (utan vikter), varav 37 procent på framaxeln
Vändradie: 5,5 m.
Serviceintervall:                Motoroljebyte 500 timmar (9 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (65 liter).
Kraftuttag:                540 och 1 000 rpm
Pris:                454 100  kronor
Pris per hk:                                4 496 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering:                std
Frontvikter, 10 x 40 kg: 9 100
Passagerarsäte:                nej
Frontlyft och pto:                45 000
Fjärde dubbelverkande uttag:                4 600
Luftfjädrad förarstol:                4 200
Säkerhetsbälte förare:                std
Säkerhetsbälte passagerare:                nej
Vändbar förarplats:                 nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:                nej
Framaxelfjädring:                nej
Krypväxel:                                7 400

Valtra N92 är egentligen ingen dragare men den gör ändå bra ifrån sig när vi kör med kultivatorn.

Valtra N har även parkering i fram/backspaken vilket är mycket bra.

Traktorn har fyra mekaniska dubbelverkande yttre hydrauluttag samt två funktioner elhydrauliskt i joystick i armstödet.

NilehnTeknik testar Valtra N92.

Relaterade artiklar