ANNONS

Större dumprar från Bell

År 2013 Inledde Bell Lanseringen av nya E-serien med de mindre dumprarna i storleken 20 till 30 ton. Nu är det dags för en förhandsvisning av hur de stora dumprarna, 35 till 50 ton, kommer att se ut då Bell visar nya B50E i april på Intermat i Paris.

B50E är efterföljaren till världens första serieproducerade 50-tons midjestyrda dumper B50D och är ett viktigt steg i lanseringen.

Designen följer i samma spår som på de mindre dumprarna. Huven täcker nu luftrenaren för ett renare intryck och strålkastarna fram har flyttats upp till huven för att minska utsattheten det innebar när de satt nere på ramen.

Hytten är rymligare, mer ergonomisk, lägre ljudnivå och har förbättrade reglage och instrumentering.

Under huven är det som vanligt en Mercedes Benz motor men istället för de tidigare V-motorerna så sitter där nu en rak 6-cylindrig motor som uppfyller STEG IV miljökraven. Denna motor ger även en effektökning per ton, har lägre ljudnivå och drar mindre bränsle.
Transmissionen som valts för B50E är Allison, då det är det fabrikat som främst lovordats av kunderna, men det har gjort två stora förändringar: Retardern har tagits bort för att ge plats åt den raka 6-cylindriga motorn och det är numera en 7-växlad transmission (tidigare 6-växlad). Retarderfunktionen kommer fortfarande finnas genom en automatiskt retarderfunktion i de våta bromsarna. Den 7-växlade transmissionen ger bättre ratio mellan växlingarna vilket ökar prestanda och ger lägre bränsleförbrukning.
För att tillgodose den ökade nyttolasten för E-seriens stora dumprar har axlarna förstärkts ytterligare. När retarderfunktionen numera styrs av de våta bromsarna krävs det separata oljor för bromssystem och axlar. Bromssystemet är ett fullflödessystem med betydligt större oljekylare för att tillgodose kylningsbehovet av den nya retarderfunktionen.

Fokus, när Bell utvecklar nya dumprar, har alltid varit att sänka kostnaden per förflyttat ton för att öka lönsamheten för kunderna. Jämförelser av inköpskostnad, underhåll, reparation och andrahandsvärde mellan E-serien och D-serien visar en fortsatt sänkning av kostnad per ton.Bell_PreIM_E-series_Large 1

Relaterade artiklar