ANNONS

Dyr begravning för E85

Idag 1 december höjs skatten på E85 som vid pump blir en dryg krona dyrare per liter. De flesta kommer att byta från E85 till bensin, tvärtemot regeringens och Alliansens ambitioner.

E85 är till drygt 70 % förnybart och halverar enligt Energimyndigheten klimatpåverkan jämfört med bensin. E85 finns på ungefär varannan av landets mackar och är därmed det vanligast förekommande biodrivmedlet. Etanol är också det största biodrivmedlet på global nivå.

– Biogas och eldrift är bättre drivmedel än dagens etanol, men återgången från E85 till bensin är tragisk och att inte utnyttja investeringarna som gjorts i kring 2000 E85-pumpar är inget annat än en dyr begravning, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet hos Fores.

Efterfrågan på E85 har halverats hittills i år och med prisökningen lär den i det närmaste upphöra helt.
– Det går inte att driva en klimatpolitik utan uthållighet, och det går inte att enbart satsa hela omställningen på en enda lösning – många nya bilar bör gå på el, men för befintliga bilar är det inte ett alternativ. Utan etanolen är 2030-målet svårt att nå, säger Jakob Lagercrantz, 2030-sekretariatet.

Etanol har varit mycket omdiskuterat. Efter en period med positiva artiklar kom en lång rad felaktiga artiklar som fick stort genomslag.  Vem minns inte ”årets bild” 2006 som sades visa en kolkrafteldad etanolanläggning i Brasilien. Bilden var bluff, men fick stort genomslag; symptomatisk för en sned mediedebatt.

– FN:s livsmedelsorgan FAO slår i sin nya rapport med rubrik ”Food AND Fuel” fast att produktion av biodrivmedel utmärkt kan kombineras med ökad livsmedelsproduktion. Det är synd att detta tänkesätt inte slagit rot hos media, som torgfört att produktionen av etanol, och rimligen även till exempel kaffe och socker, skulle hota tillgången på mat. Därtill kommer endast en mycket liten del av etanolen i Sverige från utvecklingsländer, och inget alls från Afrika, säger Mattias Goldmann.

2030-sekretariatet slår fast att det ska ställas hårda krav på produktion av alla drivmedel. Klimatkrav, energieffektivitetskrav men även krav på arbetsförhållanden.

– Är då etanolen då så mycket sämre producerat än råolja från Ryssland eller Nigeria? Naturligtvis inte, kraven på biobränslena är mycket högre än på deras förfäder fossilerna. Etanolens produktion granskas av oberoende granskare, ingen följer oljan väg till de europeiska raffinaderierna. Återgången från E85 till fossilbensin är tragisk, avslutar Jakob Lagercrantz.

Relaterade artiklar