Mer effekt, mindre bränsle och ingen AdBlue
Det går att programera om en ny modern traktor, skogs- eller entreprenadmaskin med commonrail och SCR-teknik så att man slipper tanka AdBlue, får mer effekt, lägre tomgångsvarv, minskad bränsleförbrukning och ökat vridmoment, men det är inte lagligt.
Att moderna traktorer behöver ha liten cylindervolym i förhållande till effekt beror på att motorn hela tiden måste gå relativt tungt för att ge den effekt traktorn är konstruerad för vid en hög temperatur i motorn. Motorn måste arbeta vid stora temperaturer för att klara avgasreningen och stor temperatur får man om den belastas hårt i alla lägen. Detta innebär att man i dag har svårt att konstruera en seg motor. Förr kunde man få en seg motor genom att ha stor cylindervolym, lång slaglängd och tungt svänghjul i förhållande till effekt. Det kan man inte i dag, då klarar inte motortillverkaren de hårda avgasreglerna.
Dagens motorer är således prestandamässigt sämre än de vi hade för 20 år sedan men med elektronisk styrning, bättre turbo och ny insprutningsteknik har man klarat, att ändå få fram tillräckligt bra motorer. Men de tar mer bärnsle i förhållande till sitt arbete och troligtvis kommer dagens motorer inte hålla så länge som de vi hade för 20 år sedan och dessförinnan.
Men allt i en motor styrs av en dator och därmed kan man ändra inställningar och få den att arbeta vid helt andra varvtal, effekt- och vridmomentskurvor och därmed ändra förhållanden, sänka bränsleförbrukningen i förhållande till uttagen effekt och vridmoment och även stänga av AdBlue-systemet utan att något annat påverkas.
Det är inte ovanligt att traktor- och maskinägare gör dessa ändringar och det finns många firmor som utför arbetet.
För motorn är det inte skadligt, men tar man ut betydligt mer vridmoment och effekt än vad trakrton är konstruerad för kan man överbelasta transmission och axlar. Man bör därmed vara på sin vakt om man chiptrimar en traktor. Hålla koll på oljetemperatur i transmission och bakaxel och inte köra på max så länge.
Utnyttjar man inte hela den nya extraeffekten utan endast gör ingreppen för att minska bränsleförbrukningen och slippa AdBlue, är risken minimal. Ett exempel är att man chiptrimar traktorn men efter det aldrig kör mer än på 1 800 rpm. Då kan man troligtvis utföra exakt samma arbeten som före ingreppet, fast med mindre ljud i hytten och minskad bränsleförbrukning.
Men en sak ska man ha klart för sig. Det är inte lagligt att ändra inställningar på en motor. Detta gäller en själv, en auktoriserad återförsäljare eller en chiptrimningsfirma, men det är ni som ägare till traktorn som är ansvariga.
Gör man en förändring i traktorns inställningar upphör traktorns godkännande att gälla Den överensstämmer inte längre med de uppgifter den registrerats med mot traktordirektivet och garantin upphör omedelbart samt skulle man råka ut för en olycka kan försäkringsbolaget säga ner till all ersättning.
Körs traktorn på inhägnat område i exempelvis tävlingar – är det dock fritt fram, men garantin upphör även då!