Effektivare transporter kan öka jordbrukets lönsamhet
Transporter står för en stor del av dieselförbrukningen på ett lantbruksföretag. Välplanerade transporter kan minska både energianvändning och klimatpåverkan. JTI – Institutet för jordbruks- och miljöteknik vill använda verktyg och metoder från logistikbranschen för att effektivisera logistiken på svenska gårdar.
Totalt använder jordbruket i Sverige diesel som drivmedel i traktorer och fältmaskiner motsvarande 2.16 TWh per år.
– Om 20 procent av den mängden antas utgöras av transporter och vi kan effektivisera transporterna med 20 procent så skulle det innebära en energieffektivisering på nästan 90 GWh, eller nästan 9000 m3 diesel, per år. Det vore bra både för miljön och för lantbruksföretagens lönsamhet, säger Carina Gunnarsson, projektledare på JTI.
JTI har tillsammans med LRF och Lantmännen Växtråd fått pengar från Energimyndigheten för att undersöka hur jordbrukets transporter kan effektiviseras. I projektet kartläggs logistiken på två mjölkgårdar och två växtodlingsföretag. Utifrån gårdsanalyserna ska projektet bland annat beräkna vad som krävs för att minska det svenska jordbrukets dieselförbrukning för transporter med 25 respektive 50 procent.
– Många transporter på jordbruk sker idag med traktor och vagn, men om man ser till bränsleeffektiviteten borde lastbilar utnyttjas mer. Vi vill hitta metoder och verktyg som innebär att resurserna utnyttjas bättre och som underlättar planeringen av transporterna både på gården och till och från den, säger Carina Gunnarsson.
I takt med att de svenska jordbruken blir allt större och transportavståenden växer ökar behovet av en effektivare logistik. Studier av mellansvenska gårdar har visat att lönsamheten minskar när gårdarna blir större. På de gårdar som vuxit snabbast har skördarna per hektar minskat.
– Det här skulle kunna bero på att det blir svårare att planera och utföra olika moment vid rätt tid när arealerna blir större, säger Carina Gunnarsson.