ANNONS

Eldriven och billig

Dacias nya SUV har ännu inget pris i Sverige, men ska enligt uppgift bli billig.

Renaultgruppens koncernchef,  Luca de Meo, har precis avslöjat produktionsversionen av Dacia Spring Electric. En mindre SUV som kommer i tre helt olika versioner, för att uppfylla tre helt olika behov.

Dacia Spring Electric är en revolution då den som den billigaste stadsbilen på el i Europa gör den elmobilitet ännu mer tillgänglig. Och den uppfyller alla de behov en bil i den mindre klasserna skall uppfylla. Med sin SUV-design kommer också enastående rymlighet, en enkel och pålitlig elmotor och en räckvidd som är betryggande. Det är en mångsidig och praktisk stadsbil. Med en räckvidd på 295 km i stadskörning och 225 km i blandad körning (WLTP) räcker det för de flesta att ladda ett par gånger i veckan.

 

Bilen, som är 3,73 meter lång, 1,62 bred och 1,51 meter hög, har plats för fyra vuxna – och bagageutrymmet rymmer 300 liter utan problem.

Motorn är 44 hk, vilket kanske inte låter så mycket. Men med ett vridmoment på 125 Nm är det nära detsamma som man får ut ur en 0,9 Tce motor på 90 hk, som bland annat sitter i en Renault Clio eller i den nuvarande Dacia Sandero. Batteriet är 26,8 kWh- Topphastigheten anges till 125 km/t.

Trots att det är en liten bil har man inte sparat på utrustning: Sex krockkuddar, 7-tums digital display, röstigenkänning, Autonomus Emergecy Breaking och Apple Carplay är bara några av de funktioner som nya Dacia Spring Electric har. Dessutom kan man styra laddning och kylning av bilen via sin Dacia-app på avstånd från bilen.

Som något helt nytt är bilen avsedd för olika ändamål. Det är också just därför bilen kommer i tre olika versioner. En för bildelning, som vi känner till från t ex Aimo eller danska Green Mobility (nu även i Sverige), en som skåpbil och en som personbil.

Bildelning är en marknad som har exploderat under de senaste fem åren. Faktum är att det nu finns 9 000 Renault-bilar i Europa som ingår i olika bildelningssystem. Med Dacia Spring har man lanserat en bil där bildelningsoperatörer har tillgång till bilens CANbus-system och interiören är utformad så att den är lätt att underhålla – och klarar hög användning.

Eftersom bildelning är ett storstadsfenomen, och eftersom den genomsnittliga bildelnings-användaren har bilen i 40 minuter och kör 8 kilometer, behöver du bara ladda bilen en gång i veckan. Detta kan också göras med både DC- och AC-laddning. 80% laddning sker på en timme med en 30 kW DC-laddare, medan det tar fem timmar att ladda helt från en 7,4 kW laddbox.

I de stora städernas centrum blir alltmer utbrett med no-go för bensin- och dieselbilar. Det är också därför Dacia Spring är tillverkad i en speciell skåpversion – avsedd för så kallad sista-milen-leverans. Som skåpbil finns det plats för 800 liter i bagageutrymmet och total last på 325 kilo.

Dacia Spring kommer först att lanseras som en delningsbil – det kommer att ske under våren och hösten 2021 kommer Dacia Spring Electric som en skåpbil och som personbil.

Dacia Spring Electric har testats grundligt i mer än 1 miljon kilometer tester. Som alla andra Dacia är det 3 års/100 000 km nybilsgaranti, medan batteriet täcks av åtta års garanti – och 120 000 km.

Svenska priser och lanseringsdatum är ej fastställda ännu.
Dacia säljs och marknadsförs av Renault Nordic AB i Sverige, som är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris. Sedan 2009 distribuerar Renault Nordic AB Dacia personbilar och lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Dacia säljs på 70 försäljningsställen i Sverige och märket har personbilsmodellerna Sandero, Lodgy, Logan MCV, Duster samt transportbilsmodellen Dokker Van.

Relaterade artiklar