ANNONS

Eldriven SUV

Under bilsalongen i Tokyo visar Volkswagen ett crossover-koncept med innovativ fyrhhjulsdrift och plugin-hybrid-drivning. Med en genomsnittlig bränsleförbrukning på 2,7 l/100 km – och ändå 0-100 km/h på 7 sekunder – ger Cross Coupé en föraning om hur framtidens SUV kan se ut.

Vid bilsalongen i Tokyo (3-11/12) visar Volkswagen upp sin vision av morgondagens SUV – Cross Coupé. Utseendemässigt visar den fyrhjulsdrivna plugin-hybriden hur formgivarna på Volkswagen kan tänka sig att en framtida crossover mellan en fyradörrars coupé och en kompakt SUV kan komma att se ut.

Designteamet, lett av Walter de Silva och Klaus Bischoff, har lyckats skapa en konceptbil som kombinerar det bästa av dessa båda världar. Originell, karaktärsstark och dynamisk – Cross Coupé visar upp hur en SUV från Volkswagen kan se ut imorgon!

Även rent tekniskt lägger det sportiga Cross Coupé-konceptet ribban på ny nivå – den är baserad på Volkswagens nya modulära MQB-plattform och är den första modell av denna typ som visas upp offentligt.

Karakteristiskt för Cross Coupé är de korta överhängen. Den är 4 345 mm lång och därmed längre än en Golf men kortare än en Tiguan. Bredden är 1 868 mm och höjden 1 523 mm, vilket också ligger mitt emellan dessa båda storsäljare.

Tre motorer – och ”elektrisk kardan”

Den fyrsitsiga SUV:en drivs av två elmotorer (en fram och en bak) och av en direktinsprutad, turbomatad bensinmotor (TSI) på 110 kW (maximalt vridmoment 210 Nm). Den främre elmotorn har en effekt på 40kW (180 Nm) och kan ensamt eller tillsammans med bensinmotorn driva framaxeln.

Om Cross Coupé ska köras med drivning på alla fyra hjulen eller enbart med eldrift används ytterligare en elmotor. Den är integrerad i bakaxeldrivningen och driver bakhjulen. I det här läget tillhandahålls drivkraften till den bakre elmotorn av den främre som under denna fas fungerar som generator och drivs av TSI-motorn. Denna andra elmotor levererar upp till 85 kW och utvecklar ett vridmoment på 270 Nm. Den totala effekten i systemet (bensinmotor + batteri) är maximala 195 kW.

I Cross Coupé ersätts alltså den konventionella transmissionen via en kardanaxel av en rent elektrisk kraftöverföring. På så sätt skapas plats i bilen för annan viktig teknik – i Cross Coupé innehåller kardantunneln, istället ett 8-moduls litiumjonbatteri (tunnelbatteri) på 9,8 kWh.

Cross Coupé kan köras helt på eldrift i upp till 40 kilometer. Fyrhjulsdrivningen med sin ”elektriska drivaxel” är en innovation från Volkswagen.

När man trampar på bromspedalen i Cross Coupé fungerar båda elmotorerna som generatorer, genom att använda bromsenergin för att ladda batteriet. Föraren kan också (via en knapp bredvid växelspaken) ladda batteriet från TSI-motorn – till exempel för att få tillgång till tillräckligt med kraft för att köra helt på eldrift, till exempel i ett område endast avsett för bilar med noll utsläpp.

I kombination med drivlinans utformning ger den låga placeringen av batteriet bilen en mycket låg tyngdpunkt och ger en jämnare fördelning av axelbelastningen. Trots att den stoltserar med SUV:ens allroundförmåga, uppvisar konceptbilen därför lika dynamiska vägegenskaper som en coupé.

Lång räckvidd

Med full tank väger Cross Coupé 1 748 kg (viktfördelningen är 58% på framaxeln, 42% bak). Den genomsnittliga förbrukningen uppgår till 2,7 liter/100 km vilket innebär CO2-utsläpp på 62 g/km. Med en bränsletank på 55 liter blir den teoretiska räckvidden därmed 815 kilometer. Lägger man till körning på ren eldrift kan Cross Coupé köra 855 kilometer utan att behöva stanna för att tanka.

Laddar gör man via ett 230-voltsuttag eller under drift via TSI-motorn och batteriregenerationen.

Cross Coupé är en bil som står för låga utsläpp – utan att göra avkall på sportiga prestanda. Sprinten 0-100 km/h avverkas på 7 sekunder och toppfarten är 201 km/h. Vid körning enbart på el är toppfarten 120 km/h.

Relaterade artiklar