ANNONS

Ny eltruck från Still

Med marknadslanseringen av den karakteristiska silverorange RX 20 har STILL övertygat såväl maskinägare som truckförare redan sedan 2005. Det bevisas av över 80 000 sålda enheter. Nu har intralogistikspecialisten STILL vidareutvecklat sin bästsäljare och förbättrat den avsevärt när gäller ergonomi, prestanda, precision och kompakt storlek, och utrustad den med smarta hjälpsystem.
Föraren kan inte bara se fram emot fler användningsområden för den omtyckta eltrucken, utan också hög genomströmning och effektivitet. Föraren njuter också av en oöverträffad komfort.

“Med den nya eltrucken i RX 20-serien sätter vi en ny standard på marknaden och visar hur man uppnår optimal genomströmning och hög tillgänglighet genom ett perfekt samspel mellan alla relevanta fordonsegenskaper. Vi erbjuder våra kunder redan idag den nödvändiga effektiviteten för morgondagens utmaningar”, säger Thomas A Fischer, chef för försäljning och service (CSO) hos STILL GmbH. Samtidigt har vi fokuserat på låga driftskostnader för komponenterna och satt en ny standard vad gäller den totala ägandekostnaden (TCO).”

Den nya RX 20-serien består av totalt 13 trucktyper och är konstruerad för laster från 1,4 till 2 ton med en lasttyngdpunkt på 500 mm. De smarta allroundmaskinerna är idealiska för kombinerat inomhus- och utomhusbruk och transporterar varor med en maximal körhastighet på 20 km/h snabbt och säkert också över längre avstånd. Även vid stapling av pallar på höjder på upp till 7 900 mm visar RX 20 sin förmåga.

På grund av sin extremt kompakta konstruktion är trucken speciellt lämplig där det är trångt med liten gångbredd.

Det effektiva energipaketet har konstruerats för många användningsområden och är det första valet där det krävs hög prestanda och tillgänglighet i hårda två- eller treskiftspass t.ex. inom logistik, maskinteknik, bilindustrin, kemi-, gummi- och plastindustrin, liksom i livsmedelshandeln. På grund av sin extremt kompakta konstruktion är trucken speciellt lämplig där det är trångt med liten gångbredd t.ex. i smala gångar i dryckes- och byggmaterialager, i lagrets godsmottagning, vid lastning och lossning av lastbilar, containrar och drive-in-hyllor liksom i blocklager.

Förbättringarna i detalj:

Styrka och prestanda är topprioritet:
Trucken har en helt ny drivmodul, där två inkapslade underhållsfria trefasmotorer med aktiv kylning och en ny omvandlare är integrerade. Det garanterar inte bara en hög och pålitlig prestanda, utan bästa backtagningsförmånga på ramper. Framhjulsdriften ger också RX 20 utmärkt grepp. Beroende på klassad lyftkapacitet klarar den smidiga trucken rampstigningar och stigande uppfarter på upp till en lutning på max 20 % med maximal last. Acceleration, körprestanda, lyfthastighet och elbromsning (backning) har förbättras. Trucken är således mycket smidigare än sina föregångare.

För att säkerställa att trucken alltid ger den prestanda som en given användning behöver, kan kunden med en knapptryckning koppla om mellan bästa energieffektivitet och hög genomströmning. I varje körprogram kan hastighet, acceleration och elbromsning ställas in vid ändring av färdriktning.

Lättmanövrerad och kompakt: För kunder som behöver ultrakompakta fordon med kapacitet på 1,4 eller 1,6 t är den extremt smidiga RX 20-14C och RX 20-16C det perfekta valet. Att truckarna är lättmanövrerade beror på den extra korta fordonsramen, som garanterar en låg gångbredd och samtidigt en stor batterikapacitet (625 Ah).

Hos fyrhjulstruckarna förbättrar en kombi-pivoaxel gångbredden. Jämfört med föregångaren har den trehjuliga trucken upp till 29 mm mindre gångbredd medan fyrhjulstrucken har upp till 171 mm lägre.

Nya RX 20 är redan i standardhöjd med 2 035 mm lämplig för containeranvändning. För användningsområden med särskilt låga portpassager eller i godsvagnar finns trucken att beställa med en förarskyddshöjd på endast 1 949 mm.

Nytt batterikoncept garanterar stor räckvidd och hög tillgänglighet: Eltruckarna med 48-volt och standardchassi klarar 625 Ah, så att operatören kan fortsätta att använda befintliga batteripooler och, beroende på användningsprofil, kan utnyttja batteriernas alla fördelar. STILL får hög batterivarians genom det dubbla batterifacket som är unikt på marknaden. Med det dubbla batterifacket är kunden väl rustad för framtiden i takt med att ny batteriteknik, som litium-jon-batterier, kan användas. Speciellt vid extremt intensiv användning, som kräver största räckvidd, är denna effektiva teknik en utmärkt lösning på grund av möjligheten till mellanlagring.

Med ett lithium-jon-batteri (49 kWh) har RX 20 det största räckvidden i sin klass. Kunden kan också byta mellan blysyre- och lithium-jon-batterier efter behov. Precis som med de föregående modellerna är det enkla och snabba batteribytet på sidan med hjälp av en pallvagn en viktig framgångsfaktor för RX 20. Man behöver inte åka till och från den centrala laddstationen. Den tid som man vinner kan användas för produktivt arbete.

En blickfångare med modern och elegant design: STILL har lagt stor vikt vid kvalitetsmaterial och en robust konstruktion. På utsidan har plastdelarna till stor del ersatts av stål. Batteriluckan har därmed förstärkts och alla strålkastare och varningslyktor skyddas av robust stålplåt.

Perfekt sikt runt om minskar olyckor:
STILL har också optimerat stativet och kombinerat en smart och kraftfull lyftning med optimal sikt framåt genom stativet. Böjnings- och vridstyva lyftstativprofiler borgar för en säker och snabb lasthantering även med tunga last med högre restlyftkapacitet. RX 20 erbjuder en enastående överblick över lasten, inte bara på teleskopstativet utan framför allt på trippelstativet. De nya lyftstativen kännetecknas av ett smalt och kapslat profilpaket och C-profiler i det yttre stativet Lyftcylindrarna ligger bakom profilerna. Föraren har sålunda bra överblick både genom och vid sidan om stativet.

Dessutom är förarskyddet konstruerat för optimal sikt runt om. Förarskyddets alla profilsträvor är smalare än avståndet mellan förarens ögon. Det gör att det inte blir någon skugga. På grund av den fria sikten uppåt är det möjligt med snabb och säker lagring och orderplockning även vid höga hyllnivåer.

Bättre ergonomi garanterar ett produktivt arbete som inte gör dig trött:
“En individuell och användarvänlig konstruktion av trucken, bland annat förarens arbetsplats, är extremt viktig eftersom det har direkt inverkan på godsgenomströmning, arbetssäkerhet, motivation och förarens prestanda”, säger Fischer.

Arbetsplatsen i RX 20 ger föraren gott om utrymme. Det börjar med det smidiga insteget in i fordonet via det stora fotsteget. Fotutrymmets höjd har sänkts med cirka 60 mm och förarens arbetsplats är 50 mm lägre. Hytthöjden i fordonet har ökats med 16 mm och ger långa förare mer huvudutrymme. Ett stort handtag, en slitstark gummimatta och en greppsäker fotstegskant ökar säkerheten vid in- och urstigning.

Fotutrymmet är väldigt generöst tilltaget och även runt pedalerna är det gott om plats, så att säker drift och körning är möjlig också med stora arbetsskyddsskor. Pedalerna är låga och ligger på nästan samma höjd för att minska fotarbetet när pedalerna används. Förarna är också nöjda med det större fotutrymmet. Vid underhåll är det bara att lossa en plåt för att få obegränsad tillgång till servicedelarna.

RX 20 är tystgående och STILL har signifikant sänkt truckens ljudnivå. I synnerhet har ljuden från lyft- och styrpumpen minskats betydligt. Olika förvaringsalternativ avrundar det nya förarplatskonceptet.

Precision ökar säkerhet och förbättrar prestanda: STILL EASY Control, en helt ny skärm och manöverpanel, fungerar som ett säkerhets- och kommunikationscenter. Färgdisplayen med full grafik och automatisk inställning av ljusstyrka har en yta som ger skydd mot repor. Med en enda blick ser föraren inte bara alla fordonsparametrar, som körhastighet, tiltvinkel, batteristatus, energiförbrukning etc., utan tack vare de menystyrda styr- och favoritknapparna kommer föraren också direkt åt kör- och lyftprogrammen, återstående batteritid och många andra funktioner – också med arbetshandskar. En färdriktningsvisare på displayen ökar genomströmning och förstärker säkerheten.

Många assistansfunktioner, som indikation på stabilitetsstatus på displayen och hastighetsminskning när gaffelvagnen är upphöjd, förstärker inte bara säkerheten utan bidrar också till precis lasthantering, något som ytterligare ökar genomströmningen av gods. Kända assistansfunktioner som kurvhastighetskontroll (CSC), som automatiskt justerar hastigheten i kurvorna till styrvinkeln, används i RX 20.

“Assistanssystem kommer att spela en allt viktigare roll i framtiden för att ytterligare öka effektiviteten hos våra truckar”, säger Fischer. Våra ingenjörer fortsätter outtröttligt att utveckla allt smartare lösningar.”

Relaterade artiklar