En bra traktor med bara den viktigaste utrustningen
Vatlra T140c EcoPower är ett bra alternativ för dem som enbart önskar sig en ren traktor i 140 hästarsklassen men som inte är i behov av elhydraulik, framaxelfjädring och annan komfort- och prestationshöjande utrustning.
Valtra T140c EcoPower har endast två dubbelverkande yttre hydrauluttag som standard.
Det är bland annat den enklare hydrauliken som är en av skillnaderna mellan vanliga T-serien och de med benämningen C.
Mindre hydraulpump, 73 l/min mot 90 l/min för vanliga T-seien, färre hydrauluttag och mekaniska spakar för betjäningen av yttre hydraulik kännetecknar Valtra T-c.
Som mest kan Vatlra T-c ha fyra dubbelverkande yttre hydrauluttag. Spakarna sitter på en rad ute i höger panelen. Vår testtraktor har tre uttag.
Trepunkten är elhydraulisk även på dessa enklare modeller och lyftkraften är den samma som på vanliga T-serien.
Att inte tvingas betala för elhydraulik till de yttre uttagen är en fördel för dem som inte efterfrågar det. Valtra T140c är därmed ett bra alternativ för dem som efterfrågar en enkel traktor både vad gäller hydraulik och transmission.
Något mindre bränsletank och utan möjlighet att köpa med hyttfjädring är ytterligare skillnader mot vanliga T-serien.
Transmissionen är däremot sig lik och av klassiskt Valtrasnitt.
Två mekaniska spakar, kopplingsfri fram/back samt tre powershiftsteg.
Eftersom traktorn har automatik i powershiften kör vi inte mindre än sex mätningar där vi registrerar hur mycket dragkraft och effekt traktorn kan ge över hjulen. Bäst resultat får vi när vi startar i hög gruppväxel, ettan i huvudlådan och tredje powershiftsteget. På fullgas, vilket endast är 1 800 rpm på den lågvarviga motorn i den här EcoPowermodellen, drar vi nu iväg i 15 km/h. Vi lyckas få ut 74 kW (101 hk) över hjulen. Det är inte mer än 69 procent av motorns effekt.
Troligtvis beror det på att traktorn är för lätt. Med vikter väger ekipaget inte mer än 6 ton och som mest får man belasta T140c så den väger 11 ton.
Dragkraften blir större när vi startar i 10 km/h. I den mätningen startar vi i mellangruppen, treans huvudväxel och tredje powershiftsteget. I samtliga mätningar blir resultatet bättre när vi kör med automatiken i powershiften till så att transmissionen tillåts växla ner när det börjar gå tungt.
På kraftuttaget mäter vi 95 kW (129 hk). Det är 89 procent av motoreffekten och ett bra värde. Valtra T140c ger 1 000 rpm på kraftuttaget vid 1 750 rpm på motorn. Eftersom EcoPowers tår för lågvarvig motor är maxvarvet 1 800 rpm på den här maskinen. Kraftuttagsvarvet ligger alltså nära varvtalet för maxeffekt.
Valtra T140c har en bekväm och tyst hytt. På tomgång mäter vi bara 65 dBA med fönster och dörrar stängda och fläkt samt radio av.
I transport och 42 km/h i den digitala hastighetsmätaren är ljudnivån i hytten 75 dBA. Den här traktorn har ingen varvtalsreduktion vid toppfart i högsta växeln, men eftersom det är en lågvarvig motor totalt sett så nås toppfarten redan vid 1 800 rpm i högsta växeln vilket förutom lägre ljudnivå även bidrar till minskad bränsleförbrukning vid transporter. Det är bra.
Hytten är även rymlig och det är gott om plats till vänster om föraren vilket underlättar om man har vändbar förarplats.
Passageraren har man tänkt mindre på. Det är en enkel sittdyna man fäller upp och säkerhetsbälte finns inte ens på extrautrustningslistan.
Hytten har B-stolpe så dörrarna är normalstora. Även höger dörr kan användas.
Filtret till hyttfläkten sitter under taket över sidorutan. Traktorn har även fläkt för värme med luftutsläpp under instrumentpanelen.
Valtra T140c EcoPower.
Motor: Sexcylindrig Sisu på 6,6 liter och 107 kW (146 hk) maxeffekt och max vridmoment 660 Nm vid 1 100 rpm.
Transmission: Fyra synkroniserade växlar, tre gruppväxlar och trestegad powershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 24 växlar i vardera riktningen.
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak.
Vändradie: 6,4 meter.
Bränsletank: 165 liter
Lyftkapacitet: 7 700 kp
Max hydraulflöde: 73 l/min
Max hydraultryck: 196 bar
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag
Vikt: 5 650 kg (utan vikter) varav 46 procent på framaxeln
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (55 liter)
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm
Pris: 551 000 kronor
Pris per hk: 3 773 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 9 300
Frontvikter, 10 x 40 kg: 10 000
Passagerarsäte: 1 100
Frontlyft och pto: 57 000
Tredje och fjärde dubbelverkande uttag per st: 4 600
Luftfjädrad förarstol: 4 000
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: nej
Vändbar förarplats: 26 850
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: nej
Framaxelfjädring: 34 250
Hyttfjädring: nej
Krypväxel: std