ANNONS

En förbättring för hantverkare

Första fyrhjulsdrivna skåpbilen innebär en klar förbättring för hantverkare som ska fram där vägen är sämre.
Under hösten kom tyska Volkswagen med en ny variant av deras populära transportbil Caddy. Den heter 4Motion och som namnet antyder har den fyrhjulsdrift som standard.
Framkomligheten har ibland varit ett problem för mindre transportbilar eller servicebilar framförallt om man har lastat tungt. Det kan vara snö, is eller en lerig åkerväg som ska passeras och så börjar det slira. Detta har nu Volkswagen funderat till på och kommer med en modell som är fyrhjulsdriven. Skillnaden i framkomlighet och stabilitet är stor. Jag gav mig ut på en snötäckt leråker som jag vet att andra transportbilar hade haft problem att ta sig fram på. Men Caddyn bara rullade på utan att tappa fästet en enda gång. Antispinnsystemet och haldex kopplingen som styr fyrhjulsdriften fungerade utmärkt och såg till att bilen hela tiden hade grepp.
Vägegenskaperna på asfalt är också bättre med fyrhjulsdrift. Bilen känns stabil och kontrollerad även om man tvingas gira kraftigt. Fjädringen är rätt styv till en början men mjuknar ju mer man lastar där bak.
Bilens turbodieselmotorn på 1,9 liter är pigg. Omkörningar och diverse accelerationer går som på räls och även med släp efter så fungerar det smidigt. En sexväxlad manuell låda utgör länken mellan motorn och asfalten och den gör det på ett bra sätt. Lagom utväxling och lätt att manövrera.
När man tar plats i förarsätet så gör man det på ett bekvämt vis. Det finns gott om plats för benen och sätena är relativt mjuka. Instrumentpanelen gör sig påmind om tidigare Volkswagen modeller och där hittar vi inga nyheter. Enkelt och behagligt är en bra sammanfattning av förarplatsen. Ljudnivå är förhållande vis låg i kupén, annars är det lätt att denna typ av skåpbil blir högljudd men så är alltså inte fallet. Vi mäter 74 decibel i 90 kilometer i timmen, vilket får anses helt okej. Fyrhjulsdriften är givetvis det viktigaste med modellen 4motion men det är också en ganska välutrustad bil i standard utförande. ESP(Elektronisk Stabiliserings Program), färddator, Hillholder och dieselpartikelfilter är några exempel.
Där bak i skåpet finner man ett rejält och robust lastutrymme med plant lastgolv. Bakdörrarna är tvådelade med en löstagbar spärr så de kan öppnas i 180 grader. På högersida sitter en sidodörr som har 60 centimeters bredd på smalaste stället. Det är fullt tillräckligt för att man ska komma in och ut på ett smidigt vis. Lastvolymen i skåpet uppgår till 3,2 kubikmeter och man får lasta upp till 720 kilo i skåpet. Längden på lastutrymmet är knappt 180 centimeter och höjden är 114 centimeter. Bredden är svagheten på bilen, endast 118 centimeter vilket medför att det inte går att lasta en pall på bredden. Lastrummet är försett med sex öglor som är bra placerade för att man ska kunna säkra lasten. Mellanväggen mellan kupé och skåp är försedd med en ruta och det har även bakdörrarna vilket gör att man kan se ut genom innerbackspegeln om man så önskar. Så länge man inte har något som skymmer i skåpet vill säga. De glasklädda rutorna är standard på en 4motion. Något som dock inte är standard är en lösning för transport av längre föremål. Då får man välja till en girafflucka.

Volkswagen Caddy 4Motion Skåp
Motor: 1,9 liters turbodiesel med fyra cylindrar
Max effekt: 77 kW (105 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 250 Nm vid 1 900 rpm
Transmission: 6 växlad manuell låda
Toppfart: 166 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 13 sekunder
Förbrukning: 0,6 liter per mil (enl.Volkswagen) på blandad körning
Bränsletank: 60 liter
Yttre vändradie: 5,55 meter
Markfrigång: 176 millimeter
Mått: längd 440,5 cm, bredd 179,4 cm, höjd 183,3 cm, hjulbas 268,2 cm
Vikt: tjänstevikt: 1 500 kilo, totalvikt: 2 230 kilo
Pris: 161 760 kronor exklusive moms

Plus:
ESP är Std
Fyrhjulsdrift
Låg ljudnivå

Minus:
Ej plats för lastpall i bredd
Pris
Hög tröskelhöjd

Volkswagen har utvecklat sin lilla transportbil Caddy och gjort den fyrhjulsdriven. En god hjälp för alla hantverkare som ska ta sig ut till svårtillgängliga arbetsplatser.

4Motion har en hög standardnivå med bland annat ESP, hillholder och färddator.

Skåpet har plåt även invändigt och är avset för tuffa tag. Lastningen sker antigen bakifrån eller via sidodörren på höger sida med gott om plats på båda ställena.

Relaterade artiklar